Külotlu çorap ve oje de girdi, otomat 200 milyon YTL’ye çıktı

SAYILARI 20 bini bulan otomatlara, sıcak, soğuk içecekten dondurmaya, kağıt mendilden külotlu çoraba, ojeden parfüme, çikolatadan diyet bisküviye, kadın pedinden prezervatife kadar yüzlerce farklı ürün girdi.

Cihaz üretici ve ithalatçılarının sayısı 50’yi, kullanan firma sayısı 150’yi, ürün çeşidi 950’yi, pazar hacmi de 200 milyon YTL’yi buldu.

BAŞTA Japonya olmak üzere, Avrupa ve Amerika’da yaygın olarak kullanılan otomatların, Türkiye’de yayılmasını önlemeye, sigara satış yasağı da yetmedi. Fiyatı, 1000 Euro ile 4 bin Euro arasında değişen otomatlara sıcak, soğuk içecekten dondurmaya, kağıt mendilden külotlu çoraba, ojeden parfüme, çikolatadan diyet bisküviye, kadın pedinden prezervatife kadar yüzlerce farklı ürünün girdi. Metro ve tren istasyonlarıyla başlayan, ardından hastane, umumi tuvalet, ofis ve marketlere giren, şimdi de alışveriş merkezleri, restaurant ve barlara kadar yayılan otomatların sayısı 20 bine ulaştı. Bunun sonucunda, cihaz üretici ve ithalatçılarının sayısı 50’yi, kullanan firma sayısı 150’yi, ürün çeşidi 950’yi, pazar hacmi de 200 milyon YTL’yi buldu.

Kadın pedi de var

1990’lı yıllarda Türk tüketicilerini otomat sistemleriyle Coca-Cola ve Pepsi’nin tanıştırmasının ardından, Nestle ve Jacobs’un sıcak içecek makinelerine, Ülker’in bisküviden, dondurmaya uzanan ürün yelpazesini eklemesi, sektörün hızla büyümesini sağladı. Haftanın 7 günü, 24 saat alışverişe imkan sağlayan bu makinelerde satılan ürünlere sıcak-soğuk içeceklerin yanı sıra, gıda, şekerleme, kağıt mendil, dondurma, prezervatif gibi farklı ürünler de eklendi. Sektör, şimdi de kadınları hedef aldı. Diyet ürünlerin ardından, külotlu çorap, ped, makyaj temizleme mendiliyle kadınları yakalamaya çalışan otomatçılar, ürün çeşitlerine oje, ruj, aseton, krem, parfüm gibi kozmetik malzemelerini de kattı.

Ürün yelpazesi genişliyor

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, Penti’nin dünyada ilk kez otomat ürünlerine soket, diz altı ve külotlu çorapları eklemesinin ardından, Erkul Kozmetik de kozmetik ürünlerini otomata soktu. Penti, pilot uygulamaya, iş kadınlarının yoğun olduğu İstanbul’daki bazı plazalardan başlarken, Erkul Kozmetik de, kendi tasarımı olan "Koz-Matik" adlı yeni otomatlarıyla metro istasyonları ve alışveriş merkezlerine girdi. Koz-Matik cihazları, ilk etapta, Golden Rose mağazalarının bulunmadığı 10 alışveriş merkezlerine yerleştirildi. Erkul Kozmetik, Koz-Matik sayısını bu yılın sonuna kadar 40’a çıkarmayı hedeflerken, Penti’de çorap otomatlarında, soket, diz altı, külotlu çorap koleksiyonunda yer alan tüm ürünlerin farklı renk ve beden alternatiflerine yer vermeye başladı. Koz-Matik’lerde ise Golden Rose’un makyaj temizleme mendili, aseton, oje ve tüm parfüm gibi farklı çeşitleri bulunuyor.

Otomat başına hasılat 2 bin 500 YTL’yi buluyor

TÜKETİCİLERİN ihtiyaç duydukları ürünlere hızla ulaşabilmelerini sağlamak amacıyla geliştirilen otomatlar, bir çok ülkede ağırlıklı olarak sigara satışında kullanılıyor. Türkiye’de 18 yaşın altında satışının yasak olması nedeniyle otomatlardan sigara satılmasına izin verilmemesi, sektörün farklı ürünlerle büyümesine yol açıyor. Metro, tren istasyonları, alışveriş merkezleri, havalimanları gibi yoğun hareketliliğin olduğu alanlara yerleştirilen otomatlar, öncelikle pilot bölgelerde deneniyor. Yurtdışında otomatlarla marketler arasında fiyat farkı olabilirken, Türkiye’de sürümün ve kullanımın artması için fiyat politikalarında denge sağlanmaya çalışılıyor. Otomat başına aylık hasılat cihazın bulunduğu yere göre 800 YTL ile 2 bin 500 YTL arasında değişebiliyor.

Bozuk yoksa kartla alınıyor

OTOMATLARIN kredi kartıyla çalışan makinelere dönüşmesi ilk olarak Cadbury Schweppes tarafından gerçekleştirildi. Bu da üzerinde nakit para taşımayanların otomatları kullanabilmelerini sağladı.

Cep telefonu da otomata girdi

CEP telefonu üreticisi firmalardan Motorola, tüketicilerin telefon ve aksesuar ihtiyaçlarını hızlı ve kolay bir şekilde karşılayabilmeleri için Instantmoto adını verdiği yeni satış otomatlarını kullanıma sundu. Amerika’da alışveriş merkezleri ve havaalanlarında, yaklaşık 20 noktada kullanıma açılan Instantmoto’lar da cep telefonları, Bluetooth kulaklık setleri, araç şarj cihazları gibi 25 farklı ürün yer alıyor. Amerika’daki otomatlara ayrıca, fotoğraf makinesi, MP3 çalar, kulaklık gibi ürünler de girmeye başladı.

En yaygın kullanım Japonya’da görülüyor

Gelişen teknoloji ile birlikte bozuk para ve jeton ile ödemenin yanı sıra şirket kartları, kredi kartı, káğıt para ve cep telefonu ile de ödeme imkanı sağlayan otomatlar, dünyada en yaygın Japonya’da kullanılıyor.

Otomat sayısı 4 milyon adede ulaşan Avrupa’da her 100 kişiye 1 otomat düşerken, bu sayı Japonya’da her 20 kişiye bir, Amerika’da ise 40 kişiye bir otomat düşüyor.

Türkiye’de son bir yılda hızla yaygınlaşarak, 20 bini bulurken, Fransa’da 700 bin, İtalya’da 553 bin, İngiltere’de de 494 bin otomat buluyor.
Yazarın Tüm Yazıları