İki opera: Zaide ve Aşk-ı Memnu

ULUSLARARASI İstanbul Opera Festivali’nde iki opera seyrettim.

Haberin Devamı

Mozart’ın Zaide’si ile Selman Ada’nın Aşk-ı Memnu’sunu.

* * *

ZAIDE’yi Antalya Devlet Opera ve Balesi Orkestra, Koro ve Balesi hazırlamışlar.

Sahneye Aytaç Manizade koymuş, orkestrayı da Alexandru Samoila yönetti.

Topkapı Sarayı’nda mekâna uygun bir opera temsili, seyirciyi etkiliyor.

Zaide’yi DVD’lerden gören biri olarak, Antalya’nın, Aytaç Manizade’nin solistlerin, orkestranın başarısı beni mutlu etti.

Büyük kentler dışında Devlet Opera Balesi’nin başarılı temsilleri, operanın, balenin yaygınlaşmasını sağlıyor.

Zaide, bir aşk öyküsüdür, gücü, iktidarı aşkın nasıl yendiğini gösterir.

1779’da bestelendi, ilk kez 1866’da Frankfurt’ta sahnelendi.

Mozart, bu operayı tamamlamadı ama sonraki operalarında buradan birçok ezgiyi kullandı.

Sonradan bir uvertür ve final eklenerek operanın tamamlandığı, adının da Saray olduğu yazılıyor.

Eleştirmenlere göre burada Batı düşüncesi ile İslam’ın bir kültürel çekişmesi söz konusu ediliyor. Âşıkları bağışladığı için de sultan, burada barbar, zalim olmadığını gösteriyor.

Oyunun böyle bir mesajı olduğunu söyleyenler de var.

Mozart’ın bu hafif, aşkı yücelten operasını seveceksiniz.

Yazıyı yazdığım sırada, Zaide’yi, Martin Haselböck yönetimindeki Wiener Akademie orkestrasının icrasından dinledim.

Solistler, Monar, Schafer, Brutscher ve Hilz’di.

Bugün son kez sahnelenecek, güzel bir opera, iyi bir icra, sanırım yeterince ikna edecek bir cümle.

* * *

Haberin Devamı

İ. SELMAN ADA, bir Türk opera bestecisi olarak zevkle seyredilen yapıtlar ortaya koyuyor.

Aşk-ı Memnu’yu da Yıldız Sarayı’nda gördüm.

İzmir Devlet Opera ve Balesi’nin başarılı bir sergilemesiydi.

Halit Ziya Uşaklıgil’in ünlü romanı iki kez dizi olarak ekranlara yansıdı. Böyle bir olaydan sonra, opera olarak seyirciyi tatmin etmek Ada’nın başarısını gösteriyor.

Hiç kuşkusuz iyi bir şairin, Tarık Günersel’in de librettoyu yazması, başarıda önemli bir yer alıyor.

Önemli romanların, yapıtların opera türünde yeniden yaratılmasını destekliyorum.

Çünkü sağlam bir konu üzerinde yeni bir kurgulama, operamız için bir kazanç.

Orkestra şefleri İ. Selman Ada / B. Caner Ruhselman, sahneye H. Rıza Murat Göksu koydu, Firdevs Hanım’ı Aytül Büyüksaraç oynadı.

* * *

Haberin Devamı

OPERA Festivali’nin seyirciden ilgi görmesini ayrıca sevinçle belirteyim.

Yazarın Tüm Yazıları