Dondurmanın yarısı eve girdi hedef 1 milyar dolara çıktı

GEÇEN sezon sezonunda yüzde 30’luk büyüme oranlarını yakalayan dondurmacılar bu yaz rekabeti, külahtan ev tipi ürünlere kaydırmaya hazırlanıyor. Yıllık satışların 160 milyon litreye ulaştığı pazarda dondurma üreticisi firmalar, ceviz, kestane, fıstık, karadut, sütlaç gibi yerel tatlarla 1 milyar dolarlık hacme ulaşmayı hedefliyor.

YILLIK satışların 160 milyon litreye ulaştığı pazarda dondurma üreticisi firmalar, ceviz, kestane, fıstık, karadut, sütlaç gibi yerel tatlarla 1 milyar dolarlık hacme ulaşmayı hedefliyor. Dondurma otomatlarıyla güneşten bunalanları plaj ve havuzlarda yakalamanın planlarını yapan üreticiler rekabeti, külahtan ev tipi ürünlere kaydırarak, kişi başına düşen tüketimi 3 litreye çıkartmayı planlıyor. Hızla büyüyen pazar yerli firmaların yanı sıra Haagen Dazs, Ben and Jerry’s gibi uluslararası dondurma markalarının da iştahını kabartıyor. Bunda da, kişi başına düşen yıllık dondurma tüketiminin 2.3 litreye ulaşması etkili oluyor.

Yüzde 75’i endüstriyel

Yılda 160 milyon litre dondurmanın tüketildiği Türkiye’de pazarın yüzde 75’ini endüstriyel dondurmalar elinde bulunduruyor. Geri kalan yüzde 25’lik kısmı pastahane ve bölgesel üretim yapan firmalar oluşturuyor. Dondurmanın kışın da tüketimini artırmak için ev tipi dondurma çeşitlerine ağırlık veren üretici firmalar, pazarla ilgili planlarını ev tüketimine yönelik ürünlerde yoğunlaştırıyor. Külahlı ürünlerin satışlarında ise dondurma otomatlarını yeni pazarlama araçları olarak devreye sokmaya hazırlanıyor. Dondurmada bu yıl külah ve çubuklu ürünlerde yüzde 20, ev tipi dondurmalarda ise yüzde 30 büyüme hedefleniyor. 1 milyar dolara ulaşacak pazardan ev tipi ürünlerin alacağı pay da 284 milyon YTL’yi bulacak.

Çeşit artıyor

2006 yılında, lokmalık ürünlerle, 2007’de de kazandibi, ekmek kadayıfı, profiterol gibi tatlarla pazarı yüzde 30 büyütmeyi başaran dondurma üreticileri şimdi de, ceviz, kestane, fıstık, karadut, sütlaç gibi yerel tatları içeren ev tipi dondurmalarla tüketimi artırmaya çalışıyor. Bu yıl, 13 yeni dondurma çeşidini piyasaya sunan Algida, kestane, Antep fıstığı ve karadut gibi yerel tatlar içeren dondurmaları Carte d’or ile evlere sokmaya hazırlanıyor. Panda, Korsan adlı muz ve kakao tatlarının bir arada bulunduğu yeni ürünüyle çocuk ve gençleri hedef alıyor. Ülker, Golf çeşitlerine bu yıl 15 yeni ürün birden eklerken, diyabet hastalarını da unutmadı. Ülker, Royal markasıyla ürettiği ev tipi dondurma çeşitlerine de bu yıl meyve sepeti ve sütlaçlı dondurmayı kattı.

Pazar iştah kabartıyor

ABD’de yıllık 25 litre, İşveç, Norveç gibi kuzey ülkelerinde 13-14 litre ve Avrupa’da ortalama 7 litre kişi başı dondurma tüketiliyor. Yunanistan’da kişi başı tüketim 4 litre. Türkiyede 18 yıl önce 0.3 litre olan yıllık kişi başı dondurma tüketimi, 8 kat artarak 2007 yılında 2.3 litreye ulaştı. Firmalar bunu önümüzdeki 5 yıl içinde iki kat birden artırmayı planlıyor. Pazarda yüzde 70 pazar payıyla Algida lider. Max, Cornetto, Magnum, Carte d’or markasıyla üretim gerçekleştiren Algida’yı, Ülker ve Panda izliyor. Pazarda, Nestle Schöller, Alaska, Sambo, Memo, Mado, Edo da öne çıkan markalar arasında yer alıyor. Bu markalara son olarak katılan Ben and Jerry’s ve Haagen Dazs’da pazar paylarını artırmaya çalışıyor.

Yarısı evde tüketiliyor

ENDÜSTRİYEL dondurma pazarı külah ve çubuk üzerindeki elde yenen impulse ve litrelik ölçülerde kutularda yer alan evde yenen take home tipi dondurmalar olarak ikiyi ayrılıyor. Otel, pastane, tatil köyü gibi yerlere yapılan büyük ölçekli dondurma satışları ise catering olarak adlandırılıyor. İngiltere’de 5.8, İtalya’da 4, İspanya’da 3.8, Fransa’da 3.4 litre olan yıllık kişi başı ev tipi dondurma tüketimi, Türkiye’de 1.15 litrede kalıyor. Dondurma üreticileri, ev tipi dondurma tüketimini 5 yıl içerisinde 2.5 litreye çıkarmayı hedefliyor.

Kaymaklıdan vazgeçilmiyor

ÇİKOLATALI ya da kaymaklı olarak adlandırılan kakao ve vanilyalı dondurmalar, tüketimde ön plana çıkıyor. Meyveli olarak çilekli dondurma ise en çok tercih edilen tatlar arasında yer alıyor. Türk tüketicisi çocukluktan gelen alışkanlıklara bağlı olarak yoğunlukla bu tatları tercih ediyor. Ancak, pazarın gelişmesi ile birlikte piyasaya sunulan yeni ürünler, tüketicinin damak tadındaki tercihleri çeşitlendirmeye başladı.
Yazarın Tüm Yazıları