Biz otomotiv editörlerini otomobil test etmek, yazı yazmak veya yolculuklar yormaz. Bizi en çok yakın çevremizin ’Hangi otomobili alayım?, ... otomobili alacağım, indirim alabilir misin’ istekleri yorar. İşimizin en zor kısmı budur.
Hergün tanıdık tanımadık işyerimizden, arkadaş çevremizden veya okul yıllarımızdan bir çok kişi size bu taleplerle gelir ve tabiki hiç birini kıramazsınız. Bu istekler eskiden açıkçası bana zül gelirdi ama artık bu yazıda da okuyacağınız gibi bu istekleri bir istatiksel veri olarak kullanmaya başladım.
GÜNDE 10-15 TALEP GELİYOR
Öncelikli olarak otomobil satışları daha doğrusu eş-dost istekleri AK Parti hükümetinin ikinci kez tek başına iktidar olmasıyla birlikte ciddi şekilde artışa geçti. Seçim belirsizliği yüzünden yaklaşık 3-4 aydır bekleyen talep seçimin hemen ardından yerini alıma bıraktı. Satışlarla ilgili bu kez hiç bir otomotiv yetkilisine başvurmadan artık sadece eş-dostun otomobil isteklerinden pazarın yeniden yükselişe geçtiğini rahatlıkla anlayabiliyorum. Bundan bir ay önce kapımı hiç kimse çalmazken, bugünlerde günde en az 10-15 tane otomobil almak veya değiştirmek isteyen oluyor.
BORCU OLAN AKP’YE OY VERDİ
Sebebi yukarıda da söylediğim gibi seçimin halkın yüzde 50 gibi bir çoğunluğun istediği şekilde sona ermesinden kaynaklanıyor. Türk halkı, ne laikle ilgili tartışmalara ne de popülist yaklaşımlara bakmadan, seçime ’ekonomik’ kaygıyla girdi. Çevremde bir çok insanın, "Ev veya otomobil aldım. Borcum var o yüzden AKP’ye oy vereceğim" dediğine bizzat tanık oldum. Umarım yabancı kaynaklı sıcak parayla şişen ekonomi önümüzdeki yıllarda sekteye uğramaz da, her şey olumlu gider.
Son günlerde eş dost istekleri doğrultusunda satışlarda yaşanan artışı, otomotiv yetkililerine sorduğumda paralel yanıtlar verdiler. Özellikle Temmuz’un son haftasında satışlarda çok ciddi artış yaşanmış. Bu artışın Ağustos’ta da devam ettiğini ve edeceğini belirten yetkililer ancak bu hızın aynı şekilde sürmeyeceğini kaydediyor. Zaten araya Ramazan’ın da girmesinden dolayı bu aralar yaşanan satış artışının, yılın son iki ayında yaşanabileceğinin altını çiziyorlar. Bu dönemki satışlar, yıl sonu hedeflerinde revizyonlara sebep olabilir. Seçime kadar yıl sonunda 500-550 bin adet aralığında bir pazar hedefleyen sektör şimdi bu hedefi 600 bine çıkarmış durumda. Bu da geçtiğimiz yıla göre küçük çaplı bir düşüş anlamına geliyor. Bekleyip göreceğiz.
Eş-dost isteklerine bağlı istatistiklere dönersem, son dönemde en çok talep gören sınıf ’C’. En çok istenen marka ise Toyota ve Honda. Yani Japon otomobiller. Toyota Corolla ve Auris, Honda Civic Sedan oldukça ciddi talep görüyor. Bu araçları Renault ve Ford takip ediyor. Zaten ilk 6 aylık sonuçlarda da en çok satışını artıran markalar bunlardı.