2 milyar dolarlık fast food pazarı ’diyet’le büyüme arıyor

FAST food restoran zincirleri, 2 milyar dolara ulaşan pazarda şimdi, kış aylarında alınan kiloları vermek isteyen müşterileri kapma yarışına başladı.

Fast food zincirleri, düşük kalorili, bol salatalı yeni diyet mönüleriyle yüzde 10 olan yıllık büyüme oranını daha da artırmayı planlıyor.

YAZLA birlikte "diyet sezonu"nun açılması, fast food restoranlarını da harekete geçirdi. Başta hamburger olmak üzere sağlıksız beslenme kültürünün merkezi olarak gösterilen fast food restoran zincirleri, 2 milyar dolara ulaşan pazarda şimdi, kış aylarında alınan kiloları vermek isteyen müşterileri kapma yarışına başladı. Et, tavuk ve hamur ağırlıklı klasik mönülerin dışına çıkarak, düşük kalorili, bol salatalı yeni diyet mönüleriyle yaz sezonunu açan firmalar, restoran başına günde 1500 müşterinin düştüğü pazarda, yüzde 10 olan yıllık büyüme oranını daha da artırmayı planlıyor. Özellikle McDonald’s, Burger King, Kentucky Fried Chicken, Arby’s, Pizza Hut, Little Caesars gibi fast food zincirleri, et, tavuk ve hamur ağırlıklı mönülerin yanı sıra, balık ve söğüş tavuk içeren salata ağırlıklı farklı mönülerle ön plana çıkmaya çalışıyor.

İLK MCDONALD’S GELDİ: Arkadaşımız Meltem Kara’nın yaptığı araştırmaya göre, Amerika’da ilk olarak 1921’de açılan ve 1948 yılında McDonald’s’la birlikte tüm dünyaya yayılan uluslararası fast food restoran zincirleriyle Türk tüketicisi 1986 yılında tanıştı. 21 yıl önce ilk restoranını Taksim’de açan McDonald’s’ın bugün 22 yerleşim merkezinde 93 restoranı bulunuyor. McDonald’s’ın ardından 1989 yılında Turkent A.Ş., Kentucky Fried Chicken’ı Türkiye’ye getirdi. KFC, 5 ilde 29 restoranıyla hizmet verirken, Burger King ise ilk şubesini 1995 yılında Etiler’de açtı. Burger King’in bugün 25 ilde 169 restoranı bulunuyor. Arby’s, 1996 yılından beri Türkiye pazarında Çelebi Holding ile birlikte ilerliyor. Çelebi Holding, pizza zinciri Little Caesars’ı da 10 yıl önce Türkiye’ye getiren firma oldu.

18-23 YAŞ ARASI: 1990’lı yıllarda dünya genelinde tüketim kültürü haline gelen fast food ürünlerini en fazla 18-23 yaş arası gençler ve çocuklar tercih ediyor. Fast food sektörünün hızlı gelişmesinin nedenleri arasında ürünlerin az zaman harcanarak tüketilmesi, çalışanlara kolaylık sunması, yeni kentsel yemek kültürünün bir simgesi olması, yiyecek kültürünün bir modası olması yer alırken, arabaya servis, fiyat uygunluğu, çatal bıçak kullanmama özellikleri de restoranların ilgi görmesini sağlıyor. Hızlı servis restoranlarını tercih edenler, ürünlerin kalitesi, fiyatı, doyuruculuğu ve servisin hızlı olmasını göz önünde bulunduruyor.

KALORİLER DÜŞÜYOR: Her bir şubeyi günde ortalama 1500 kişinin ziyaret ettiği hızlı servis restoranları, dünya genelinde tüketicilerin sağlıklı yaşam isteği doğrultusunda salataya yönelmeleri, üzerine kalorisi ve yağ oranı düşük, hafif ürünleri mönülerine eklemek zorunda kaldı. McDonald’s, "Hafif ve Aktif" adını verdiği programıyla rekabet ettiği bu alanda, Akdeniz salatası, ton balıklı salata, ızgara tavuklu salata ve "salatavuk"tan oluşan 4 farklı seçenek sunuyor. Ayrıca, salata, ızgara tavuklu sandviç, ızgara tavuklu dürüm ve çıtır tavuklu dürümle de diyet yapan müşterileri çekmeye çalışıyor. Türkiye’deki 93 restoranında her gün ortalama 150 bin kişinin ayaküstü karın doyurduğu McDonald’s’ın standart mönülerini de büyük, küçük ve çocuk olmak üzere farklı seçeneklere ayıran McDonald’s’da hamburger fiyatları, 1.75 YKr ile 4.75 YKr arasında değişiyor.

’Sağlıklı’ beslenmek isteyene özel ürünler

Burger King’de "delight" programıyla sağlıklı beslenmek isteyen tüketicilere yöneliyor. Bu ürünler arasında Chicken Whopper jr Light, Hot Wrap, ton salata, Akdeniz salata ve tavuklu salata bulunuyor.

KFC’nin ise 19 farklı mönü alternatifi bulunuyor. Ağırlıklı olarak parça tavuk satışı yapan KFC’de mönü fiyatları 5.90 YTL ile 26 YTL arasında değişiyor. Aile mönüleri de bulunan KFC’de Cristy Chicken salata düşük kalorili ürünler arasında yer alıyor.

Little Caesars ise kepekli pizza hamuru ile hazırlanan pizzaları ile tüketicilerin düşük kalori almasını sağlıyor.

Fiyatı et belirliyor

ÜRÜNLERDEKİ fiyat farkının temel olarak kullanılan etten kaynakladığını söyleyen McDonald’s Kurumsal İletişim Müdürü Serap Gökçebay, "Türkiye’de kırmızı etin beyaz ete göre daha yüksek fiyatlı olması nedeniyle tavuklu ürünler et ürünlerine göre daha düşük fiyattan satılıyor. Ayrıca hazırlanan hamburger köftelerinin maliyeti de hiçbir katkı ve dolgu maddesi konulmadan yüzde 100 dana etinden yapıldığı için daha yüksek oluyor" dedi.

İki yeni zincir daha

BURGER King’in hizmetlerini yürüten Tab Gıda ikinci marka olarak İtalyan Sbarro’yu Ocak 2007’de İzmir’e getirdi. Şu anda Mecidiyeköy, Cevahir, Eskişehir Kanatlı, Ankara Optimum, Yenibosna Koçtaş ile hizmet verirken yıl sonuna kadar 20 restoran açılması planlanıyor. Sbarro’da ana ürün grupları pizza, makarna, sıcak yemekler ve tatlı olmak üzere toplam 280 çeşit ürün bulunuyor. Tab Gıda Amerika’nın en büyük tavuk zincirlerinden biri olan Popeyes markasının da Türkiye lisansını aldı.

Kaloriyi gör, karnını doyur

HIZLI servis restoranları, dengeli beslenmek ve ürünleri bilinçli tüketmek isteyenlere yönelik olarak hem internet sitelerinde hem de restoranlarda sundukları listelerle ürünlerin kalori değerlerini hesaplatma yoluna gidiyor. Her ürünün kalori değerini bir arada sunan listelerle tüketicilerin ihtiyacı olan kaloriden fazlasını almayı önleyen hızlı servis restoranları, bu yolla tüketicilerin bilinçsizce ürünleri tüketmesini önlüyor.

İlk ona giremedik

TÜRKİYE’nin bir çok Avrupa ülkesine göre nüfusunun daha yüksek olmasına rağmen fast food tüketiminde ilk 10’a giremediğini söyleyen Little Caesars Pazarlama Müdürü Esin Çınar Bilgili, "Fast food ürünlerini tüketenlerin 4 ile 60 yaş arasında değiştiği görülüyor. Bu aralıkta en çok ürün tüketen grup ise 15-35 yaş grubu oluyor" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları