1.2 milyar YTL’lik ambalajlı suya kuraklık bereketi geldi

AMBALAJLI su pazarı son üç ayda yüzde 40 büyüdü ve 1 milyar 200 milyon YTL’lik hacme ulaştı. Artan talebi karşılamak için yeni su kaynaklarına yönelen firmalar, yılın ilk sekiz ayında 7 milyar 800 milyon litrelik üretim yaptı. Böylece, kuraklığın, su kesintilerinin çok konuşulduğu bir ortamda geçen yıl gerçekleştirilen toplam satışa, bu yılın ilk 7 ayında ulaşıldı.

KÜRESEL ısınmayla birlikte yaşanan aşırı sıcaklar, barajlarda su seviyesini düşürürken, ambalajlı su pazarında rekor satış getirdi. Son üç ayda yüzde 40 büyüyen pazar, daha şimdiden 1 milyar 200 milyon YTL’lik hacime ulaştı. Artan talebi karşılamak için yeni su kaynaklarına yönelen firmalar, yılın ilk 7 ayında 7 milyar 800 milyon litrelik ambalajlı su satışı gerçekleştirdi. Firmalar geçtiğimiz yıl gerçekleştirdikleri toplam satış rakamlarına, bu yılın ilk 7 ayında ulaşmış oldu. En fazla artış, yarım ve 1 litrelik PET ambalajlarda satılan sularda yaşanırken, 19 litrelik damacana sularda da üretim, tam kapasiteye çıktı.

2006’DA YÜZDE 11 BÜYÜDÜ: İlk kez 1980’li yılların başında ambalajlı su ile tanışan Türkiye’de, geçtiğimiz yıl ambalajlı su pazarı yüzde 11 oranında büyüme kaydetmişti. 7 milyar 800 milyon litrelik satışın 6 milyar litresini damacana, 1 milyar 800 milyon litresini de küçük ambalajlardaki şişe sular oluşturuyor. 25 yıldır sürekli büyüyen pazarda bu yıl yaşanan patlamada ise aşırı sıcaklar yüzünden yaşanan su sıkıntısı etkili oldu. Tüketimi, su kesintileri ve sulardaki kirlenme körüklüyor.

GÖZDE PAZAR ANKARA: 2007 yılının ilk altı ayında küçük ambalajlı PET su segmentinde yüzde 28, 19 litrelik damacana su segmentinde ise yüzde 5’lik büyüme yaşandı. Son üç aydaki aşırı talep, firmaları da hazırlıksız yakaladı. Su kaynaklarının azalmasına karşın, talepte yaşanan aşırı artış, sektörde faaliyet gösteren firmaları yeni kaynak arayışlarına itti. Stoklarını erken eriten firmalar, yeni dolum ve şişeleme makineleri aldı. Firmalar özellikle, seçim ertesinde su kesintilerinin başladığı ve damacana suya olan talebin üç kat birden arttığı Ankara’da yoğunlaşmaya çalışıyor.

226 TESİS VAR: Kişi başı ambalajlı su tüketiminin yıllık 105 litreye ulaştığı Türkiye’de satışların yüzde 80’ini damacana su, yüzde 20’sini ise küçük ambalajlardaki PET sular oluşturuyor. Doğal kaynak suyu rezervi açısından Fransa ve İspanya’dan sonra 3’ncü sırada yer alan Türkiye’de ortalama 7 milyar 800 milyon litrelik ambalajlı su tüketimi gerçekleşiyor. Bu rakamın, yıl sonunda 8 milyar 200 milyon litreye ulaşması bekleniyor. Pazarda ruhsatlı 226 tesiste üretim gerçekleştiriliyor.

AMBALAJLI SEKTÖR BÜYÜYECEK: Hesaplarını sıcaklık artışlarının devam edeceği yönünde yapan firmalar, şimdi ambalajlı su sektörünün hacminin daha da büyüyeceğini düşünüyor. Bu tesislerin 167’si kaynak suyu, 31’i maden suyu, 7’si işlenmiş içme suyu, 20’si içme suyu, 1’i de işlenmiş kaynak suyu tesisi. Türkiye genelinde ruhsatlı 222 farklı yerli markanın ürünü satılıyor. Bunların dışında 8 uluslararası markaya ait su da satılıyor. Lido, Erikli, Nestle, Hayat, Saka, Pınar, Kardelen, Turkuaz, Niksar, Sırma, Damla, Aytaç gibi markalar ön plana çıkıyor.

AB için en uygunu doğal mineralli su

DOĞAL mineralli su, kaynağında temiz, özü değiştirilmemiş, mineral yapısı değişikliğe uğramayan ve herhangi bir kimyasal işlem görmeyen su olarak tanımlanıyor. Gıdasa Pazarlama Müdürü Elif Göktaş doğal mineralli su ruhsatı almak için ilk başvuran firma olduklarına dikkat çekerek, "Şimdi AB dışındaki ülkelere ihracat şansımız arttı. 2007 sonundan itibaren bu konu, sektörün tek gündemi olacak. AB doğal mineralli suları en uygun ürün olarak değerlendiriyor" dedi.

Türkiye’deki su tesislerinin dağılımı

Su alırken dikkat edilmesi gerekenler

Etiketinin sağlam ve okunaklı olması.

Etiket üzerinde suyun adı, cinsi, üretim veya ithal izninin, dolum yapıldığı yerin, analiz değerlerinin bulunması.

Kapağın önceden açılmamış olması.

Markanın kapağın üzerinde yazılı olması.

Kap üzerinde üretim ve son kullanma tarihi ile seri numarasının görülmesi.

Damacanaların üzerinde güvenlik bandının bulunması.

Güvenlik bandı üzerinde suyun adı ve cinsinin yazılı olması.

Geri dönüşlü damacanaların üzerinde şirket adının logosunun kabartma yazılı olması.

Tüketiciler bilinçlenmeli

SUDER Başkanı Olcay Sunucu, "Halkın günlük su tüketiminde bilinçlendirilmesi gerekiyor. Yerleşim ve endüstri bölgeleri su kaynaklarını kirletmeyecek şekilde yeniden belirlenmelidir. Tarımda sulama yöntemleri gibi konular su kaynaklarının verimli kullanımı adına tekrar ele alınarak su kullanımında tasarruf sağlanmalıdır. Yağmurlama ve damlatma yöntemleri kullanılmalıdır. Şebeke suyu kaçakları önlenmelidir" dedi.

Geleneksel kanalda artış gözleniyor

TÜRKİYE’nin su kaynaklarının zenginliği bakımından dünyadaki sayılı ülkelerden biri olduğunu söyleyen Hayat Su Ürün Müdürü Burcu Batur, "Yaz aylarında bakkal, kuruyemiş ve benzin istasyonları gibi satış kanallarında aşırı artış oluyor. Antalya ve İzmir gibi sahil kesimlerinde satışlar yaklaşık 2-3 kat artıyor" dedi.

Türkiye’de ambalajlı suyun yüzde 80’i damacana

Türkiye’de kişi başı su tüketimi yılda 105 litre.

Satışların yüzde 80’i damacana, yüzde 20’si pet şişe.

Türkiye’deki ambalajlı su tüketimi 7.8 milyar litre.

Su tüketiminin bu yıl sonunda 8.2 milyar litreye ulaşması bekleniyor.

Su sektöründe 226 ruhsatlı tesis var.

Türkiye genelinde 222 farklı yerli, 8 yabancı marka satılıyor.
Yazarın Tüm Yazıları