Paylaş
FATURASINI zamanında yatırmayan abone oranı yüzde 3.5’e ulaşan internet servis sağlayıcıları, geçtiğimiz ekim ayından itibaren faturalara yansıttıkları açma kapama bedelleri dikkati çekmeye başladı. TTNet başta olmak üzere bazı internet servis sağlayıcıları, zamanında ödenmeyen borçlar yüzünden her ay ortalama hattını kapattıkları 250 bin abonenin faturalarına, 19 TL’yi bulan açma kapama bedelleri yansıtıyor. Faturalara yansıtılan bu bedeller, servis sağlayıcılarına yılık 45 milyon TL’yi bulan ek gelir sağlıyor.
Yüzde 3.5’i geciktiriyor
Her üç aboneden birinin doğalgaz, her dört aboneden birinin elektrik, her beş aboneden birinin su, her 10 aboneden birinin de telefon faturasını zamanında ödemediği Türkiye’de artık, her 100 aboneden 3.5’i de internet faturasını geciktirdiği için açma kapama bedeli ödemek zorunda kalıyor. Bu bedel de, açma kapama işlemi için ekstra işlem ve iş gücü gerektiren uygulamalar düzeyinde tutuluyor. Oysa, internet servis sağlayıcıları, abonelerine verdikleri hizmeti aktif ya da devre dışı bırakma işlemini cep ve sabit hatlı telefonlarda olduğu gibi merkezi sistem üzerinden dijital komutla gerçekleştirebiliyor. Sözleşme gereği aboneler, paket üyeliklerinin geciken fatura yüzünden kapalı kaldığı ve hizmetten yararlanamadığı süre için de ödeme yapmak zorunda kalıyor. Hizmet alamadıkları döneme ait faturaları da yatırma zorunlulukları bulunuyor.
19 TL’ye kadar çıkıyor
İnternet servis sağlayıcılarının açma-kapama işlemleri için uyguladıkları bedel, kurumdan kuruma değişiyor. En düşük bedeli 4.62 TL ile UyduNet ve 9 TL ile Smile ADSL uyguluyor. Bu bedel, TTNet 15 TL’ye, Superonline’da ise 19 TL’ye kadar çıkıyor. Firmalar, bu ve benzeri fiyat politikalarının telekomünikasyon sektöründeki diğer uygulamalara paralel olarak oluşturulduğunu savunuyor. 6 milyonu TTnet’te olmak üzere
toplam 7.6 milyon abone sayısının bulunduğu sektörde, faturasını zamanında yatıramayanların oranı, yüzde 7’leri, iki ay üst üste ödenmeyen fatura yüzünden internet bağlantıları kesilen abonelerin oranı da yüzde 3.5’leri buluyor.
Ödendikten sonra yansıtılıyor
TTNet Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı İlker Koçak, “Ödenmemiş faturalarından dolayı internet erişimi durdurulmuş olan ADSL ve VDSL aboneleriyle, internet erişiminin durdurulması ve daha sonra borcun ödenmesiyle hizmetin yeniden aktif hale getirilmesi işlemlerine istinaden oluşan ek operasyonel maliyetlerini paylaşma gerekliliği ortaya çıkıyor. Bunun sonucunda ödenmemiş faturalarından dolayı internet erişimi durdurulmuş olan ADSL ve VDSL abonelerinden, hizmetin açılması için hizmet açma bedeli tahsil ediyoruz. 10 Ekim 2010 tarihinden itibaren, uygulamaya koyduğumuz ve müşterilerimize duyurduğumuz bu uygulama sonucunda hizmet açma bedeli, en az iki adet faturasını ödemeyen abonelere, borcunu
ödedikleri faturada değil bir sonraki faturada yansıtılıyor” dedi.
BTK’nın onayı var
SUPERONLINE, borcundan dolayı ADSL hattı kapanan abonelerin hatlarının yeniden aktif hale getirilebilmesi için şirket tarafından alınan açma-kapama ücretiyle ilgili olarak bir açıklama yaptı. Açıklamada, “Bu uygulama, sadece şirketimize ait olmayıp, sektörde faaliyet gösteren diğer şirketlerde de mevcut bir uygulamadır ve şirket standartları doğrultusunda söz konusu rakamlar farklılık gösteriyor. Superonline’ın uyguladığı açma-kapama ücreti, Bilgi Teknolojileri Kurumu’nun bilgisi ve onayı dahilinde gerçekleştiriliyor” denildi.
Paylaş