Paylaş
SON dönemlerde yapılan araştırmaların sonucunda kandaki kolesterol oranını artırmadığı gibi iyi kolesterolü de dengelediğinin ortaya çıkmasıyla birlikte yumurta bir anda tüketicilerin gözde besin kaynaklarından biri konumuna geldi. Bunda da yem teknolojilerinde yaşanan gelişmelere paralel olarak fonksiyonel ürünlerin peş peşe piyasaya sürülmesi, önemli bir rol oynadı.
Yaşlanmayı geciktiren selenyumludan mutluluk hormonlarını tetikleyen omegalıya, çocukların beyin gelişimini artıran DHA’lıdan vitamin ve mineral katkılılara kadar farklı özellikleri bünyesinde toplayan yumurtalar, sektörün son 1 yılda yüzde 65 gibi rekor büyüme oranlarını yakalayarak, pazar hacminin bir anda 2,5 milyar dolara ulaşmasını sağladı.
En büyük 10’ncu üreticisi
WATT Execufive Guide to Worl Poultry Trends’in verilerine göre, Türkiye’de geçtiğimiz yıl toplam 20 milyar adet yumurta üretimi gerçekleşti. Bu da bir anda Türkiye’yi dünyanın en büyük 10 yumurta üreten ülkelerden biri konumuna getirdi. Üretimde dünya 10’nculuğunu yakalayan Türkiye’de geçtiğimiz yıl tüketilen yumurta sayısı da 14 milyar 500 milyon adede ulaştı. Geri kalan ise başta Irak olmak üzere 17 farklı ülkeye ihraç edildi.
Yumurta ihracatı, 2009 yılından bu yana 4.5 kat artış kaydetti. 2007 yılında 818 milyon adet olan yumurta ihracatı, 2011 yılında 3 milyar 737 milyon adede yükseldi. Yumurta ihracatından elde edilen gelir de 285 milyon 676 bin dolar’ı buldu. Bu artış, 2012 yılının ilk çeyreğinde de sürdü. Artık, ihraç edilen her 100 yumurtadan 90’ı Irak’a gidiyor. İhracatta Irak’ı Azerbaycan, İsrail ve Suriye izliyor.
Rekabet pastörizeye kayıyor
Yıllık hacmi 2 milyar 500 milyon doları bulana yumurta sektöründe firmalar, yeniden pastörize yumurta üretimine yönelmeye başladı. Yaygın olarak pastane, otel ve mayonez üreticisi firmalar tarafından tercih edilen patörize yumurtada üretim, sarı, beyaz ve karışık olmak üzere üç farklı türde gerçekleşiyor. Market raflarına yeniden girmeye başlayan pastörize yumurtanın sektördeki hacmi de 50 milyon doları buluyor. Toplam pazardan yüzde 2 oranında pay alan pastörize yumurtanın Türkiye’deki kullanım oranının da hızla artması bekleniyor. Avrupa’da, her 100 yumurtanın 35’ini pastörize yumurtalar oluştururken, bu ABD’de yüzde 40’a kadar çıkıyor.
Kişi başına 150 yumurta
Arkadaşımız Seda Akdemir’in yaptığı araştırmaya göre, Türkiye’de yılda, 14 milyar 500 milyon adet yumurta tüketiliyor. Gelişmiş ülkelerde yumurta tüketimi kişi başına yılda 250 ile 400 adet arasında değişirken bu Türkiye’de 150 ile 200 adet arasında kalıyor. Son 5 yılda hızlı büyüme oranlarının yakalanmasıyla birlikte 2,5 milyar dolarlık hacme ulaşan yumurta sektöründe pazarın yüzde 20’sini fonkiyonel yumurta olarak nitelendirilen Selenyumlu, omega 3’lü, DHA’lı yumurtalar oluşturuyor. Vitamin ve mineral takviyeli yumurtaların, teknolojideki gelişmelerle birlikte özel olarak hazırlanan tavuk yemleri sayesinde, farklı fonksiyonları da içermeleri sağlanıyor. Türkiye’de öncülüğünü Keskinoğlu’nun yaptığı fonksiyonel yumurtada bugün 15 firma üretim gerçekleştiriyor. Fonksiyonel yumurtalar, kullanılan yemin özelliğine göre fiyatı da değişiyor.
Yumurta nasıl fonksiyonel oluyor
SELENYUM: Tansiyonu dengelenmesine ve yaşlanmanın geciktirilmesine yardımcı olan selenyum minerallerince zenginleştirilmiş yemlerle beslenen tavuklardan elde ediliyor. Normal yemlerle beslenen bir tavuktan elde edilen 63-72 gr’lık bir yumurtada bulunan selenyum miktarı, 0.013 mg iken, organik selenyumca zenginleştirilmiş yemlerle beslenen tavuklardan elde edilen 63-72 gr’lık yumurtada selenyum miktarı 0.026 mg’a yükseliyor.
OMEGA: Özel formüllerle hazırlanmış, kalp, damar, yüksek tansiyon, diabet gibi sağlık sorunlarından korunmayı sağlayan, mutluluk hissi oluşmasına neden olan, büyümeyi artıran Omega 3 ve Omega 6 gibi doymamış yağ asitleri ile zenginleştirilmiş yemlerle beslenen tavuklar tarafından üretiliyor. Bu yöntemle yumurta sarılarının yüksek oranda Omega 3 ve Omega 6 yağ asidi içermesi sağlanıyor. Omega 3 içerikli 1 ton yumurtaya 14 kilogram balık yağı konuyor.
DHA: DHA’ca zenginleştirilmiş yemlerle beslenen tavuklardan elde ediliyor. Ayrıca zekanın gelişimine de yardımcı olduğu belirtiliyor.
Kim hangi yumurtayla rekabete katılıyor
Keskinoğlu: Keskinoğlu Jumbo boy yumurta, Omega 3, Saf Kahverengi, Doğal yumurta, Organik yumurta, Selenyum yumurta, Ekstra boy yumurta, Çift sarılı yumurta ve DHA yumurta çeşitlerine sahip.
AB Gıda: AB Gıda, yıllık 150 milyon adet kabuklu, 15.000 ton pastörize ve 750 ton toz yumurta üretiyor.
Aybar: Pazarda yaklaşık yüzde 9 paya sahaip olan Aybar;selenyum-omega 3 içerikli yumurta, doğal besi yumurta-çift sarılı yumurta ve organik yumurta çeşitleriyle pazarda yerini alıyor.
Güres: Küçük Boy, Orta Boy, Büyük Boy, XL-Çok Büyük Boy,Klasik Jumbo, Süper Jumbo, Çift sarılı, Doğal Selenyumlu, Omegalı, Ekstra Taze, 15’li Bili Bili Yumurta çeşitleriyle rekabete katılıyor.
Abalıoğlu: Abalıoğlu Grubun Lezita markası yıllık 250 milyon adet yumurta üretiyor.
Bolvadin: Fonsiyonlu yumurta üreticilerinden Bolvadin; selenyumlu büyük, orta, küçük çift sarılı, tombik yumurta gibi alternatiflerle tüketiciye ulaşıyor.
Umut: Kayserili yumurta üreticisi Umut Tavukçuluk ise ürettiği selenyumlu, omega 3 ve organik yumurta çeşitleri ile pazardan pay kapıyor.
Selenyum yaşlanmayı önlüyor omega mutlu hissettiriyor
SELENYUM, hücrelerin yaşlanma olarak nitelendirilen sürecini yavaşlattığı için yaşlanmaya bağlı olarak ortaya çıkan hastalıklarla mücadelede etkin rol oynuyor. Alzheimer ve Parkinson gibi yaşlılığa bağlı hastalıklarla mücadelede etmeye yardımcı ouyor ve Hipertansiyonu engelliyor.Güneşten gelen zararlı ışınlara karşı cildi koruyan selenyum kanser türlerinde yüzde 37 oranında azalma sağlıyor.Bağışıklık sisteminigüçlendiriyor.Sentezine, büyümeye ve gelişmeye yardımcı oluyor. Omega 3, yağ asitleri vücudun ana fonksiyonlarını düzenliyor, hücre ve beyin gelişimine ,bağışıklık sisteminin güçlenmesine yardımcı oluyor. Bağışıklık sistemini güçlendirerek kalp, damar, yüksek tansiyon gibi pek çok hastalığın korunmasında önemli rol oynuyor.
Paylaş