Fiat ve Ford 10 yıl içinde ortaklığı bozacak mı

‘Gelecek 10 yılda otomotiv sektöründe zorlanma olabilir. Yabancılar ‘teknoloji bizde, öyleyse burada kendi başımıza yola devam edelim’ diyebilir.

Çünkü, Türkiye’de artık eskisi gibi bayi sadakati söz konusu olmayacak.’ Bunlar benim değil, Türkiye’de Fiat ve Ford’la ortak olan Koç Holding’in Başkanı Mustafa Koç’un sözleri.

Koç’un Atatürk’ün Madame Tussaud’s Müzesi’ndeki balmumu heykelinin yenilenmesi için gittiği İngiltere’de gazetecilere yaptığı bu önemli açıklama satır aralarında kaldı. Ekonomi Müdürümüz Vahap Munyar’a, Koç’un bu sözlerini yazarken, ‘Otoyaşam’a büyütelim’ önerisinde bulundum. Ancak açıklamayı kendisinin dışında diğer gazetecilerde duyduğu için bekletmemek gerekti.

OTOMOTİVDE DENGELİ ORTAKLIK

Peki, bu açıklamanın arkasında neler yatıyor. Bugün Türkiye’de otomotiv üretimi yapan şirketlere baktığımız zaman ortaklık yapısı dengeli. Fiat, Ford, Renault, Peugeot ve Hyundai’nin Türk ortakları var. Ama diğer taraftan Mercedes, MAN, Toyota, Honda gibi Türkiye’de üretim yapan uluslararası şirketlerin ise ortakları yok. Bu şirketlerden bazılarının üretimden önce, bazılarının ise üretime başladıktan sonra biten ortaklıları oldu.

En yakın örnek Japon Toyota. 2001 yılında Sabancı Holding’in tüm hisselerini alarak üretime tek başına devam eden Toyota, bu ayrılışın ardından tüm Avrupa için Corolla Verso modelini üretmeye başladı. Ve bugün Türkiye’nin ihracat rekortmeni durumuna geldi. Tabii bu duruma en çok Sabancı Holding üzüldü. Bu ortaklığın bozulmasında bayilerin etkisi var mıdır bilemiyorum, ama Mustafa Koç’un açıklaması sanki bayileri ile sorun yaşadıklarını anlatır gibiydi.

İKİSİ DE BAŞARILI

Aksi takdirde Fiat ve Ford’la ortak olan Mustafa Koç böyle bir açıklama yapmaya neden gereksinim duysun ki. Çünkü Ford Otosan, Türkiye’de hem üretim hem ihracatta rekorlar kırıyor. Tüm dünya için Transit üretiyor. İç pazarda lider durumda. Ticari araç satışlarında tartışmasız önde, binek otomobil satışlarında zirveyi zorluyor.

Fiat’la ortak oldukları Tofaş ise yeni Doblo’nun ardından Fiat, Peugeot-Citroen Grubu için Minicargo isimli hafif ticari aracı ve kod adı D200 olan yepyeni bir binek otomobil üretmeye hazırlanıyor. Tek sorunu iç pazardaki hakimiyetini kaybetmesi. Ama yeni modeller ve projelerle kısa sürede eski gücünü toplayacağı sinyalini veriyor.

Uzun dönemli bu gelişmelere rağmen Koç neden 10 yıl sonra zorlanılacağını söylüyor? Ortaklarından olumsuz sinyal mi alıyor? Toyota’nın Türkiye’deki stratejisini ortaklarının uygulamasından mı çekiniyor? Yani 10 yıl içinde ortaklarının kendilerini devreden çıkartıp, yeni modellerle Türkiye’de büyümek isteyeceğini mi düşünüyor? Bayi sadakati ile eskisi gibi sadık Tofaş bayilerinin olmadığını mı kast ediyor? Kuşkusuz bunların hepsi benim düşüncelerim. Belki de hiç birini kastetmedi.

TOYOTA’DAN YENİ MODEL SİNYALİ

Ama Toyota’nın Sabancı ile yollarını ayırdıktan sonra Türkiye’de kat ettiği yol ortada. Bugün yaklaşık 1 milyar dolar yatırım yapan Toyota, bu yatırımlarını sürdüreceği sinyalini de veriyor. Hazır yeri gelmişken söylemekte fayda var. Türkiye’yi Avrupa üretim merkezi haline getirmeyi amaçlayan Toyota’nın Corolla Sedan ve Verso’dan sonra Hatchback modelinin üretimini de Türkiye’ye kaydırmak istediği söyleniyor. Toyota’nın sadece bununla kalmayacağı, küçük sınıfta yer alan bir modeli içinde Türkiye’yi düşündüğü iddia ediliyor. Bekleyip göreceğiz.

Diğer taraftan Honda, Türkiye’de iç pazar için ürettiği Civic modelinin ardından Doğu Avrupa için Jazz modelinin sedan versiyonu olan City’i üretmeye başladı. Aralık ayı başında Doğu Avrupa ülkelerinden gelecek gazetecilerle birlikte Antalya’da bu aracı ilk kez test edeceğiz. Opel ise Astra Sedan üretimi için Türkiye’yi düşünüyor. Mercedes otobüs üretiminde Türkiye’yi merkez yaptı. Tam bunlar bizi umutlandırmışken sektörün başrol oyuncularından Mustafa Koç’un bu açıklamaları moral bozucu. İnşallah 10 yıl sonra Türkiye otomotiv konusunda zorlanmaz, çok daha ileriyi gider.

Beğendiğiniz otomobili finalde görmek için iki haftanız kaldı

Bu yıl ikincisini düzenlediğimiz yılın en beğenilen otomobilleri yarışması ‘Otobil’ de finalistler yavaş yavaş belirlenmeye başladı. 12 segmentte yer alan aday otomobiller için eleme turları 30 Kasım’da sona erecek ve her segmentin üç finalisti belirlenmiş olacak. Beğendikleri otomobili finalde görmek isteyen Otoyaşam okurları için iki haftalık oy verme süresi kaldı. Bu yüzden elinizi çabuk tutmanızda fayda var.30 Kasım’da finalistlerin belli olmasının ardından 8 Aralık’ta uzmanlardan oluşan jüri üyeleri tüm finalistleri test edip puan verecek. Bu puanlar sadece sizin verdiğiniz oylara katsayı olarak eklenecek. Finalistler için oylama ise yapılan test sürüşlerinin ardından tekrar başlayacak.
Yazarın Tüm Yazıları