Kriz, mağazaları internete taşıyor alışveriş 700 milyon dolara koşuyor
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
KRİZ yüzünden işyerlerini kapatanlar, çareyi birçok giderden arınmış sanal mağaza açmakta buluyor. İnternet üzerinden satış yapan mağazaların sayısı son 6 ayda yüzde 30 artarken, geçen yıl 500 milyon dolar olan bu mağazaların toplam cirosunun 2009’da 700 milyon dolara ulaşması bekleniyor.
KÜRESEL krizin etkisiyle, sıkıntıya düşen ya da işyerlerinin masraflarını karşılamakta zorlananlar, dükkan ve mağazalarını internete taşımaya başladı. Birçok giderden arınmış sanal mağazalarda yaşanan artış, son 6 ay içinde yüzde 30’a ulaştı. Sanal mağazaların sayısında yaşanan bu artış, etkisini pazar hacimlerinde de gösteriyor. Geçen yıl 500 milyon dolarlık toplam satış cirosu elde eden sanal mağazalar, bu yıl 700 milyon dolar hedefliyor. Bunda da, önde gelen bazı alışveriş sitelerinin küçük ölçekli firmalara kendi bünyelerinde dükkan açmalarına ve hazır müşteri trafiğinden yararlandırmalarına imkan sağlaması etkili oluyor. İnternet üzerinden gerçekleştirilen satışlarda başta bilgisayar olmak üzere elektronik, giyim, aksesuar, cep telefonu ve sağlık bakım ürünleri ön plana çıkıyor.
Dükkan kirası da var
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, online perakende satış gerçekleştiren siteler arasında, farklı tip ve özelliklere sahip mağazalar yer alıyor. Bunlardan bazıları direkt kendi mağazalarını oluştururken, bazıları da yüzlerce dükkanın bir arada bulunduğu sitelerin bünyesinde yer almayı tercih ediyor. Bu tür siteler üzerinden satış yapanlar, satılan her ürün için yüzde 5-10 komisyon ödüyor. Ayrıca, bu siteler üzerinden dükkan açanlar her ay belli bir kira ödemek zorunda kalabiliyor. Buna karşılık, o sitenin günlük ziyaretçi trafiğinden yararlanma hakkını da elde etmiş oluyor.
Tahtakale internette
Elektronik ve beyaz eşya başta spot piyasasının kalbi olan Tahtakale de yaşanan ekonomik krizden nasibini aldı. Krizle satışların düşmesi üzerine Doğubank, Altın, Güneş, Şark Han gibi Tahtakale’nin önde gelen hanlarında yer alan mağazalar, soluğu internette aldı. Tahtakale Piyasası’nda faaliyet gösteren bu firmalar ithal ettikleri elektronik cihazlar ile iç piyasadan sağladıkları beyaz eşya ürünlerinin spot satışını sanal mağazalara kaydırdı. Kargo şirketlerini kullanarak, internet üzerinden sattıkları ürünleri Türkiye’nin dört bir yanındaki müşterilerine ulaştıran firmalar, bu yolla kriz ortamında hem müşteri portföylerini geliştirmeyi, hem de işletme masraflarını asgariye indirme yoluna gidiyorlar.
İnternetten satışta bilgisayar ilk sırada
İnternet üzerinden yapılan satışlarda ciro bazında en çok sipariş verilen ürün bilgisayar. Bunu telefon, DVD/VCD film, ev elektroniği ile ofis ve kırtasiye malzemeleri izliyor.
Spor ürünleri, pet shop ve kozmetikte artış var.
Yapı malzemeleri, hırdavat, çatı malzemeleri, canlı bitki, çiçek ve tohum gibi ürünleri ise internet üzerinden almak tercih edilmiyor.
En fazla sipariş verilen iller arasında yüzde 30 ile İstanbul ilk sırada yer alıyor.
Özel günlerde satış yüzde 50 artıyor
ABD’de online perakende cirosu 2008 yılında 172 milyar dolar olarak gerçekleşirken, 2010’da 329 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Avrupa’da ise online satışlarda 9.79 milyar Euro ile İngiltere ilk sırada yer alıyor. Türkiye’de de internet üzerinden gerçekleştirilen satışların toplamı 500 milyon doları buluyor. Büyükşehirlerde yaşayanlar zamansızlık, trafik gibi sorunlardan küçük şehirlerdekiler ise fiyat standardı ve ürün çeşitliliğindeki aksamalardan dolayı internet alışverişini tercih ediyorlar. Anneler günü, babalar ve sevgililer günü, yılbaşı gibi özel günlerde satışlar yüzde 50 artıyor.