İstanbul’un zengin tarihi

İstanbul’un her dönemi her açıdan zenginliklerle doludur. Yapılan çalışmalar yalnız bu şehir için değil dünya tarihi için de önem taşır.

Haberin Devamı

İstanbul’dan Bizans’a - 1800-1955’ sergisinin kataloğunu okuyunca, dünden bugüne birçok konuyu derinlemesine öğreniyoruz.

Türk ve yabancı uzmanlar, bu aralıktaki tarihte neler olduğunu mimari ve siyasal açıdan incelerken, bir imparatorluğun uluslararası ilişkilerine de ışık tutuyorlar.

Brigitte Pitarakis, ‘İstanbul’dan Bizans’a Yeniden Keşfin Yolları – 1800–1955’ yazısında şehrin önemini özetler:

“Postmodern bir metropol olan İstanbul, zengin kültürel miras katmanlarının üstünde yer alır ve Boğaz’dan durmaksızın geçen gemiler Doğu ve Batı’nın kesişim noktasındaki bu şehrin asırlar boyunca taşıdığı ekonomik ve jeopolitik öneme işaret eder. Şehrin modern taşımacılık ağının temelleri Berlin-Bağdat Demiryolu’nun inşası ve Süveyş Kanalı’nın açılmasıyla on dokuzuncu yüzyılın sonlarında atılmaya başlanmış, aynı dönemde coğrafi ufukların genişlemesi, bilimsel araştırmalarda ve teknolojideki yaşanan gelişmelerle birlikte geçmiş uygarlıklara ve bugün ‘öteki’ olarak adlandırılan insanlara yönelik yeni bir merak ortaya çıkmıştır.

Haberin Devamı

Pera Palas Oteli (1895) Konstantinopolis’i ve Şark’ı keşfetmeye hevesli ilk konuklarını ağırlamadan birkaç yıl önce, otelin mimarı Alexandre Vallaury, Gülhane Parkı ve Topkapı Sarayı’nın arasındaki alana İstanbul Arkeoloji Müzeleri’nin (1891) neoklasik üsluptaki binasını inşa etmişti.”

Ayasofya: Bir İmparatorluğun Vitrini

İmparatorluğun Görkemi ve Eklektik Zevki

Ayasofya: Bir İmparatorluğun Vitrini

Batılı Mimarlar ve Bizans Motifleri

Efsaneyi Yeniden Yazmak

Sultan, Yabancı Rakipleri ve Bizans

Edhem Eldem

İstanbul’da Bizans: Arkeoloji Müzeleri’nin Bizans Koleksiyonu 

Kerim Altuğ

İstanbul’un İmarı Sürecinde Bizans’ı Gazetelerde Keşfetmek

POPÜLER KÜLTÜRDE BİZANS

GİRİŞ

Emir Alışık

Gülru Tanman

Yağmur Karakaya

Karanlık Bizans’ın Sonsuz Işığı: Ayasofya

Sinan Ekim

Ulusun Çocuklarına Bizans’ı Öğretmek:

Türkçe Tarih Ders Kitaplarında Bizans İmparatorluğu’nun Temsilleri (1930-1960)

(Pera Müzesi Yayınları)

ÖZALP BİROL’A SEVGİLERLE

ÖZALP Birol’un sanat yöneticiliği yaşamına uzun süredir tanık oldum. Şimdi 60. yaş gününü kutluyoruz.

Haberin Devamı

Bir dönem Gerçek Yayınevi’nin kitaplarının yayınını yönetti.

Sanat yöneticiliği öyle bir mevkidir ki hem sanattan anlayacaksınız hem insandan, özellikle de sanatçıdan.

Pera Müzesi’ne ne zaman gitsem onu öğle paydosunda bile bir iş görüşmesinde bulurum.

Hangi etkinlik olursa olsun, hangi sergi açılırsa açılsın, ziyaretçiye bilgi verecek içeriğe sahip bir yöneticidir.

Hiç kuşkusuz Pera Müzesi’ni sadece müze sınırları içine kapatmadı, edebiyatın anma günlerini aynı mekânda yaptı.

Eşi Mehveş Emeç Birol’un hazırladığı, ‘Özalp Birol’a Mektuplar’ -28 Kasım 2021-, kitabını okurken, dost edinmenin sırrını bulduğunu göreceksiniz.

Kitapta 200 kişinin yazısı yer alıyor.

Haberin Devamı

Kitabın başında Mehveş Emeç Birol’un ‘Takdim ve Teşekkür’ünden birkaç satır:

“Değerli dostlar,

Bu satırları yazarken o kadar heyecanlı ve sevinçliyim ki, çünkü sonunda arzu ettiğim ‘Özalp Birol’a Mektuplar’ kitabı, siz Özalp’ın değerli dostları, arkadaşları, ailesi ve büyükleri tarafından, onu bu yıl kutlayacağımız 60. doğum gününde armağan edilmek üzere yazıldı.”

Nice yıllara.

Yazarın Tüm Yazıları