Elektronikte rekabet arttı tüketici yeni haklar kazandı

TÜKETİCİ Yasası’nın sadece üretim hatası bulunan ürünlerde değiştirme ve para iadesi hakkı tanımasına rağmen, artan rekabet ortamında bazı firmalar bu hakkı tüm elektronik cihazlara yaymaya başladı.

Hürriyet’in Tüketici Köşesi olarak biz de sokak arasındaki market raflarına kadar giren bu ürünlerle ilgili tatmin olmayan müşterilere sağlanan hakları araştırdık.

YILDA 18 milyar Euro’luk elektronik cihaz satışının gerçekleştiği Türkiye’de, Tüketici Yasası’yla yetinmeyip, koşulsuz müşteri memnuniyeti sağlayan firmalar, rekabette ön plana çıkmaya başladı. Yasanın sadece üretim hatası bulunan ürünlerde değiştirme ve para iadesi hakkı tanımasına rağmen, bazı firmalar bu hakkı tüm elektronik cihazlara yayıyor. Aldığı üründen tatmin olmayan müşterilerinin koşulsuz memnuniyetini sağlamak için satış tarihinden itibaren bir aya varan sürelerde değiştirme imkanı sunuyor.

Teknoloji, sadece elektronik cihazlarda değil bu cihazların satıldığı mağazalarda da önemli rol oynamaya başladı. Bu cihazlar artık, ana firmaların bayileri aracılığıyla değil, sokak aralarına kadar giren zincir marketlerden, son teknoloji ürünlerin satıldığı teknomarketler ve sanal mağazalara kadar yaygın bir satış ağına ulaştı. Yasanın internet üzerinden gerçekleştirilen satışlarda tüketicilere 7 günlük değiştirme ve para iade hakkı tanıması, teknomarket ve market zincirlerinde de koşulsuz müşteri memnuniyetinin ön plana çıkmasını sağladı.

KİM HANGİ HAKKI TANIYOR? Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven, başta İstanbul olmak üzere elektronik cihaz satışı gerçekleştiren mağaza zincirlerinin müşterilerine Yasa’nın dışında sağladığı ek imkanları araştırdı. Elektronik cihaz satışı gerçekleştirilen kuruluşların, aldığı üründen tatmin olmayan müşterilere sağladıkları haklarla ilgili araştırmadan şu sonuçlar çıktı:

MİGROS: Kamera ve cep telefonu dışındaki ambalaj ve orijinalliği bozulmamış tüm elektronik ürünleri 30 gün içinde geri alıyor.

MAXİ: Tüm elektronik ürünlerde herhangi bir gerekçe sorulmadan bir ay içinde değiştirme hakkı tanıyor.

GOLD BİLGİSAYAR: Üründe herhangi bir hasar, darbe, çizik olmadığı takdirde müşterileri aldıkları ürünü bir ay içinde iade edebiliyor.

CARREFOURSA: Elektronik ürünlerde müşterilerine 15 gün içinde koşulsuz değiştirme hakkı tanıyor. Bunda da, tüketicinin üründen ’tatmin olmadım’ demesi yeterli oluyor.

EN PLUS: Satın alındıktan sonra 15 gün içinde orijinal ambalajıyla birlikte getirilen fotoğraf makinesi gibi küçük boyuttaki ürünleri değiştiriyor. Bunu buzdolabı, çamaşır makinesi, televizyon gibi büyük hacimli ürünlerde uygulamıyor.

OFFİCE 1 STORE: Koşulsuz müşteri memnuniyetini sağlamak amacıyla, satışı izleyen 15 gün içinde müşterinin seçimine göre para iadesi veya farklı bir ürünle değişim imkanı sağlanıyor.

TEKNOSA: Alınan ürünün fatura tarihinden itibaren 15 gün içinde değiştirme imkanı sağlıyor. Ancak, bunda da ürünün yeniden satılabilir özelliğinin bozulmamış olma şartı arıyor. Ürün Teknosa’nın internet sitesinden alınması durumunda ise yasal zorunluluk olan 7 gün koşulsuz değiştirme süresi devreye giriyor.

İSTANBUL BİLİŞİM: Ürün satın alındıktan sonra bir hafta içinde getirildiği takdirde farklı bir modelle değiştirebiliyor. Ancak bunun için kutu ve aksesuarların da ürünle beraber götürülmesi gerekiyor. Ambalajın içindeki köpüklerinin bile olma şartı aranıyor.

APPLESTORE: Fatura tarihini izleyen 5 iş günü içinde ürünün alındığı şekilde ve zarar görmeden götürülürse farklı bir modelle değiştirme imkanı sağlanıyor. Para iadesi yapılmıyor.

BİMEKS: Ürünün yeniden satışına engel bir durum yoksa müşteri memnuniyeti için üç gün içinde iade alınıyor. Değişimin onaylanmasından önce ürün test için gönderiliyor.

ARÇELİK: Ürünün satışını izleyen ilk iki gün içinde ’tatmin olmadım’ diyen müşterisine para iadesi ya da ürün değiştirme imkanı sağlıyor.

ESCORTLAND: Ürünün satın alındığı tarihten itibaren müşterilerine bir hafta içinde değişim imkanı sağlıyor. Ancak, para iadesi yapılmıyor.

METRO: Müşterilerine Tüketici Kanunu’nda tanınanların dışına çıkmıyor. Bunun sonucunda da ayıplı olmayan dışında ürün değişimine gitmiyor.

VATAN BİLGİSAYAR: Ürün satın alındıktan sonra herhangi bir sorun çıkması durumunda Tüketici Kanunu baz alınıyor. Bunun sonucunda ayıplı olmayan dışında ürün değişim taleplerini kabul etmiyor.
Yazarın Tüm Yazıları