ARÇELİK’in altı yıl önce piyasaya sürdüğü çay demleme makinesi Tiryaki sayesinde bugün, aralarında Fakir, Tefal, Bosch gibi uluslararası markaların da bulunduğu 18 firmanın, 45 ürünle rekabet ettiği yeni bir pazar oluştu.
600 bin adetlik satış rakamıyla küçük ev aletleri sektöründen yüzde 6 pay alan çay demleme makinelerinin yıllık pazar hacmi de 60 milyon dolar. Üretici firmalar artık, ürettikleri çay makinelerini başta Almanya olmak üzere birçok Avrupa ülkesi ile İran, Türkmenistan ve Ürdün’e ihraç ediyor.
POŞET çay tüketiminin hızla artmasına rağmen, Türk tüketicilerinin demli çay içme alışkanlığından vazgeçmemesini fırsat bilen Arçelik’in, Türkiye’de "semaver keyfi"ni yaşatmak için Tiryaki’yi geliştirmesinin üzerinden tam 6 yıl geçti. Altı yılda, Tiryaki’nin elde ettiği başarı bugün, aralarında Fakir, Tefal, Bosch gibi uluslararası kuruluşların da bulunduğu 18 firmanın, 45 ürünle rekabet ettiği yeni bir pazarın oluşmasını sağladı. Artık, ulaştığı 600 bin adetlik satış rakamlarıyla küçük ev aletleri sektöründen yüzde 6 pay alan çay demleme makinelerinin pazar hacmi de 60 milyon dolara ulaştı.
REKABET PAZARI BÜYÜTTÜ: Demli çay tiryakilerine pratik ve hızlı çay hazırlama imkanı sağlayan bu makinelerde rekabet, çabuk kaynatma, sıcaklığı uzun süre koruma, temizleme kolaylığı, su ısıtıcısı olarak kullanılma gibi özelliklere kaydı. Bunun sonucunda, yılda 10 milyon adetlik satış rakamlarını yakalayan, 1 milyar 130 milyon dolarlık küçük ev aletleri sektöründen aldığı pay da sürekli artıyor. Ayrıca, küçük ev aletleri pazarının önde gelen gruplarından su ısıtıcıları içindeki payı da yüzde 40’lara ulaşıyor. Yerli üreticiler ise ürettikleri çay makinelerini başta Almanya olmak üzere bir çok Avrupa ülkesi ile İran, Türkmenistan ve Ürdün’e ihraç ediyor.
15 DAKİKADA HAZIR: Arkadaşımız Meltem Kara’nın yaptığı araştırmaya göre, Türkiye’de sudan sonra en fazla tüketilen içecek olma özelliği taşıyan çayın demlenme süresini 15 dakikaya indiren bu makinelerde, artık temizlemeyi kolaylaştıran gizli rezistans sistemleri kullanılıyor. Ayrıca, fişten çekildikten sonra suyun ve demin uzun süre sıcak kalmasını sağlayan özellikler de bulunuyor. Kaynama süresini kısaltmak amacıyla wat gücü yüksek tutulan bu makinelerde güç, 2200 wata kadar çıkabiliyor. Özel tepsileri, seramik çaydanlıkları, yandan demlemelileri gibi sürekli farklı modellerinin piyasaya sürüldüğü çay makinelerinde kullanılan çift rezistans sayesinde yüzde 90 enerji tasarrufu da sağlanabiliyor. Bu makinelerde artık, su ısıtıcısı ve demlik haznesinin ayrı olması, kettle olarak da kullanıma olanak tanıyor. Çaydanlığındaki suyun bitmesi durumunda, kendi kendini kapatma özelliği de kazandırılan bu makinelerin bazılarında, su filtresi de yer alıyor. Böylece, kireç oluşumu da engelleniyor. 700 mililitrelik demlik ve 2 litrelik su ısıtıcısı hazneleriyle kalabalık ortamlarda da servis kolaylığı da sağlanıyor.
İKİ FARKLI ÇEŞİT: Çay makinelerinin ısıtıcı altta demlik üstte ve tepsi üzerinde demlik ve ısıtıcı yan yana olmak üzere iki farklı modeli bulunuyor. Tepsili modeller, çayı tepsi üzerinde sıcak tutuyor ve servis imkanı sunuyor. Klasik çaydanlık modelleri de kendi arasında üçe ayrılıyor. Normal çay makinelerinde ısıtıcı suyu kaynattıktan sonra termostat otomatik olarak atıyor. Çay demlendikten sonra suyu ısıtmak için tekrar su ısıtıcının çalıştırılması gerekiyor. İkinci modellerde ısıtıcı su kaynadıktan sonra termostatta ayarlanan dereceye göre soğuyor ve tekrar ısınıyor. Çift rezistanslı ürünlerde ise su kaynadıktan sonra cihaz otomatik olarak sıcak tutma fonksiyonuna geçiyor. Böylece yüzde 90 enerji tasarrufu sağlanıyor.
18 MARKA: İlk olarak 2001 yılında Arçelik’in Tiryaki’yi piyasaya sürdüğü çay makineleri sektöründe bugün 18 marka rekabet ediyor. Arçelik ve Beko’nun lider olduğu pazarda, Arzum’da önemli bir paya sahip. Pazarda, Fakir, Bosch, Tefal, Profilo, Aker, Bayıner, Dada, Felix, King, Korkmaz, Premier, Sinbo, Simtel, Bright, Mert Çelik Zanetti’den oluşan bu 18 firmanın 45 farklı çay makinesi bulunuyor. Fiyatlandırmada markanın yanı sıra, rezistans, güç ve kapasite gibi özellikler ön plana çıkıyor. Bunun sonucunda, çay makinelerinin fiyatları 40 YTL ile 165 YTL arasında değişiyor.
Ofislerde kullanım artıyor
ÇAY içmenin Türk tüketicileri tarafından vazgeçilmez bir kültür olduğunu söyleyen Fakir Pazarlama Müdürü Gülden Güleryüz "demli çay içmeyi sevenler bu ürünlere büyük ilgi gösteriyor. Bunda da ürünlerin, hem evde hem de ofislerde kullanımının pratik, şık ve zahmetsiz olması etkili oluyor" dedi.
Bekárlar tercih ediyor
KÜÇÜK ev aletleri sektöründe faaliyet gösteren firmaların büyük bir kısmında çay makinlerinin bulunduğunu söyleyen Bosch Ev Aletleri Pazarlama Müdürü Neylan Süer Cansın, "Çay makineleri pratik ve güvenli olma özelliği nedeniyle özellikle bekarlar olmak üzere gençler tarafından tercih ediliyor" dedi.
Türkiye’den yayılıyor
ÇAY makinelerinin tiryakiler için ideal ürün olduğunu söyleyen Arzum Pazarlama Müdürü Burcu Muşlu, "Çay makineleri ofisler için de ideal bir ürün. Gün boyu çay elde edilebiliyor ve enerji tasarrufu da sağlanıyor. Ürünler Türkiye’de büyük ilgi görürken Almanya başta olmak üzere bir çok Avrupa ülkesi ile İran, Türkmenistan ve Ürdün’e de ihraç ediliyor. İhracat, sürekli artıyor" dedi.