GASP edilen cep telefonunun zararının sigorta şirketinden tahsil edilebilmesi için gaspın "şiddet" içermesi, mağdurların darp ve fiziksel zarar görmesi gerekiyor.
Aksi takdirde, "hırzlıklıkla ilgili yeterli koşulların oluşmadığı"nı gerekçe gösteren sigorta şirketleri, zararı karşılama yoluna gitmiyor. Ayrıca, fiziksel müdahale ve şiddet unsurlarının yanı sıra, görgü tanıklarının ifadelerine de ihtiyaç duyulabiliyor.
CEP telefonu çaldırıldığı taktirde, zararın sigorta şirketinden tahsil edilebilmesi için gaspın "şiddet" içermesi, mağdurların darp ve fiziksel zarar görmesi gerekiyor. Aksi taktirde, sigorta şirketinden hak talep etmek mümkün olmuyor. Buna gerekçe olarak da "hırsızlıkla ilgili yeterli koşulların oluşmaması" gösteriliyor. Yeterli koşulların oluşması için fiziksel müdahale ve şiddet unsurlarının yanısıra, görgü tanıklarının ifadelerine de ihtiyaç duyuluyor. Gasp olaylarındaki artışla birlikte cep telefonu sigortalarına talep, hızla artmaya başladı. Bunun sonucunda, cep telefonları kasko, konut, sağlık, emeklilik gibi en fazla yaptırılan sigortalar arasına girdi. Ancak, suistimale açık olması, sigorta şirketlerinin sigortalı cep telefonlarında zarar tazmininde kötü niyetlilere fırsat vermemek için işi sıkı tutuyor. Somut belge ve kaynak arama yoluna gidiyor. Motosikletli gaspçıların saldırısı sonucunda içinde cep telefonunun da bulunduğu çantasını kaptıran İpek Şahin, zararını sigorta şirketinden karşılatmak için karakolda rapor tutturup, yasal prosedürleri yerine getirdi. Ancak, sigorta şirketi "hırsızlık koşullarının tespit usulüne uygun olmadığı"nı gerekçe göstererek, zararı karşılama yoluna gitmedi.
TEMİNAT KAPSAMI: Arkadaşımız Meltem Kara, Şahin’in başvurusu üzerine cep telefonu sigortalarıyla ilgili olarak bir araştırma yaptı. Cep telefonu sigorta poliçelerinin genel ve özel şartlarında, gasp ve kapkaç, "Zorlama, fiziksel müdahale ve şiddet yoluyla yapılan hırsızlıklardır" olarak tanımlanıyor. Tüm bunların da resmi tutanaklarda yer alması ve müşteri beyanında da gerçeğine uygun olarak tüm detaylarıyla ifade edilmesi gerekiyor. Bu tür hasarlar rutin gelişimi ve gerekli evrakların tamamlanması durumunda sigorta tarafından karşılanıyor. Sigortacılığın özel ve genel şartları ile hasar anındaki neden sonuç ilişkisinin konunun detaylarıyla irdelenmesini sağladığını söyleyen Cepkask yetkilileri, "Bu nedenle de müşterimizin iyi niyetli hareket etmesi, emniyeti suistimal ya da ağır ihmal koşullarını yaratmamış olması da bizim hasarı kabul etmemizde önemli. Bunlar sigortacılığın genel esasları olmasından dolayı bizimde dikkat etmemiz gereken ve uymakla zorunlu olduğumuz, kanunen de dayanakları bulunan uygulamalardır" diye konuşuyor.
YÜZDE 20 SUİSTİMAL: Cep telefonlarının sürekli olarak kendini revize eden ve teknolojik olarak makyajı bol bir ürün olması nedeniyle satış ve model sirkülasyonunun oldukça fazla olduğunu söyleyen Cepkask yetkilileri, "Bu da beraberinde bilinçsiz tüketicilerin suistimaline açık bir konuma getiriyor. Bu tüketicilerin, yeni bir telefon modelini temin etmek için ya da farklı bir arızasını sigorta kapsamına sokturabilmek için bilinçli hasar verme ya da olmayan bir hasarı varmış gibi gösterme çabaları sıkça karşılaştığımız suistimaller. Her 100 telefondan 20’sinde bu tür suistimal durumlarıyla karşılaşıyoruz ve taleplerini reddediyoruz. Talepleri reddedilen tüketicilerin il ve ilçelere bağlı tüketici sorunları hakem heyetlerine, tüketici mahkemelerine, tüketicileri korumakla ilgili resmi anlamda faaliyette bulunan diğer kuruluşlara başvurma hakkı bulunuyor" dediler.