İzmit’te i20 sedan ve SUV üretilebilir

GÜNEY Koreli otomotiv devi Hyundai’nin bir süredir Türkiye’de i10 ve i20’den sonra SUV sınıfında yer alması planlanan üçüncü bir modeli üretmesi gündemde.

Haberin Devamı

Cumhurbaşkanı Erdoğan, mayıs ayında gerçekleştirdiği Güney Kore ziyareti sırasında Hyundai yönetimine, “Ülkemizdeki üretim kapasitenizi arttırmanızı bekliyoruz. Daha katma değerli modelleri de Türkiye’de üretin” çağrısında bulunmuş, Koreliler de, “İzmit’teki fabrikada bir SUV modelimizi üretmeyi planlıyoruz. Ancak, bazı segmentlerle ilgili Türkiye pazarında önümüzün daha da açılması lazım” cevabını vermişti. Yani aslında bir bakıma, hükümetin Sakarya’da üretilen Toyota C-HR modeline verdiği hibrit teşviki veya hafif ticari araçlara verilen ÖTV teşviki gibi destekler beklediklerinin sinyalini vermişler.

Ali Kibar, yeni modelin 2021 yılı başından itibaren üretileceğini açıkladı ama pek detaylara girmedi.

Bence eğer bazı teşvikler verilirse Hyundai, İzmit’te küçük sınıfta başarılı modeli i20’nin platformunda bir sedan ve SUV üretir. Yani bir değil 2 model gelebilir. Sonuçta i20 modelini ağırlıklı olarak Avrupa’ya sattığı, i10’un ise satışlarının ve ihracatının iyice düştüğü düşünülürse, Türkiye’de de satılabilecek bir i20 sedan ve i20 SUV, Hyundai’ye büyük güç katacaktır. Platformunda hazır olduğu düşünülürse, çok büyük yatırımlar yapmadan iş güzel tasarımlara bakıyor. Bir çok markanın küçük sınıfta benzer stratejisi varken, Hyundai’nin de bunu yapması doğru olacaktır. Yoksa ellerinde Tucson ve Kona varken sıfırdan kompakt sınıfta yeni bir SUV üretmek çok da mantıklı gelmiyor.

Haberin Devamı

BORUSAN İSTEDİ BMW KAYDIRACAK

BUGÜN Türkiye’nin misilleme yaparak ABD’den ithal edilen otomobillere yüzde 60 ek vergi koyması en çok Borusan Otomotiv’i üzdü. Çünkü BMW’nin vergi avantajlı X3 modeli ile başarılı X5 modeli ABD’de üretiliyor. Özellikle bu yıl X3’ün 1.6 litre dizel motora kavuşmasıyla umutlanan Borusan Otomotiv’e misilleme büyük darbe oldu. Geçen hafta bu yüzden Almanya’ya giden Borusan yöneticilerinin X3 ve X5’in üretiminin başka ülkelere kaydırılması için girişimde bulunduğunu öğrendim. Ek vergiden etkilenmemesi için bu modellerin BMW’nin Rusya, Mısır veya Güney Afrika fabrikalarında üretilebileceği söyleniyor. Gerçi Türkiye, G.Afrika’ya da yüzde 10 ek gümrük vergisi koydu ama inanın buna razılar.

Haberin Devamı

HARLEY VE JEEP NEDEN GELMESİN?

DÜNYADA uzun bir süredir dış ticarette açıklık, küreselleşme bir trenddi. Ama son küresel krizden ve Donald Trump’ın ABD Başkanı olmasından sonra ülkeler giderek daha çok içe kapanmaya, daha çok korumacılık tercih etmeye başladılar. Bunun yakın zamanda çok ciddi yansımaları ve etkileri olacak. Özellikle Trump’ın dünyada ticaret savaşlarını başlatması ve son hamle olarak da AB’den ithal edilen otomobillere de yüzde 20 ek vergi koyacağını açıklaması, otomotiv devlerinin yeni çözümler üretmesine yol açacak. Şimdiden ek vergilere karşı ABD’nin ünlü motosiklet markası Harley Davidson, Trump’ın tehditlerine rağmen üretimi Avrupa’ya kaydıracağını açıkladı. İşte bu noktada Anadolu Grubu Otomotiv Grup Başkanı Bora Koçak’ın sosyal medyadan paylaştığı, “Harley Davidson yatırımını Türkiye ye çekmenin bir yolunu bulmak lazım. İhracat yaptığı pazarların lokasyonu buna çok uygun” mesajını çok önemsedim. Koçak, bu mesajı Anadolu Grubu adına değil kişisel görüşü olarak paylaşmış ama gerçekten önemli bir noktaya parmak basmış. Neden olmasın? Aynı şekilde, ek vergilerden dolayı hem ABD’de üretimde hem de ihracatta zorlanacak Avrupalı dev otomotiv markaları da üretim planlarında zorunlu değişiklikler yapacak. İşte seçim belirsizliğinden çıkan Türkiye elini hızlı tutup, bu fırsatı değerlendirecek hamleler yapmalı. Bu sayede Amerikan markalar Harley Davidson ve Jeep’i veya Avrupalı markaları Türkiye’ye çekebiliriz. Kaliteli ve ucuz iş gücümüz var, otomotiv işini çok iyi biliyoruz. Yeter ki, doğru teşvikleri verebilelim.

 

Yazarın Tüm Yazıları