105 milyon YTL’lik konservede kuru-közlenmiş sebze canlılığı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
SON iki yıl içinde yüzde 54 büyüyerek, 105 milyon YTL’ye ulaşan konservede rekabet taze sebzeden kurutulmuş ve közlenmiş ürünlere kaydı. Kuru patlıcan, biber ve domates dolmasının yanı sıra, ilk kez börülcenin konservesine de yönelen firmalar, şeftali, armut, ananas ve kirazı birarada ambalajlayıp piyasaya sürdü. Yeni ürünlerle yıllık üretim 28 bin 500 tona ulaştı.
FARKLI damak tatlarına uygun yeni ürünlerle 105 milyon YTL’lik hacme ulaşan konserve pazarında rekabet, sebzenin tazesinden kurutulmuşuna kaydı. Güneydoğu Anadolu’nun kuru patlıcan, biber ve domates dolmasını ürün yelpazelerine ekleyerek pazarın son iki yıl içinde yüzde 54 büyümesini sağlayan firmalar, kuru fasulye ve börülcenin ardından şimdi de şeftali, armut, ananas ve kirazdan oluşan meyve konservesini piyasaya sürdü. Bu yeni ürünlerle 26 bin ton olan yıllık üretim, 2007 yılında 28 bin 500 tona ulaştı.
DOĞALLIK VE LEZZET: Konserve sektöründe yaşanan bu gelişmede, üretici firmaların farklı damak tatlarına uygun yeni ürünleri peş peşe piyasaya sürmesi etkili oldu. Bu ürünlerle, Anadolu’nun unutulmaya yüz tutmuş lezzetlerini yeniden sofralara taşımayı sağlayan firmalar, şimdi de Türk tüketicilerini Fransa ve Uzakdoğu tatlarıyla buluşturmaya hazırlanıyor. Bunda da tüketicilerin tüketim alışkanlıklarında yaşanan değişim, önemli oranda rol oynuyor. Damak tatlarını yeniliklere açan tüketiciler sayesinde, bezelye, taze fasulye, türlü, bamya, yaprak sarma gibi klasik konservelere sürekli yeni çeşitler ekleniyor. Enginar, enginar kalbi, patlıcan salatası, közlenmiş biber gibi ürünlerle tüketicileri yakalamayı başaran firmalar, teknolojideki gelişmelerden de yararlanarak konservede doğallık, tazelik ve lezzeti ön plana çıkartma yoluna gitti. 2005 yılında 68 milyon YTL olan konservede pazar hacmi, 2006 yılında 90 milyon YTL’ye ulaştı. 2007 yılında ise yeni ürünlerin peş peşe girmesiyle birlikte 105 milyon YTL’yi yakaladı.
YENİ TATLAR GELİYOR: Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, son dönemlerde hazır yemek grubuna ağırlık veren Tukaş, Anadolu’nun yöresel yemekleri olan kuru patlıcan, biber ve domates dolmasından oluşan yeni ürünlerine patlıcan kızartmasını da ekledi. Tukaş ayrıca, Türkiye’de ilk defa börülcenin de konservesini üretme yoluna gitti. Kerevitaş Gıda’nın bünyesinde yer alan Superfresh ise, şeftali, armut, ananas ve kirazı harmanlayarak, yeni meyve konservesini piyasaya sürdü. Hazır yemek kategorisine ağırlık veren firmalardan Tat da, ürün çeşitlerine etli kuru fasulyeyi kattı. Penguen Gıda da, sebze konservesi kategorisinde yeni tat ve lezzetleri piyasaya sürmeye hazırlanan firmalar arasında yer alıyor.
Kış aylarında çeşit artıyor
BÜYÜK şehirlerdeki yaşam tarzı, bireylerin kısıtlı zaman dilimleri içinde hızlı hareket etme zorunluluğuna bir de sebze ve meyve bazlı beslenme tipinin önem kazanması eklenince, konservelere olan talep de artıyor. Yüksek tempoda çalışan tüketicilerin sayısının da hızla artması ve buna bağlı olarak tüketicilerin daha çok pratik ürünlere yönelmesi, ambalajlı hazır konservelerin satış trendini yükselterek pazarı büyütüyor. Özellikle kış aylarında lezzet ve görünüm bakımından besinlerde çeşitliliği sağlamak tüketimi tetikleyen unsurların başında geliyor.
ÇİN, Hindistan, İtalya, İspanya gibi, işlenmiş sebze ve meyve üretiminde dünya genelinde ön plana çıkan ülkelerin arasında Türkiye de yer alıyor. Başta Avrupa Birliği ülkeleri olmak üzere ABD, Japonya, Avustralya, Kanada, Orta Doğu ülkeleri, Afrika ülkeleri ve Türki Cumhuriyetler, Türkiye’den konserve ihracatı yapılan ülkeler arasında bulunuyor. Dünya sebze ve meyve tüketimi ve ticareti, dondurulmuş meyve ve sebzenin rekabetine karşın giderek artıyor. Perakende konserve sektöründe birçok firmanın bulunması, sert rekabet koşullarını da beraberinde getiriyor. Pazarda rekabet avantajı sağlayan önemli etkenlerin başında ürünlerin; standartlara uyum ve gıda güvenliğinin sağlanmış olması geliyor.
Pazara 7 güçlü oyuncu hakim üretim Ege ve Marmara’da
KONSERVE pazarı, üretim kapasitelerine göre toplam 7 büyük firmanın hakimiyetinde bulunuyor. Bu firmaları, 5 orta ölçekli, 8’de butik üretim gerçekleştiren firma izliyor. Bu firmaların arasında Tukaş, Tat, Penguen ve Superfresh ön plana çıkıyor. Ayrıca sezon dönemlerinde birçok yerel firma da bölgesel üretim gerçekleştiriyor. Konserve üretim tesisleri özellikle Ege ve Marmara Bölgesi’nde toplanıyor. Konserve sektörü, meyve ve sebze işleme, turşu, geçici konserve edilmiş sebze üretiminden oluşuyor. Sebze konservesi grubunda bezelye, taze fasulye ve bamyanın yanısıra, börülce, enginar, türlü yer alırken, hazır yemek grubunda barbunya ve fasulye pilaki, yaprak ve lahana sarma, patlıcan dolma, etli kuru fasulye ve biber dolması bulunuyor. Meyve konserveleri grubunda ise kayısı, vişne, şeftali kompostoları, bakliyatta kuru fasulye, nohut ve barbunya haşlamaları ile şarküteri grubunda da garnitür, mısır, mantar, enginar kalbi, kurutulmuş domates, közlenmiş patlıcan ve közlenmiş kapya biber ürünleri market raflarında yerlerini alıyor.