Yeni bir moda var New York’un gece hayatında. Crobar ve Marquee, Table 50, Life, Spa gibi yıldızı yeni parlayan kulüplerde masa kapmak için artık asgarisinden bir şişe içki ısmarlamak gerekiyor.
Gecenin ileri saati. ’Blue Note’ kulübünde James Carter Üçlüsü’nü dinledikten sonra açılmak için yürümeye karar veriyoruz. Millet sanki sözleşmiş, caddeler gibi ara sokaklar da insandan geçilmiyor. Lokantalar, butikler, hediyelik eşya dükkanları henüz kepenk indirmemiş. Chelsea’de 28’inci sokağa geliyoruz. Yolun sol tarafı inşaat malzemesi depoları, in cin top oynuyor. Oysa sağda taş duvarlı bir bina, genç kız ve erkekler kuyruğa girmiş. Kapıda insan azmanı iki görevlinin içeriye girmek için bağırıp çağıranlara kulak astığı yok. Gözüme ilişen levhada ’Crobar’ yazıyor.
Kaldırıma yaklaşan limuzinden genç iki çift çıkıyor. Spor gömlek altında blucinli erkeklerin yanındaki kızlar omuzları açık, kısa etekli elbise içinde. ’Geçecek var, açılın lütfen’ diyerek kol kola kapıya yöneliyorlar. Önde yürüyen erkek ’Şişe servisi...’ diye sesleniyor, altın sarısı kredi kartını sallayarak. İri kıyım görevli kartı alıp kapıyı aralıyor, limuzinle gelenlerle içeri giriyor.
Meraklanıyorum. Burası neresi, şişe servisi de ne? Arkamda takım elbiseli bir gence soruyorum, ’Şişe müşterisi bunlar’ diyor isteksizce. Yarın öğrenirim diye üstelemiyorum. Evin yolunu tutuyorum.
*
Ertesi gün başladığım araştırma uzun sürmüyor. Meğer yeni bir moda başlamış New York’un gece hayatında. Özel bar ve kulüpler artık saçları gökkuşağı renkli, çılgın kıyafetlere bürünmüş, yarı çıplak kızlar, rock, hip-hop şarkıcısı tipli erkekleri müşteri listesinin sonuna düşürmüşler. İnişli-çıkışlı ekonomide kulüp patronları en kısa zamanda köşeyi dönmeye çalışıyorlar. Crobar ve Marquee, Table 50, Life, Spa gibi yıldızı yeni parlayan kulüplerde masa kapmak için asgarisinden bir şişe içki ısmarlamak gerekiyor.
Nasıl bir içki bu? Genelde Absolut ile Grey Goose. Aşina olduğum votka markaları bunlar. Bayide 28 dolara satılıyor. Kaç para şişesi barlarda? En azından 300 dolar. Hafta sonunda müşteri izdihamı olunca şişenin fiyatı artıyor. Üstüne üslük dört-beş kişilik erkek gruplarda üç şişe ısmarlamayı da kabul etmek gerekiyor. Bir oturuşta bir şişe votkayı devirmek ancak değme akşamcının işi. Ama konu masa kapmak. Buzlu tek kadeh votkaya niyetliyseniz kapıdan geçmeniz zor. Peki ne var içeride? Bir Marquee müşterisi ’Karşı cinsten arkadaş arayan gençler bunlar. Kaliteli, cüzdanı şişkin, güzel insanlar. Altı kişi, aynı sayıda şişe getirtirse masaya, discjokey’ler istedikleri parçaları da çalıyor. Kızlar-erkekler sabaha kadar dans edip, eğleniyorlar. Soyunup dökünmeden sevişenlere de bar yönetimi ses çıkarmıyor’ diyor.
Bu özel barlara New York’lular dışında Connecticut ve New Jersey’li, para harcamaktan çekinmeyen gençler de geliyor.
*
New York’lular sürekli yeni arayışlar içinde. Özellikle ülkenin çalkantılı ekonomi çizelgesinden etkilenmeyen, bankacılık, finans, borsa ve üretim sektöründe iyi para kazanmaya başlamış genç profesyoneller. Yoğun çalışmayla yüksek refah seviyesine ulaşmış bu insanlar kentin gözde semtlerinde oturuyorlar. Son model arabalar kullanıp, giyim-kuşamda marka isimler seçiyorlar. Bu kesimden erkekler, birkaç haftada bir yüz bakımı için güzellik salonlarına, fazla kilolardan kurtulmak için jimnastikhanelere gidiyorlar. Yaz tatillerini ise gruplar halinde Güney Florida, Karayip adalarında geçiriyorlar.
Tüm bunlara bir diyeceğim yok ama zengin genç kuşağın lükse yönelik merakı ucundan da olsa bizlere dokunmaya başladı. Oturduğum apartman kompleksinin sahibi yüzde on beş miktarında kira artışı yapacağını bildirdi. Kira içinde olan elektrik kullanımına ayrıca ödeme yapmaya başladık. Zaman zaman giyim-kuşam alışverişi yaptığım birkaç mağazada gömlekler ceket fiyatına yükseldi. Bir de karşımıza bazı lokantalarda uygulanan garip bir rezervasyon yöntemi çıktı.
Ducasse, Boulud gibi Fransız şeflerin işlettiği bu lokantalarda rezervasyon yaptırmak için kredi kartı numarasını vermeniz gerekiyor. Bir gün önce dahi iptal ettiğiniz takdirde kişi başına 50 ile 100 dolar arası ceza parası ödüyorsunuz.
*
Bu arada zengin kesimin sağlıklı yaşam için Japon’ların ’sushi’ yiyeceklerine merak salması üzerine, bu çiğ balık ürünleri lokantaları da mantar gibi çoğaldı. Manhattan’ın güney ucunda ünlü Japon lokantası Nobu’dan sonra iki ay önce Time Warner gökdeleninde açılan ’Masa’nın mönüsü astronomik. Ton, somon, karides, levrek parçalarının haşlanmış pirinçle sarılı balık tabağının fiyatı 300 dolar. Yeme de yanında yat. ’Meridien’ oteli lokantasında havyarlı omletin ücreti ise bin dolar. Guinness Rekorlar Kitabı’na geçeceği muhakkak bu omletin. New York gene bir adım önde şaşırtıcı yenilikler dizisinde.