Dondurmacı rekabeti, 850 milyon YTL’lik çikolata pazarına sıçradı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
850 milyon YTL’lik çikolata pazarına bu kış, dondurmacıların rekabeti damgasını vurdu.
Çikolata pazarının yüzde 60’ına hakim olan Ülker’in karşısına Magnum’un çikolata versiyonuyla çıkan Algida, Infinity bar ve Essence tabletten oluşan dört farklı ürünle pazara girdi.
ÜLKER’in Golf’le dondurma pazarının lideri Algida’ya rakip olmasının ardından, Algida da 850 milyon YTL’lik çikolata pazarının yüzde 60’ına hakim Ülker’in karşısına Magnum’la çıktı. Algida, Magnum’un dolgu soslu Infinity barı ve Essence tabletinden oluşan dört farklı ürünle pazara girerken, bisküviden çikolataya kayan Eti de içinde portakal ve kavrulmuş bademin yer aldığı bitter tabletle ön plana çıkmaya hazırlanıyor. Milka’nın üreticisi Kraft’ın Mjoy’un ekstra badem, fıstık, fındık ve süt içeren yeni ürününü ithal etmeye başlamasının ardından Ülker de Ece markasıyla bütün fındık içeren sütlü çikolatasıyla rekabete katılıyor.
YILLIK ÜRETİM 75 BİN TON: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre sütlüden bittere, fıstıklıdan karamelliye, dolguludan kaplamalıya kadar ürün çeşidinin 500’ü bulduğu çikolata sektöründe pazar son bir yılda yüzde 22 büyüyerek 850 milyon YTL’lik hacime ulaştı. Bunda da üretici ve ithalatçı firmaların özellikle gençleri gerçek meyve, pirinç ve bütün fıstık dolgulu ürünlerle damak tadından yakalaması etkili oldu. Yılda 75 bin tonluk üretimin gerçekleştiği pazara, Eti’nin ardından dondurma sektörünün lideri Algida da girdi. Dondurma markası Magnum’un karamel, fındık, bitter ve gofretten oluşan 4 farklı çikolatasını satışa sundu.
FONKSİYONEL ÜRÜNLER DE GELİYOR: Çikolata sektöründeki rekabet ortamının giderek artması, üretici ve ithalatçı firmaların yeni ürünlere kaymasına yol açıyor. Yoğurt, yoğurt içeceği, süt ve margarinle ön plana çıkmaya başlayan kolesterol düşürmeye, hazım ve sindirim sorununu gidermeye yardımcı probiyotik ürünlere şimdi de çikolata katılıyor. Ülker ve Şölen, Türkiye’nin ilk fonksiyonel çikolata üretimine başlamak için çalışma yapmaya hazırlanıyor. Yurtdışında yüzde 20’lik pazar payı yakalayan bu fonksiyonel ürünler, kan dolaşımını hızlandırma, kolesterolü yüzde 8 oranında düşürme, kalp krizini ve kanseri önlemeye yardımcı olma gibi özellikler içerebiliyor.
DÖRT FARKLI SEGMENT: Türkiye’de çikolata sektörü tablet, kaplama, gofret bar ve hediyelik pralinler olmak üzere 4 farklı segmente ayrılıyor. Tablet çikolatanın satışlardan yüzde 32 pay aldığı pazarda çikolata kaplamalı gofretlerin payı yüzde 25, barların payı yüzde 33 hediyeliklerin payı ise yüzde 10 oluyor. Pazarda tüketicinin en çok ilgi duyduğu tablet çikolatada ise sütlü çikolata yüzde 33’lük payla ilk sırada bulunuyor. Sütlü çikolatayı yüzde 21 ile antepfısıtıklı, yüzde 16 ile fındıklı, yüzde 15 ile karamelli yüzde 12 ile de bitter çikolata izliyor. Beyaz çikolatanın payı ise yüzde 2’yi geçmiyor. Genç nüfus dinamiği ve kişi başına tüketim miktarları dikkate alındığında Türkiye çikolata pazarı önemli bir potansiyele sahip olsa da kişi başına yıllık tüketim 1 kiloda kalıyor. Bu Rusya’da 2.4 kilo, ABD’de 5.9 kilo, Fransa’da 7.5 kilo, İngiltere’de 9.9 kilo, İsviçre’de ise 11.5 kiloya kadar çıkabiliyor.
YÜZLERCE FİRMA VAR: İrili ufaklı yüzlerce firmanın faaliyet gösterdiği sektörde kendi adıyla ürettiği çikolata ve gofretlerin yanısıra Çokonat, Rodeo, Ece, Metro, Albeni, Alpella gibi markaların da üreticisi olan Ülker, yüzde 60’lık payla liderliği elinde bulunduruyor. Kit Kat, Crunch, Damak, Nesquick, Milkybar gibi markalarla pazarda ikinci sırada yer alan Nestle’yi Keyif, Maximus ve Bumbada’nın üreticisi Eti ve Milka, MJoy ve Toblerone’un ithalatçısı Kraft izliyor. Octavia, Diamond, Matmazel, Vital, Luttymax, Tiwingo, Maxbar’ın üreticisi Şölen, Sultan, Kent, Elit, Melisa, Çağla ve Lider de öne çıkan firmalar arasında yer alıyor. Pazara Magnum’la giren Algida da pazardaki payını artırmaya çalışıyor.
Çikolatada erkekler kuruyemiş, kadınlar meyveyi tercih ediyor
2005 yılında Türkiye’de her 100 haneden 93’üne çikolatanın en az bir kere girdiğini söyleyen Milka’nın ithalatçısı Kraft’ın yetkilileri, "Tablet çikolata daha çok 16 ile 29 yaş grubunda tüketilirken, çikolata kaplamalı gofret ve barlar 10 ile 19 yaş grubuna hitap ediyor" dediler. Çikolata tüketiminde kadın ve erkeğin tüketimleri arasında büyük bir fark bulunmuyor. Buna karşın kadınlar, meyveli, ferah ve hafif lezzetlere yönelirken, erkekler çeşitli kuruyemişlere daha fazla rağbet ediyor.
Bayram, satışları 8’e katlıyor
TÜRKLERİN bayramda hediye olarak şeker ve çikolata alma alışkanlığının pazarı büyüttüğünü söyleyen Ülker Kurumsal İletişim yetkilileri, "Bayramlar dışında Avrupa standartları altında olan kişi başı tüketimleri, bayram sezonunda artış gösteriyor. Tüm yılda bayramda tükettiğimiz kadar çikolara yesek, kişi başı tüketim 8 kat artar" dediler.
Gelir arttıkça tercih çikolataya kayıyor
Şölen Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Çoban, "Gelir düzeyi arttıkça tatlı tercihi, şeker ve bisküviden çikolataya doğru kayıyor. Tatlı tüketimi, yaş ilerledikçe azalıyor. Ayrıca şeker ihtiyacında bölgesel farklılıklar da gözlemlenebiliyor. İç Anadolu bölgesindeki tatlı tüketimi diğer bölgelere oranla daha fazla oluyor" dedi.