Paylaş
TÜRKİYE’nin en çok satan markaları arasında olmasına rağmen yıllardır bir türlü yatırıma ikna edilmeyen Alman Volkswagen (VW) sonunda doğrudan olmasa da dolaylı olarak üretime geliyor. Amerikan Ford ve Alman VW arasında bir süredir stratejik ortaklık için görüşmeler yapılıyordu. İlk olarak 25 Haziran’da “Gölcük’te VW’ye ‘ticari’ üretilir mi?” başlığıyla Hürriyet’te yer alan bu stratejik ortaklıkla ilgili görüşmeler 16 Kasım’da resmiyet kazanacak. Uluslararası ajanslara konuşan kaynaklar, ABD pazarının en büyük iki markasından bir olan Ford ile, Avrupa’nın en büyük markası olan Volkswagen’in elektrikli ve otonom araçlarını birbirlerinin fabrikasında üreterek büyük bir maliyetten kurtulmayı hedeflediklerini kaydediyor. Bu kapsamda, VW’nin Hannover fabrikasında üretilen ticari aracı T6 Transporter’ın üretiminin markanın elektrikli vanı ID Buzz’a yer açmak için Ford Otosan’ın Transit üretimini gerçekleştirdiği Gölcük fabrikasına kaydırabileceği belirtiliyor.
Dün Milliyet’te Levent Köprülü’nün de yazdığı son gelişmeleri Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün’e sordum. Yenigün, uluslararası ajanslarda yer alan bu haberleri doğrulayarak, “Üzerinde çalışıyoruz. Kesin olan bir şey yok, Aralık ayı ortası veya sonu net olarak belli olacak” açıklamasını yaptı. Yenigün, hangi modelin üretilip üretilmeyeceğine ilişkin soruma ise, “Dediğim gibi çalışmalar devam ediyor” cevabını vermekle yetindi. Kuşkusuz Yenigün’ün resmi açıklama yapılmadan bir şey söylemesi doğru olmaz ama duyumlarıma göre Ford Otosan, Türkiye’de Volkswagen’in elektrikli ticari aracını değil, Transporter modelini üretecek. Yani yeni nesil Transporter ile Transit kardeş olacak.
ÜRETİM ŞUBATTA BAŞLAR
Ford Otosan’a yakın kaynaklar son gelişmeler sonrası Haydar Yenigün’ün üst düzey çalışanlarına elektronik posta göndererek Volkswagen’e üretimin başlayacağına ilişkin bilgilendirme yaptığını belirterek, “Haydar Yenigün sadece Ford çalışanlarının haberleşme ağından gönderdiği mailde üretimin Şubat 2019’da başlaması için çalışma yapıldığını aktarmış” yorumunu yapıyor. Yine iddialara göre Volkswagen Transporter için Ford Otosan’ın Gölcük’teki fabrikasının yanına ek ilave alan yapacağı söyleniyor.
Haziran’da yazmıştım ama bir kez daha tekrarlamak isterim; “Sonuç ne olur, Türkiye’ye rol verilir mi bilinmez, ama Ford’u Avrupa’da ticari araçlarda zirveye taşıyan Ford Otosan’a üretim verilirse, kazanan Volkswagen olacaktır.”
YATIRIM 12 YILDIR HEP GÜNDEMDE
HAZIR konu Volkswagen’in Türkiye yatırımından açılmışken geçmişi de bir kez daha hatırlatmakta fayda var. Volkswagen’in Türkiye’de yatırım yapabileceğine ilişkin ilk gelişme 2006 yılında yaşanmıştı. Dönemin Volkswagen Binek Araçlar Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Michael Kern, İstanbul Autoshow ziyaretinde Türkiye’de VW markalı araç üretiminin görüşme aşamasında olduğunu belirterek, “Rusya ve Hindistan’da üretime başladık. Ülkenizde üretim konusu masamızda ancak henüz karar vermedik” açıklamasını yapmıştı. Bu açıklamanın ardından dönemin Doğuş Otomotiv CEO’su Aclan Acar da, söz konusu modelin ticari araç olduğunu belirterek, görüşmelerin sürdüğünü onaylamıştı. İşte 12 yıl önce gazete manşetlerine taşınan o olası model ise VW’nin hafif ticari modeli ‘Caddy’ idi. Daha sonra her ortamda buna ilişkin sorular çıkmış ama hiç bir zaman Volkswagen Türkiye’de yatırıma ikna olmamış ve gelmemişti. Geçen sürede zaten hem hükümetin hem de basının ilgisi azaldı ve konu gündemden çıktı, ta ki Ford ile Volkswagen’in uluslararası işbirliği görüşmelerine başlayana kadar.
BMW’NİN YERLİ OTOYA BİR FAYDASI OLUR MU?
İNAN Kıraç’ın sahibi olduğu Kıraça Holding’in bünyesindeki toplu taşıma ve ticari araç üreticisi Karsan, bu yıl içinde Alman BMW ile elektrikli motorlu araçlar için tedarik anlaşması yaptı. Bu anlaşmayla Karsan, BMW’nin büyük beğeni toplayan ‘i3’ modelinin elektrik altyapısını, motorunu ve bataryalarını ilk olarak Jest modelinde kullanmaya başladı. Karsan geçen hafta hem elektrikli Jest hem de BMW modellerini test ettirmek için Avrupa ve Türkiye’den katılan müşteriler, distribütörler ve basın için Münih’te bir etkinlik düzenlemiş. Yoğunluğum nedeniyle katılamadığım bu etkinlikte Jest Electric’in 44 ve 88 kW-saat’lik iki yeni versiyonunu sergilenmiş. BMW bataryaları ile 210 km’ye kadar menzile ulaşabilen Jest Electric’in seri üretimi resmi olarak bu ay Bursa’da başlamış ve kısa süre içerisinde ilk siparişler alınıyormuş. Karsan CEO’su Okan Baş, Münih’te “Romanya, Portekiz, İspanya, Slovakya ve Fransa’dan aldığımız Jest Electric siparişlerini yakın zamanda teslim edeceğiz. Öte yandan AR-GE ekibimizin BMW ile birlikte geliştirdiği 8.1 metre uzunluğundaki Atak Electric prototipimizi önce Hannover’daki IAA ticari araç fuarında sonra da Positive Energy Experience etkinliğimizde sergileme fırsatı bulduk. Sadece 2,5 saatte şarj olabilen ve 300 km’ye kadar menzil sunan Atak Electric’te de önümüzdeki sene seri üretime geçmeyi planlıyoruz” açıklamasını yapmış,
Şimdi bu noktada benim aklıma takılan aynı zamanda ‘Türkiye’nin otomobili’ni geliştirecek 5 babayiğitten biri olan İnan Kıraç, Karsan’daki BMW tecrübesini yerli otomobilde kullanacak mı kullanmayacak mı? Çünkü elektrikli olacağı açıklanan yerli otomobilde BMW altyapısı 2019 yılı sonunda gösterilmesi planlanan ilk prototip ve model için yol gösterici olabilir. Aksi takdirde bu kadar süre içinde sıfırdan araç geliştirmek bir hayli zor olacaktır. Yerli otomobilin CEO’su Gürcan Karakaş’ın BMW izin verirse bu fırsatı kullanabileceğini düşünüyorum.
Paylaş