800 bin çalışan şifre ve çipli kartla 1 milyar liralık yemek yiyor

Kuponla yemek yiyen çalışan sayısı, son bir yıl içinde iki kat birden artarak, 800 bine ulaştı.

25 bin işveren artık, çalışanlarına yılda 1 milyar TL’lik yemeği, kuponla yedirmeye başladı. Bunda da yemek koçanların yerini çipli kart ve şifrematiklerin almasının yanı sıra, geçtiğimiz yıl çalışanlarına yemek kartı veren firmalara bazı vergi muafiyetlerinin sağlanması etkili oldu.

YEMEK kartı sektöründe, koçanların yerini çipli kart ve şifrematikler alınca, kuponla yemek yiyen çalışan sayısı, son bir yıl içinde iki kat birden artarak, 800 bine ulaştı. 3’ü uluslararası olmak üzere toplam 5 firmanın rekabet ettiği pazarda, 25 bin işveren artık, çalışanlarına yılda 1 milyar TL’lik yemeği, kuponla yedirmeye başladı. Sisteme üye restaurant sayısı da 75 bini buldu. Sektörün son bir yıl içinde iki kat birden yaygınlaşmasının en önemli nedenlerinden birini de geçtiğimiz yıl sisteme geçen firmalara sağlanan vergi muafiyetleri oluşturdu. Bundan tam 33 yıl önce ilk kez Fransa’da uygulanmaya başlayan ve 1996’lından itibaren Türkiye’ye de sıçrayan kuponla yemek sisteminde, teknolojide yaşanan gelişmelerle birlikte 2002 yılından itibaren çipli kart uygulamasına geçildi.
Şifrematik uygulaması
Çalışanlara dağıtılan yemek koçanlarının yerini ilk önce çipli kartlar aldı. Ticket Restaurant ve Sodexho Pass, çipli kart uygulamalarıyla birlikte pazardan önemli pay alırken, Global Payment’te, geçtiğimiz yıl sektörde şifrematik uygulamasını başlatan ilk kuruluş oldu. WinWin diye adlandırılan bu şifreli ödeme sisteminde, iki farklı uygulama yer alıyor. Sistemde şifreler ya kullanıcının cep telefonlarına SMS mesajı gönderilerek üretiliyor ya da otomatik olarak şifre üreten cihazlar aracılığıyla oluşturulabiliyor. Bu şifreler, üye işyerlerinde yer alan Turp Pos adlı cihazlarında kullanılarak, çalışanın yemek bedeli işverenin oluşturduğu hesaptan tahsil ediliyor.

Alışverişde de kullanılıyor

Arkadaşımız Cansu Mansur’un yaptığı araştırmaya göre, işverenlerin çalışanlarına verdiği yemek kuponları restaurantların yanı sıra market alışverişlerinde de kullanılabiliyor. Kupon kullanıcılarının yaklaşık yüzde 20’si, yemek koçanlarıyla özellikle şarküteri, bakkal ve zincir marketlerden gıda ürünleri alma yoluna gidiyor. Bu da sisteme üye işyerleri arasında marketlerin oranının hızla artmasına yol açıyor. Ayrıca, eczaneler, gazete bayileri, telekomünikasyon, kuru temizleme gibi alanlarda faaliyet gösteren kuruluşların yanı sıra, dağıtım-pazarlama, tekstil, elektrik- elektronik, lojistik, bilgi işlem, denizcilik, sigortacılık gibi sektörler de yemek kartı sistemi içinde yer alıyor ve artık yemek kuponuyla satış gerçekleştirebiliyor.

Pazar çipli kartın elinde

Sektörde çipli kart sisteminin kullanım oranı, yüzde 75’e ulaşırken, kuponların payı ise yüzde 17’lere kadar geriledi. Henüz yeni devreye girmesine rağmen şifrematik gibi mobil sistemlerin payı da şimdiden yüzde 8’e ulaştı. Sektörde yer alan kuruluşların verilerine göre şirketler çalışanlarının hesaplarına ayda ortalama 180 TL ile 220 TL arasında değişen yemek bedelleri yüklemesi yapıyor.

Vergi avantajı sağlıyor

GELİR Vergisi Kanunu’nda yapılan değişiklikle, geçtiğimiz yılın başından itibaren çalışanlarına yemek bedellerini kuponla ödeyen firmalara bazı vergi avantajları da sağlandı. Kuponla ödenen yemek bedellerinin bir kısmı vergiden muaf tutulurken, bu muafiyetten yemek bedelini çalışanlarına nakit olarak ödeyen işyerleri dahil edilmedi. Bu da, kartlı yemek sistemine geçen işveren ve çalışan sayısının son bir yıl içinde iki kat birden artmasında en önemli nedenlerden birini oluşturdu.
Yazarın Tüm Yazıları