Kızıltoprak geçilmez

YUKARIDA Allah var; İstanbul’un kent içi ulaşım meselesini çözmek için Büyükşehir Belediyesi çok çalışıyor, çok da para harcıyor.

Haberin Devamı

Parayı nereden buluyor, harcadığı paraya değecek kadar trafik meselesini çözebiliyor mu? Kime ne kadar borç takıyor, kime ne kıyak yapıyor gibi konulara hiç girmeyeceğim. Belediyenin toplu taşıma sistemlerini geliştirmeye ağırlık vermesini doğrudur. Ulaştırma ekonomisi bunu emrediyor. Ancak bu tercihinde yeterince tutarlı değil. Yine de karakucak usulüyle de olsa Metrobüs denilen "özel yoldan giden otobüs" projesini başarıyla işletmeye aldığını zikredelim. Marmaray ise dünya çapında mühendislik projesidir. Anadolu yakası metrosu da önemlidir. Ancak, öncelik Avrupa yakası metrosunda olmasına rağmen maalesef bu inşaat yavaş ilerliyor. Önümüzdeki yıllarda dış finansman zorlaşacağı için, metro yapımları aksayabilir. Yine de her iki yakada da metro yatırımlarının aksatılmaması gerekir.

* * *

Haberin Devamı

Gelelim bu yazının konusuna. Yani yatırım harcaması yapmadan hatta ceza tahsil edip gelir sağlayarak İstanbul trafiğinin nasıl rahatlayacağına. Trafikte kıt kaynak yol, bol kaynak da özel otomobildir. Yürüyen yolcu, yol ve taşıtlardan kurulu trafik sisteminin verimli çalışması için, kıt kaynak olan yolun maksimum kapasitede kullanılması gerekir. İstanbul’da trafik düzeni bunun tam tersidir. Özel otomobiller sahibine maksimum fayda yaratsın, yani özel araç sahipleri en az yürüsün diye, yollar minimum kapasite de kullanılıyor. Pek tabii trafik meselesi de içinden çıkılmaz oluyor. Bildiğiniz gibi, yolların özel arabalar tarafından ahláksızca işgal edilmesine çok bozuluyorum. Ahlák, "kişiyi, kendine yarar sağlarken, topluma zarar vermekten men eden kurallar dizisidir". Yolların bir hatta iki şeridinin bir avuç bencil özel araç sahibi tarafından park yeri olarak işgal edilmesi ahláksızlıktır. Utanmadan dört yönlü fláşör yakan bu şımarıkların "belediye yeterince park yeri yapsın; biz de caddeye park etmeyelim" tezi zırvadır. Yol hakkı çalınan belediye değil, otobüs, minibüs, servis aracı, taksi ve özel araba içinde bekleşen diğer vatandaşlardır.

* * *

Kadıköy yakasında Bağdat Caddesi Kızıltoprak’ta 7 şerittir. Ama yoğun saatlerde Kızıltoprak geçit vermez. Çünkü burada dört şerit park için kullanılır. Rumeli Caddesi, Vali Konağı Caddesi Nişantaşı’da tıkalıdır. 4. Levent girişi tıkalıdır. Şişli tıkalıdır. Bunun gibi İstanbul’da belki onlarca "düğüm noktası" vardır. Tıkanmanın sebebi, yolun darlığı değildir. Anayolda ve yan yollardaki park yasağı ihlálleridir. Bu düğüm noktaları yüzünden açık olması gereken diğer yollar da tıkanmaktadır. İşin daha ilginç yönü belediyenin, park parası uğruna, yolları otopark haline getirmesidir.

Haberin Devamı

Son Söz: Yol tıkayanın da yolunu tıkarlar.

Yazarın Tüm Yazıları