Erkan Çelebi: Devre mülkte ikinci el vurgunu

Erkan ÇELEBİ
Haberin Devamı

BU kez ‘‘emlakçı’’ olarak ortaya çıkan devre mülk dolandırıcıları, gazetelere ilan vererek, devre mülkünü ikinci el piyasada satmak isteyen tüketicileri ağlarına düşürüyor. Tüketicilerden 250 dolarlık komisyon bedelini peşin alan bu dolandırıcılar, daha sonra ortadan kayboluyor.

‘‘KANARYA Adaları'nda bedava tatil kazandınız’’ diyerek binlerce tüketiciyi kandıran dolandırıcılara, şimdi yenileri eklendi. Yeni devremülk dolandırıcıları bu kez ‘‘devre mülk emlakçısı’’ olarak ortaya çıktı.

Bu sözde emlakçılar, gazetelere ilan vererek, devre mülkünü ikinci el piyasada elden çıkartmak isteyen tüketicileri ağlarına düşürüyor. Tüketicilerden ‘‘hazır müşteri var’’ diyerek, komisyon ve zorunlu masraf adı altında 250 doları peşin alıyor. Ardından oyalama taktiği başlıyor ve sonunda gazetelere verilen ilanlar kesiliyor. Emlakçı ortadan yok oluyor.

KADERLERİ DOLANDIRILMAK

Devre mülk ve devre tatilciler ilk olarak bundan 6 yıl önce Silver Beach Holiday adlı bir uluslararası dolandırıcılık şirketinin oyununa geldi. Silver Beach Holiday, İstanbul ve Ankara'da kurduğu ofisler aracılığıyla Marbessa Sahilleri'nde tatil hayaliyle para yatıran 2 bin tüketiciyi dolandırdı.

Ardından bu kuruluşla bağlantısı olan Worldwide Vacation Service adlı şirket devreye girdi. Bu kez Silver Beach'in pazarladığı devre tatil dönemlerine kiracı bulma vaadiyle ortaya çıktı. Devre tatilcilerden yüklü komisyon bedellerini aldıktan sonra kayıplara karıştı.

Tüketicilerin devre mülk ve devre tatil pazarlamacılarından sürekli tokat yemeleri üzerine Sanayi ve Ticaret Bakanlığı devreye girdi. Bakanlık, devre tatil ve devre mülk sistemini Tüketici Yasası kapsamına aldı. Tüketicilere, devre mülk ve tatil satışlarında 7 gün içinde cayma hakkı tanındı. Ne var ki, devre tatil pazarlamacıları bu Yasal hakkı tüketicilere tanımaya yanaşmadı. Bunun üzerine, Yargıtay 13'ncü hukuk Dairesi devre tatil sistemini Tüketici Kanunu'nun kapıdan satışlarla ilgili maddesi kapsamında değerlendirdi. Böylece devre tatil sistemine girip, sonradan vazgeçen tüketicilerin sözleşmelerini tazminatsız iptal etme hakkı doğmuş oldu.

ŞİMDİ DE EMLAKÇILAR

Şimdi de, devre tatilcileri ikinci elde dolandırma dönemi başladı. İki yıl önce Bodrum'da satın aldığı devre tatil dönemini ikinci el piyasada satmak isteyen Ayhan Yazıcı'da bu dolandırıcı emlakçıların tuzağına düşen okuyucularımızdan...

Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre Yazıcı, devre tatil dönemini 10 ay önce satmaya karar verdi. İkinci el devre tatil alım satımı yapan emlakçıları, gazete ilanları ve internet siteleri aracılığıyla buldu. İkisi İstanbul'da, biri de Ankara'da olmak üzere üç emlakçıyla irtibat kurdu.

İstanbulda'ki emlakçılardan biri, komisyonunu peşin olarak almasına rağmen, Yazıcı'nın devre tatil dönemine 10 aydır bir müşteri dahi bulamadı. Son aradığında Yazıcı'ya, satış sistemlerini değiştirdiklerini ve en kısa sürede müşteri bulacakları söylendi. Ancak, hala bir müşteri dahi bulamadı.

Yazıcı'nın komisyon bedelini peşin ödediği diğer emlakçı ise, komisyon bedelini aldıktan sonra kayıplara karıştı. Emlakçıya artık ne telefonla ne de internetteki sitesi aracılığıyla ulaşmak mümkün olmuyor.

Ayhan Yazıcı'nın devre tatil dönemini elden çıkarabilmek için başvurduğu Ankara'daki emlakçı da, peşin komisyon sistemiyle çalışan devre tatil pazarlamacılarındandı. Satmayı vaad ettiği devre tatil dönemi için Yazıcı'ya ilk önce bir form doldurttu. Komisyonunu aldıktan sonra da kayıplara karıştı. Yazıcı ısrarlı aramalar sonunda şirketin izini bu kez Denizli'de buldu. Yazıcı, peşin ödediği komisyona karşılık emlakçıdan senet almayı başardı. Ancak Yazıcı'nın 8 ay sonrasına ait bu senedi tahsil edip edemeyeceği ise meçhul.

Abonelikle birlikte e-posta da bitiyor

SUPERONLİNE'ın sınırsız internet paketleriyle birlikte müşterilerine verilen e-posta adresleri, abonelik bittiğinde iptal ediliyor. Okuyucularımızdan Şefik Öztürk'ün 6 aylık sınırsız internet aboneliğiyle birlikte e-posta adresinin de iptal edilmesi üzerine Superonline yetkilileriyle görüştük. Superonline Kurumsal İletişim Müdürü Elif Duru, e-posta adreslerinin internet bağlantıları ile beraber alınan ve ücreti ödenmiş internet paketleriyle bağlantılı servisler olduğunu söyledi. Duru, ‘‘Dolayısıyla ilgili servis sağlayıcının sahip olduğu ‘mail server'lar üzerinden kullanılmakta olan e-posta adresi, abonelik bittiğinde sona eriyor’’ dedi.

Tüketicileri doğru bilgilendirme kitabı

MAVİ Jeans, çalışanlarını tüketicileri doğru yönlendirmeleri amacıyla ‘‘Raftan Önce-Raftan Sonra’’ adlı bir kitapçık hazırladı. Hazır giyim ürününün temel hammaddesi olan elyafın kumaş haline gelene kadar geçirdiği aşamaların anlatıldığı kitapçıkta, Mavi Jeans ürünleriyle ilgili temel özellikler de yer alıyor. Raftan Önce-Raftan Sonra 1'de liflerin tarihsel geçmişi, kullanım yerleri, iplikçilik sistemleri ve kumaş çeşitlerinin yanısıra boyama, baskı ve terbiye-apre teknikleri anlatılıyor. Kitapçıkta, jeans'in doğuş hikayesinin yanısıra, yıkama tekniklerine de yer veriliyor.

Markaya değil kaliteye bak

SANAYİ ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü, bilinçli alışveriş yapmanın püf noktalarının anlatıldığı bir kitapçık hazırladı. Alışverişin temel ilkelerinin anlatıldığı kitapta bilinçli alışveriş, yüksek kalitedeki mal ve hizmetleri düşük fiyatla satın alarak para, zaman, enerji gibi kaynaklardan üst düzeyde yarar sağlamak olarak tanımlanıyor. Broşürde, bilinçli alışveriş yapmanın temel kuralları ise, reklamlardan etkilenmeme, ürünün kalitesi ve işlevinin bilinmesi şeklinde sıralanıyor.

Halıcılar uyarıyor

İZMİR Ticaret Odası, semt pazarları ve mahalle aralarında faturasız kilim ve halı satışı yapanlarla, halı temizliği işine soyunan oto yıkayıcılarına karşı mücadele başlattı. Oda, sektörde yaşanan haksız rekabetin önlenmesi ve tüketicinin korunması için gazetelere verdikleri ilanlarla tüketicileri uyarıyor. Semt pazarlarında açılan tezgahlar ve omuzlara atılan kilimlerle sokaklarda gezerek yapılan satışların faturasız olduğunu belirten yetkililer, ‘‘Bu durumda tüketici, herhangi bir sorunla karşılaştığı takdirde muhatap bulamıyor’’ dedi.

ADNAN YILMAZ’ın arızalanan çamaşır makinası Ariston tarafından onarıldı.

NEJAT TAŞKIN'ın aracının ön camı, Tofaş tarafından değiştirildi.

ALTAY YAŞAR'ın termosifonunun arızalanan kazanı Arçelik tarafından yenisiyle değiştirildi.

ÖZLEM AYDIN'ın sökülen kazağı Fistan Mağazası tarafından yenisiyle değiştirildi.

VERCİHAN ZİFLİOGLU'nun arızalanan cep telefonu Siemens tarafından yenisiyle değiştirildi.

İSMAİL BİNGÖL'ün koku yapan ayakkabısı Yakut Spor mağazası tarafından değiştirildi.

Yazarın Tüm Yazıları