Paylaş
Bugünkü yazım da geniş anlamda müzik üzerine sayılabilir.
Klarnet gibi ülkemizde de sevilen bir enstrümanla ilgili bilgileri, besteleri okuyacaksınız.
11 Eylül tarihinde yayınlanan yazım üzerine Serhan Yedig’in gönderdiği e-postaların bir kısmını 25 Eylül (cuma) yayınlanan yazımda sizinle paylaşmıştım.
Serhan Yedig, bu bilgiler için yoğun bir emek harcadı. Geniş bir haberleşme ağını devreye soktu.
Ona teşekkür borçluyum, bilgiyi kendine saklamayıp benim aracılığımla kamuya ulaştırdığı için.
Keşke her yazımın böyle bir okuru olsa. Onun verdiği bilgiler doğrultusunda derledim bugünkü yazıyı.
İlgilisi, meraklısı bu linklerden yazıda adı geçen bestecilerin yapıtlarını da dinleyebilir.
Teknolojinin müziğe, besteciye yararını da bu sayede belirtmiş olalım.
***
İSTANBUL Üniversitesi Devlet Konservatuvarı öğretim üyesi ve Klarnet Derneği kurucusu Gürhan Eteke’nin Serhan Yedig’e gönderdiği yazıyla ve klarnet konçertolarıyla ilgili açıklamalarını aşağıda okuyacaksınız:
“Doğan Bey yazısında sanki hiç klarnet konçertosu yazılmamış gibi bir ifade kullanıyor. Ülkemizde, konçerto formunda bir eser yazılmadığını düşünüyor olabilir ama gerçekte durum hiç böyle değil! Tabii ki, ben de ülkemizde daha fazla eserin bestelenmesini ve dünyanın her ülkesinde yorumcular tarafından seslendirilmesini arzu ederim. Literatürü sıkı takip etmeme rağmen her eseri iyi bildiğimi de iddia edemem. Yine de, yazarın köşe yazısında ülkemizin çağdaş kompozitörleri tarafından bestelenmiş eserlerden hiç söz etmemesini yadırgadım.
Ülkemizde bestelenmiş klarnet konçertolarını sırasıyla yazıyorum.
1- İstemihan Taviloğlu - Klarnet Konçertosu (1979)
2- Turgay Erdener - Klarnet Konçertosu (1995)
3- Cumhur Bakışkan - Klarnet ve Yaylılar için Oda Konçertosu ‘Si’ (2001)
4- Sercan Büyükedes - 3 Klarnet İçin Konçerto (2010)
5- Fazıl Say - Klarnet Konçertosu ‘Hayyam’ (2011)
6- Hasan Niyazi Tura - Klarnet ve Yaylılar için Konçerto (2013)
Besteci Tolga Zafer Özdemir’in kendi web sayfasında ‘Karpathia - Üflemeli çalgılar topluluğu ve alto saksofon için’ yazıldığını açıkça belirttiği görülüyor. (...)
Aşağıdaki linklerde yer alan videolarda da eserin bestecisinin adı anılmayarak ‘Serkan Çağrı, Karpathia (ilk Sol Klarnet Konçertosu)’ yazıldığı görülüyor.
Bence burada da etik açıdan büyük bir ayıp yapılmış.
Serkan Çağrı | Karpathia (İlk Sol Klarnet Konçertosu)
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=2GdFuiBN9iY
İzlevideonet: http://www.izlevideo.net/serkan-cagri-karpathia-ilk-sol-klarnet-koncertosu-hq--76945.html
Eser alışılagelmiş konçerto formlarında yazılmamış!
Tolga Zafer Özdemir ile konuştum.
Karpathia başlıklı üflemeli çalgılar topluluğu ve alto saksofon için konçertosunu yurtdışındaki öğrenim döneminde yazdığını, Türkiye’ye dönüşünde seslendirecek alto saksofoncu bulamadığını söyledi.
Özdemir daha sonra şunları ilave etti: ‘Serkan Çağrı’ya rica ettim, repertuvarına aldı. Alto saksofon ile sol klarnetin ses nitelikleri birbirine yakındır, eserin bazı bölümlerini de birlikte gözden geçirmiştik, bu şekilde seslendirildi. Fakat eserim alto saksofon konçertosudur, biyografimde bu şekilde yer alıyor. Serkan, eseri sol klarnet konçertosu olarak lanse etmeyi tercih etti. Ben de itiraz etmedim’ dedi.”
***
BU yazıdan sonra hiç kuşkum yok, birçok okurum müzik mağazasına gidip bir klarnet CD’si alacak.
Paylaş