Paylaş
Artık neredeyse geleneksel hale gelen bu seneki tartışmalar da gecikmeden başladı. Ancak, bu senenin önemli bir farkı var. Hükümet, bildiğiniz gibi gelecek seneyle ilgili tasarrufu öne alan tedbirleri uygulamaya koyacak. Bu açıdan “taşıt saltanatı” süren kurumların harcamaları büyük önem taşıyor.
6 bakanlık tasarruflu
Şunu söylemeliyim ki yapılan tüm uyarılara rağmen, 2013 yılında kamuya 6 bin 822 yeni araç alınacak. Devlete otobüsten kamyona kaptıkaçtıdan ambulansa kadar birçok kalemde yeni bir filo katılacak. Mesela 21 üyeli kabinede aslan payı 2 bin 59 araçla Sağlık Bakanlığı’nın olacak. Buadan bakınca tasarruf uyarılarına en çok uyanların Ekonomi, Kalkınma, Çalışma, Ulaştırma, Spor ve AB Bakanlığı olduğunu söyleyeyim. Çünkü bu bakanlıklar gelecek yıl hiç araç almayacak. Orman ve Su İşleri Bakanlığı da sadece tek araçla yılı geçirecek. Sağlık Bakanlığı’nın taşıt harcamasını en çok arttıran ambulans alımları olacak. Bakanlık, Türkiye çapında kullanmak için toplam 850 yeni ambulans talep etti.
Savurganlığı dizginle
Bütçede taşıt alımlarıyla ilgili bu hedefler öne çıkarken, hükümet de yeni yılda kamuda taşıt alımı ve kullanımı sisteminin yeniden düzenlenmesine ilişkin çalışmalar yapmaya hazırlanıyor. Bunu göre Taşıt Kanunu ve Harcırah Kanunu’nun günün şartlarına uygun olarak yenilenmesi çalışmaları tamamlanacak. Bu uyarılar ve düzenlemelerle kamunun garajlara ihya eden ya da her sene yenisiyle değiştirilen taşıtlarının azaltılması hedefleniyor. Bu hedeflerin tutturulması için kuşkusuz önce kamu kurumlarının savurgan harcamaları kontrol altına alması gerekiyor. Daha sonrası ise bu çalışmaların taşıt saltanının azalmasına ne gibi katkılar sağladığını analiz etmeye kalıyor.
GÖLGEDE KALAN ŞEHİRLER
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, başta Ankara, Eskişehir ve Bursa gibi büyük şehirleri kapsayan yeni bir mekansal strateji projesi yürütüyor. Mekansal Planlama Genel Müdürü Mehmet Ali Kahraman, geçenlerde yaptığımız bir sohbette bu çalışmanın ayrıntılarını verdi. Kahraman’ın dikkat çektiği proje, büyük şehirlerin üzerindeki sanayi ve nüfis yoğunluğunun azaltılmasını hedefliyor. Kahraman’a göre bu projeyle büyük şehirlerin etrafında yeni cazibe merkezleri yaratılacak. Bu yapılırken de mesela Ankara çevresinde hiç el değmeyen odak noktaları, yatırım alanları, sanayi bölgeleri belirlenecek. Çalışmalar tamamlanınca da Türkiye’nin lojistikte, tarımda, sanayide güncel potansiyelleri belirlenmiş olacak. Bu proje, büyük şehirlerin gölgesinde kalan Kırıkkale, Çankırı, Yozgat gibi şehirler için müjde olarak görülebilir. Ancak projenin en önemli etkisi yoğun göç baskısı altında ezilen büyük şehirlerin etrafında yaratılan cazibe merkezlerine nüfusun yayılması olur.
Paylaş