Biodizel depolara giriyor otomobil kızartma kokuyor
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
AB'nin 'biodizeli motorinle karıştırıp satın' kararı, Türk girişimcilerinin gözünden kaçmadı.
Aralarında Korkut Özal'ın şirketinin de bulunduğu 7 firma, motorinin alternatifi biodizeli, bitkisel ve atık yağlardan üretmeye başladı. Araçları patates kızartması gibi kokutan biodizel, yakıtta yüzde 35 tasarruf sağlıyor.
ARALARINDA Korkut Özal'ın Filamingo adlı firmasının da bulunduğu 7 kuruluş, gerekli yasal düzenlemeler henüz tamamlanmadan, motorinin alternatifi biodizeli bitkisel ve atık yağlardan üretmeye başladı. Gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra motorine yüzde 2 oranında karıştırılarak satılması planlanan biodizel, araçlarda yüzde 35'lik yakıt tasarrufu sağlıyor. Ayrıca, motordaki sarsıntıyı azaltıyor ve aracın çekiş gücünü artırıyor. Vergi avantajı sağlanırsa litresi 90 Yeni Kuruş'a (900 bin lira) mal olan biodizel, fiyat açısından da motorinin önüne geçebilecek.
AB ZORUNLU YAPTI:
Biodizelin, fosil yakıt motorine alternatif olarak Avrupa Birliği (AB) ve Amerika'da kullanımı hızla artması ve bunun sonucunda, AB'nin üye ülkelerde yılbaşından itibaren biodizelin motorinle karıştırılarak satılmasını zorunlu hale getirmesi, Türk girişimcilerinin de dikkatinden kaçmadı. Türkiye'nin de AB'yle uyum sağlayabilmek için biodizelle ilgili gerekli düzenlemeleri yapma zorunluluğunun bulunması, bu girişimciler için bir anda hazır pazar oluşturdu. 2001'den itibaren biodizel üretimine yönelen firmaların sayısı bugün yediyi buldu. Bu firmalardan, Filamingo ve Ezici İstanbul'da, Alternatif Yakıt Teknolojileri Bursa'da, Egebio-Teknoloji İzmir'de, Cihan Enerji Adana'da, Alıcı Tarsus'ta, Emce adlı kuruluş da Urfa'da faaliyet gösteriyor.
KOKU SORUNU VAR:
Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı'nın yaptığı araştırmaya göre, şu anda biodizel kullanılan araçlarda, patates kızartması gibi bir koku oluşuyor. Üretici firmalar, yaptıkları çalışmalar sonucunda bu kokuyu yüzde 30 oranında azalttıklarına dikkat çekiyor. Ayrıca, kokuyu tamamen ortadan kaldırmak için çalışmalarını sürdürüyor. Şu anda üretici şirketlerin araçlarında kullanılan biodizel, gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra, Tüpraş ve akaryakıt dağıtım şirketlerine satılabilecek.
500 BİN TON ÜRETİM:
Ayçiçeği, soya ve kanola yağına belli oranlarda etilalkol ve soda katılarak üretilen biodizelin bir litresi 90 yeni kuruşa mal oluyor. Şu anda, yedi firmanın yıllık toplam 500 bin ton biodizel üretim kapasitesi bulunuyor. Yılda toplam 1 milyon 434 bin ton biodizel kullanan Avrupa, yerli üreticiler için önemli bir pazar oluşturuyor. Türk firmaları, yılda 715 bin ton biodizel kullanan Almanya'nın ardından Avrupa'nın en büyük üreticisi olmayı hedefliyor.
İSTASYONA İZİN:
2003'te AB'de alınan bir kararla 2005'ten itibaren motorine yüzde 2 oranında biodizel katma zorunluluğu getirildi. Bu oran, 2010 yılında yüzde 5.75'e çıkarılacak. 2020 yılından itibaren ise biodizelin motorinin içindeki payı yüzde 20 olacak. Ancak, Amerika ve Almanya gibi bazı ülkeler, araçlarda yüzde 100 biodizel kullanımına izin verebiliyor. Bunun sonucunda biodizel, akaryakıt istasyonlarında motorinin yanında ayrı olarak satılabiliyor. Yerli üreticiler de, yüzde 2 oranıyla sınırlandırılmayıp, Almanya'da olduğu gibi Türkiye'de de akaryakıt istasyonlarında biodizel'in ayrı bir yakıt olarak satılmasına izin verilmesini istiyor.
Atık yağ sorunu ortadan kalkacak
TÜRKİYE'de her yıl 1 milyon 500 bin ton yağ kullanıldığını ve bu yağın 350 bin tonluk atık yağ oluşturduğunu belirten Ezici Yağ Sanayii Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Ezici, "Ancak, otel ve restoranlardan atık yağ toplamada sorun yaşıyoruz. Ancak, 2007 yılından itibaren belediyelere atık yağları toplatma zorunluluğu getirilmesi, sorunun çözümünde önemli bir rol oynayacak. Böylece, atık yağların insan sağlığını ve çevreyi tehtit etmesinin önüne geçilebilecek. Hem de yakıt olarak yeniden ekonomiye kazanımı sağlanacak" dedi. Motorinle biodizel arasındaki fark
BİODİZEL, fosil yakıt olan motorine oranla doğada daha kolay yok oluyor ve çevreye daha az zarar veriyor. Suya karıştığında 28 gün içinde yüzde 95'i yok olabiliyor. Motorinde ise bu oran yüzde 40'a kadar çıkıyor. Setan sayısının fazla olması, biodizelden yüzde 35'e varan oranda yakıt tasarrufu sağlanmasına da neden oluyor. Duman ve kurum oranı yüzde 70 azalıyor. Biodizelin yağlayıcı özelliği, araç bakım masraflarında azalmaya yol açıyor.
İlk kez 1900'de kullanıldı
DİZEL motorların mucidi Rudolph Diesel, biodizeli araçlarda yakıt olarak ilk kez 1900 yılında kullandı. Diesel, Paris'te düzenlenen sergide yer fıstığı yağıyla çalışan motorun tanıtımını yaptı. İkinci Dünya Savaşı sırasında da yakıt olarak kullanılan bitkisel yağların alternatif yakıt olarak kullanımına 1990 yılından itibaren ağırlık verildi. 1992 yılında kanola ekimi zorunlu hale getirilen Avrupa'da, yıllık biodizel üretimi 1 milyon 434 bin tona ulaştı. Türkiye'de ise ilk üretim 2001 yılında başladı.
Dünyada nasıl kullanılıyor
ABD: Motorine yüzde 20 oranında biodizel karıştırıyor. Nehir ve göllerde yakıt olarak biodizel kullanmayan deniz taşıtlarına izin vermiyor.
ALMANYA: Biyodizelin benzin istasyonlarında ayrı bir yakıt olarak satışına izin veriyor. Yıllık biodizel tüketimi 715 bin tonu buluyor..
FRANSA: Biodizel için litre başına 0,35 Euro vergi teşviği uyguluyor. Petrol rafinerilerinde yüzde 5'e varan karışımlara izin veriyor. Biodizel'i ev ısıtma yakıtı olarak da kullanıyor. Yılda 357 bin ton tüketiyor.
BELÇİKA: Biodizelin akaryakıt istasyonlarında mazota alternatif ayrı bir yakıt olarak satılmasına izin veriyor.
DİĞERLERİ: Avusturya, İtalya, İrlanda, Norveç, İsveç, Polonya, Slovakya ve Çek Cumhuriyeti, biyodizel satışlarını teşvik etmek için vergi avantajı sağlıyor.