Paylaş
Tepkilere rağmen, kapağına Kim Kardashian ve Kanye West’i taşıyan Amerikan Vogue’nun da rekor satış yapacağı büyük ihtimal
Amerika, kendi yarattığı sistemle zamanı gelince kendini vuruyor. Son olarak kendi elleriyle yarattığı, seks kasedinden ‘reality show’ yıldızlığına, oradan da sevgili kontenjanından moda ikonu cilasıyla Amerikan Vogue dergisinin kapağına taşıdığı Kim Kardashian ile bir kez daha sistemin sağlamasını yapmış oldu. Ve yeni bir Amerikan rüyasının kapıları açıldı: ‘Fırsatlar ülkesi’nin bugüne kadarki mottosu, “Yetenekliysen, çalışkansan, yarışçıysan, azimliysen ‘fırsatlar ülkesi’nde hayallerini gerçekleştirebilirsin”di. Şimdi buna bir de “D sınıfı işler bile yapıyorsan, bir gün A liste ünlülerle aynı kapağı paylaşabilirsin” eklendi. Türkçesi; “Moda sektörünün kendi içindeki kast sistemini yıkabilirsin” mesajı...
Derginin Nisan 2014 sayısının kapağı için Annie Leibovitz, Kim Kardashian ve mayıs ayında evleneceği ünlü rapper Kanye West fotoğraflandı. Ve fakat okuyuculardan inanılmaz tepki aldı. Tepki verenlerin çoğu bunun Amerikan Vogue için bir dönüm noktası olduğunu iddia ediyor; markaya olan inançları ve hayalleri yıkılanlar dergi aboneliklerini iptal ediyorlar. Anna Wintour’un son dönemdeki ‘yakın arkadaşı’, ünlü blogger Bryanboy, Vogue için ölüm ilanı verdi Twitter hesabından. James Franco ve Seth Meyers’ın kendi kafalarını koydukları kapak versiyonu, Miss Piggy’li yapılan versiyona göre sempatik bile kaldı!
Kim’in kesik eli
Bu tepkinin asıl sebebi, Vogue’un genel yayın yönetmeni Anna Wintour’un bugüne kadar popüler kültüre karşı takındığı tavırdan kaynaklanıyor. Öyle ya, derginin New York Metropolitan Müzesi’nde her sene evsahipliği yaptığı meşhur ‘Costume Institute’ balosuna (Met Ball), bunca zaman Kim Kardashian’ı gelmesini alenen engelleyen Wintour’un kendisi değil miydi? Hatırlayın; geçen sene Kim K, Kanye West ile o baloya gelip Anna Wintour’a resmen meydan okumuştu. Wintour da gecenin kırmızı halı fotoğraflarını yayınlayan web sitesinde Kim K’yı kadrajdan atıvermişti. Hatta Kanye’nin elini tutarken çekilmiş bir fotoğraftan ve açıkça kesik el görünürken!
Eh, nihayetinde Anna Wintour da bu sistemin oyuncu-yaratıcılarından biri. Ortada milyonlara satması gereken bir dergi var ve dünya da fena hızlı değişiyor. Buna göre pozisyon alması elbet çok normal. Derginin kapağında ‘#worldsmosttalkedaboutcouple’ yani ‘dünyanın en çok konuşulan çifti’ diye de boşuna yazmıyor; mayıs ayında gerçekleşecek olan Paris Versailles sarayındaki düğünleri her dergi için bulunmaz malzeme. Wintour yapmasa başkası yapacak! Herkesin dilinde bu düğünün aslında Amerika’nın, İngiltere’nin Royal Wedding’ine cevabı olacağı esprisi... Bunda Kim K’nın, Prenses Kate Middleton hayranı olduğunu her yerde dile getirmesi de etkili tabii.
Herkes safını tutsun
Bu kapak, Anna Wintour’un kendine ve dünyaya ne kadar cesur, risk alabilen, öncü ve vizyoner biri olduğunu hatırlatmak için iyi bir fırsat olarak görünmüş olabilir. Sonuçta sadece bir dergi kapağı diye düşündüğünüz şey, aslında önemli bir paketi kapsıyor ve Amerika gibi güçlü bir ülkenin dergisi olarak sektörü de şekillendiriyor. Wintour, yıllar evvel Ingiliz Vogue’da editörken Amerikan Vogue’un başına geçtiğinde ilk kapağını 50 dolarlık bir jean ve 10 bin dolarlık bir Christian Lacroix ceket kombiniyle hazırlamış ve o dönem için beklenmedik, çarpıcı ve vizyoner bir hareket olarak algılanmıştı. Keza aynı şekilde 90’lı yıllarda dergi kapaklarını sadece top modellerin süslediği bir dönemde, bir sonraki 10 yılın modellerin değil TV ve sinema yıldızlarının dönemi olacağını öngörmüş ve derginin kapak stratejisini bu yönde değiştirmişti. Böylelikle top modeller kapaklardaki yerlerini oyunculara bırakmış, moda dergilerinin ana eksenini oluşturan modellik sektörü geri plana atılmış, TV-film yıldızlarının altın çağı başlamıştı. Öyle ki moda ve kozmetik reklam kampanyalarının yüzleri de modellerden oyunculara geçiş yapmıştı.
Sektörün 10 yılda bir sosyal, ekonomik ve kültürel olarak rüzgar değiştirmesinin son örneği de yine işte bu kapakla kendini gösteriyor. Aslında bu dünyanın değişiminden bağımsız değil, hatta tam paralel! Şimdi ister buna Anna Wintour’un koku alma yeteneği, öngörüsü, vizyonu, ister dijital ama vasıfsız yılların habercisi diyelim, alın size nurtopu gibi bir ‘Zeitgeist’! Güç el değiştiriyor, artık medya kendi yıldızlarını yaratmıyor, kendini öyle ya da böyle yıldız ilan edenleri yansıtma görevini görüyor. Ve bugüne kadar D sınıfı TV programları, kampanyaları, skandalları, para için her şeyi yapabilmenin sembolü olan Kim K, artık Amerika’nın yeni ‘sweetheart’ı. Derginin tepkilere rağmen rekor satış yapacağı da çok büyük ihtimal. İnsanlar nefret etmeyi sevdikleri karakterleri görmeyi seviyorlar. Derginin editosunda Anna Wintour’un; “Ben bu kapağı Kanye çok istedi diye yapmadım, Kim K’nın karakterinin güçlülüğü beni etkiledi, onun yaptıklarını yapabilmek herkesin harcı değil!” sözleri de durumun sağlamasını yeterince yapıyor.
Güç bir şekilde el değiştirirken herkes safını tutuveriyor işte...
Paylaş