CHP için küresel ekonomik vizyon

BUGÜN İstanbul’da CHP için bir “Küresel Ekonomik Vizyon” belirleme (veya arama) toplantısı yapılıyormuş.

Haberin Devamı

CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun da bulunacağı bu toplantıya Kemal Derviş başkanlık ediyormuş ve dünyanın önemli ekonomistleri ve siyasileri (düşünürleri) katılıyormuş.

HER TOPLANTI BİR PROPAGANDA VESİLESİDİR

Her gün TV ve gazetelerde yer alan etkinliklerin, etkinliğe adını veren amaç için değil, bir ticari firmanın veya siyasi hareketin veya kişinin reklam veya propagandası için yapıldığını biliyoruz. Bu bapta kimse AKP’nin eline su dökemez. Kural: “Haber yok, propaganda; olay yok, vesile var”. CHP’nin “Küresel Ekonomik Vizyon” toplantısı da belli kişileri kamuoyuna ısındırma veya bir başka partisel amaca hizmet için planlanmış olabilir. Yine de bu toplantıdan, beyan edilen amaca hizmet edecek yeni fikirler çıkmasına bir engel yoktur. Bizim gibi bu “vizyonlama-misyonlama” işlerinin esnafı hale gelmişlere bu toplantıdan çok ekmek çıkabilir. Ben, şimdiden ortaya çıkacak sonuç belgesini merak eder oldum.

EKONOMİDE MUCİZE YOKTUR AMA HATA ÇOKTUR

Ne doğada ne de onun değişmez kanunları ile hareket alanı sınırlanmış olan ekonomilerde mucize yoktur. Ekonomide vizyon ararken mucizevî kalkınma reçeteleri peşinde koşmak çok tehlikelidir. Çünkü bu arayış, politika yapıcıları çok yanlış yollara sevk edebilir. Japonya, Kore ve Çin hariç, gelişmekte olan diğer ülkelerin giriştikleri hayalperest “hızlı kalkınma” denemeleri başarılı olamamıştır. Sonuçta ya “yüksek enflasyon” ya da “yüksek dış borç” tuzağına düşülmüştür. Buna şimdilerde “orta gelir tuzağına” düşmek diyorlar. CHP’nin vizyon toplantısında öncelikle nelerin olamayacağı saptanmalıdır. Mesela CHP’nin 4 Nisan 2011’de açıkladığı 2023’e kadar her yıl yüzde 7 büyüme hedefini gözden geçirmesi gerekir.

TERSİ SAVUNULAMAYAN ŞEY STRATEJİ DEĞİLDİR

Vizyon, hedeftir. Strateji daha doğrusu stratejiler ise, o hedefe varmak için izlenmesi gereken “anayollar” dır. Halkın refahını arttırmak, bölgesel gelişmiş farklılıklarını azaltmak, eğitim düzeyini yükseltmek, milli gelir dağılımını daha eşitlikçi kılmak, yüksek katma değerli ürünler üretip bunları ihraç etmek gibi cümleler, aksi savunulamayacağı, tercih içermediği ve risk taşımadığı için strateji değildir.

SON SÖZ: ÖDÜNSÜZ, ÖDÜL OLMAZ

NOT: Dün yazarımız Ege Cansen’in köşesinde hata sonucu bir önceki yazısı yer almıştır. Okurlarımız ve Ege Cansen’den özür dileriz.

Yazarın Tüm Yazıları