337 milyon dolarlık çocuk bezinde büyük kapışma

337 milyon dolarlık hacme ulaşan çocuk bezi pazarında, ürünler arasındaki fiyat farkının 3 kata çıkması, lider Prima’yı etkilemeye başladı.

Bunda da, uygun fiyat politikasıyla ön plana çıkmaya çalışan Molfix’in teknoloji yenileyerek, ürün kalitesini artırması etkili oldu.

SON beş yıl içinde iki kat büyüyerek 337 milyon dolarlık hacme ulaşan çocuk bezi pazarında, ürünler arasındaki fiyat farkı 3 kata çıkınca, sektörün lideri Prima da bu durumdan etkilenmeye başladı. Bunda da, uygun fiyat politikasıyla ön plana çıkmaya çalışan Molfix’in üreticisi Hayat Kimya’nın teknoloji yenileyerek, ürün kalitesini artırması etkili oldu. Molfix, son dört yıl içinde pazar payını yüzde 10’dan yüzde 23’e çıkartırken, Prima’nın payı da yüzde 40’dan yüzde 25’e geriledi.

İKİ BEBEKTEN BİRİNDE VAR: Tüketim alışkanlıklarının değişmesiyle birlikte artık, Türkiye’deki her iki bebekten biri çocuk bezi kullanıyor. Hazır bez kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte, çocuk bezi satışları da yılda 3 milyar adede ulaştı. 50’ye yakın irili ufaklı firmanın rekabet etmesine rağmen pazarın yüzde 80’ini Prima, Molfix, Can Bebe, Evy Baby, Pedo ve Libero’dan oluşan 6 firma elinde bulunduruyor.

9-27 MİLYON LİRA: 9 milyon lira ile 27 milyon lira arasında değişen fiyatlarla tüketiciye ulaşan hazır bez pazarında yaşanan bu büyümede, teknolojideki son gelişmelerin katkısı fazla oldu. Daha önce, sektörün önde gelen kuruluşları tarafından uygulanan üretim tekniklerine, diğer firmalar da ayak uydurdu.

PİŞİK SORUNU: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı’nın yaptığı araştırmaya göre, firmalar ilk önce, üretimde liftli malzemeler, yerine emiş gücü fazla olan Spunbond adlı malzemeleri kullanmaya başladı. Ardından, absorbant adı verilen jeller, çocuk bezi ve pedlerde kullanılmaya başlandı. Böylece, spunbond’un emdiği sıvılar, absorbant jellerin sayesinde bezin arasında hapsedilmesi sağlandı. Ayrıca, hidrofobik diye adlandırılan malzemelerden oluşan şeritlerle, hazır bezlerin etrafı çevrilerek, sıvının dışarı sızmasının önüne geçildi. Bu da, bebek ciltlerinin sıvıyla temasını en aza indirdi. Pişik sorununu büyük ölçüde azaltan firmalar, yapışkan bant yerine cırt cırt kullanarak, bezin daha sık aralıklarla kontrol edilebilmesini sağladı.

PAZAR PAYLARI: Bunun sonucunda, pazardaki rekabet, kaliteden fiyata kaydı. Büyüyen pazarda, ucuz ürünler ön plana çıkarak, paylarını hızla artırdı. Payını yüzde 10’dan yüzde 23’e çıkaran Molfix, Prima’yı zorlamaya başladı. Can Bebe’nin üreticisi Astel’de payını yüzde 18’e, Evy Baby’nin üreticisi Evyap, yüzde 7’ye, Pedo’nun üreticisi Obisan’da yüzde 5’e ulaştı. Toprak’ın da Libero’yla rekabet ettiği pazarda, Hes Kimya, Bıcırık, Sesli Battaniye’de Ninni markasıyla yurt dışına yönelik üretim yapıyor.

Ortalama bez kullanma süresi 27 ayı buluyor

Türkiye’deki toplam çocuk bezi satışlarının yarısına yakını üç büyük ilde gerçekleşiyor. En büyük payı ise yüzde 30’la İstanbul alıyor.

Her yıl ortalama 1 milyon 500 bin çocuğun doğduğu Türkiye’de, bebek bezi kullanan çocuk sayısı 3 milyon 500 bini buluyor.

Bebeklerde ortalama bez kullanma süresi de 27 aya ulaşıyor. Her yaş ve kiloya uygun üretim gerçekleşiyor.

Yeni doğan bebeklerde günde ortalama 8 defa bez değiştirilirken, bu 2 yaş grubu çocuklarda 4’e kadar düşüyor.

Dışkıyı idrar gibi emen teknolojiyi yakalayamazlar

PROCTER
and Gamble’ın Prima Kurumsal İletişim Müdürü Elif Ekemen, ‘Bebek bezinde tüm yenilikleri ilk Türkiye’ye getiren marka olduk. Rakiplerimiz ise bizi takip ediyor. Ancak, yeni doğan bebeklere yönelik geliştirdiğimiz, katı dışkının da idrar gibi emilmesini sağlayan ürünümüzü henüz hiç bir firma üretemedi. Fiyatta rekabet edeceğiz diye, kaliteden taviz vermemiz mümkün değil’dedi.

Biz de ‘swimming pant’ üreteceğiz

MOLFİX
Ürün Müdürü Esra Gür de, pazardaki firmaların yeni teknolojilerin yanısıra farklı işlevlere yönelik ürünler üzerinde de çalışmalarını sürdürdüğüne dikkat çekerek, ‘Çocukların kilot gibi giyebildiği ‘pull up’ ve denize girebilmesini sağlayan ‘swimming pant’ modelleri de bir süre sonra piyasaya çıkacağız’ dedi.

Bez markası değişince bebekte pişik oluyor

CAN
Bebe Ürün Müdürü Aslı Esen, ‘Bebek bezi kullananlarda büyük bir marka bağımlılığı var. Bu da cildi hassas olan bebeklerde farklı marka bir beze geçildiği zaman alerji oluşmasından kaynaklanıyor. Bu kızarıklığı gören anneler de bebeklerinde pişik veya allerjik reaksiyon başladığı gerekçesiyle hemen eski markasına geri dönüyor. Bez değiştirmek istenildiği taktirde, birer hafta süreyle bezlerin dönüşümlü kullanılması gerekiyor. Böylece, hassas ciltli bebeklerde yeni beze geçiş reaksiyon oluşmadan sağlanabiliyor’ dedi.
Yazarın Tüm Yazıları