Paylaş
Avrupa pazarı için İngiltere’de üretim yapan Asyalı üreticiler için AB’den çıkmayı ifade eden ‘Brexit’ kararı önce yatırımları durduracak eğer çözüm bulunmazsa fabrikaların başka ülkelere kaydırılmasının yolunu açacak. Bunu en net ortaya koyan ise Nissan CEO’su Carlos Ghosn oldu. Paris fuarında ‘Brexit’ referandumu sonrası yaşanan belirsizliğin İngiltere’deki otomotiv endüstrisi yatırımlarının sonunu getirebileceğini söyleyen Ghosn, “Eğer İngiltere’nin en büyük ticaret partneri tüm Avrupa arasında ilişkilerin nasıl şekilleneceğini bilmiyorsanız yatırım alanında karar vermek, ya da geleceğe dair kestirimde bulunmak çok zor. Ayrıca Avrupa Birliği’nin Brexit sonrası İngiltere’ye gümrük tarifeleri uygulaması durumunda bizim de tazminat hakkımız doğar. Çünkü İngiltere’de varlıklarımız tehlikeye girecek” açıklamasını yaptı.
HONDA VE TOYOTA HAZIR
Diğer üreticilerin de benzer düşünce içinde olduğunu tahmin ediyorum. Asyalı üreticiler ilk etapta fabrikalarını taşımayı planlamasa da artık İngiltere’da yeni yatırım yapmayacakları ortada. Peki bu aşamada ne olacak? Size söyleyeyim özellikle Honda ve Toyota, Avrupa’da yatırımlarını bu bölgede yer alan diğer fabrikalarına kaydıracak. Bu noktada en şanslı ülke hangisi diye sorarsanız, bana göre kesin Türkiye. Zaten Paris’te görüştüğümüz Honda Türkiye Genel Müdürü Hideto Yamasaki de Gebze fabrikalarında yatırım artırmak için hazır olduklarını ve bunun için uygun yerlerinin olduğunu söyledi. Toyota ise Adapazarı’na ağırlık vermeye Avrupa pazarı için çok önemli olan ilk kompakt SUV aracı C-HR’nin üretimini vermesiyle başladı. Paris’te büyük beğeni toplayan aracın başarısı, yeni modelleri de kesin peşinden getirecektir.
İngiltere’nin kararında esas kritik nokta ise Nissan’ın ne yapacağı. Biliyorsunuz, Nissan ile aynı anda Renault’un da CEO’su olan Carlos Ghosn, Türkiye’de Oyak Renault’un başarısından dolayı defalarca Nissan’ın da yatırım yapması gerektiğini, bu konuda çalışmalar yaptıklarını açıklamış bizde bunları sayfalarımıza taşımıştık. Oyak Grubu’da ortak yatırıma hazır olduğunu açıklamıştı. Yeter ki bu noktada hükümet de devreye girip Nissan’ı Türkiye’de yatırıma çeksin. Bu inanın Türkiye’nin üzerindeki kara bulutları silecek en önemli gelişme olur. Türkiye otomotivde zaten rüşdünü ispatladı, Nissan yatırımının gelmesiyle yılda 3 milyon adetlik üretime koşarız, kimse bizi tutamaz.
‘MODA HAFTASI’ İÇİN Mİ GELDİNİZ?
BU yıl Paris otomobil fuarı, 7 dev markanın katılmaması ve birçok toplantının iptal edilmesiyle oldukça sönük geçti. Sadece Türkiye’de üretilen modeller ve yeni nesil elektrikli otomobillerin dikkat çektiği Paris’le birlikte otomotiv sektörü için fuarların önemi ve geleceği de tartışmaya açıldı. Önümüzdeki yıllarda fuara katılmayan markaların sayısında artış beklenirken, teknolojinin ve internetin gelişimiyle birlikte fuarlara harcanan büyük paraların daha etkin pazarlama faaliyetlerinde kullanılabileceği fikri ağırlık kazanmaya başladı. İşte bu noktada 2 yılda bir düzenlenen ‘İstanbul Auto Show’da benzer bir sıkıntı yaşar mı?’ sorusu akıllara geliyor. Bunun cevabını 2017’de değil belki ama 2019 yılında çok daha net görebiliriz. Bence Türkiye’deki distribütörler ve markaların temsilcileri de bu konuyu enine boyuna tartışacaktır. Diğer taraftan eskiden uluslararası otomobil fuarlarının düzenlendiği şehirler, o tarihler içinde adeta otomotivle yatar otomotivle kalkardı. Bence bu yıl Paris’te fuarın gölgede kalmasının bir sebebi de aynı zamanda düzenlenen ‘Fashion Week’ (Moda haftası) oldu. Paris’te restoran veya kafelerde kalabalık grupları gören garsonlar veya Fransızlar eskiden ‘Otomobil fuarı için mi geldiniz?’ diye sorarken artık ‘Fashion Week’e mi geldiniz?’ diye soruyordu. Yani aynı anda otomobil fuarı olduğundan pek kimsenin haberi yok gibiydi.
Paylaş