Paylaş
GİLAN Kuyumculuk müessesesi, Topkapı Sarayı'nın Hazine Dairesi'nin onarımını üstlendi. Gilan bu restorasyon için 600.000 dolar ödeyecek.
Yenilenmiş Hazine Dairesi, haziran ayının üçüncü haftasında ziyarete açılacak.
Gilan'ın kurucu ortağı ve İcra Kurulu Başkanı Ferhan Geylan'la dün gazetedeki odamda sanat ve sponsorluk üzerine konuştuk. Aile, Kosova'nın Gilan Şehri'nden göç etmiş, soyadı yasası çıkınca da nüfus memuru, cüzdanlarına Geylan yazıvermiş.
Önce Anadolu Medeniyetleri'nden esinlenerek, mücevher tasarımı yapıyorlar, Osmanlı'nın 700. yılı kutlamaları sırasında bir Osmanlı Koleksiyonu düşünüyorlar, ardından da Hazine Dairesi'nin restorasyonunu üstlenme fikri doğuyor.
Takılarında, mücevherlerinde geleneksel sanatımızın etkisini yansıttıklarından, esin kaynağının onarılması işini yapmayı da çağdaş bir görev bilmişler.
Topkapı Sarayı Müzesi Müdürü Filiz Çağman, Hazine Dairesi'nin onarımının kendi denetimleri altında ve usule uygun biçimde yapıldığını söylüyor. Ferhan Geylan da, Filiz Çağman örneğinden yola çıkarak, bürokrasinin iyi bir yöneticinin elinde engel olmadığını yazarsam mutlu olacağını söyledi.
Kültür Bakanı İstemihan Talay ile Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Geylan arasında imzalanan protokolle çalışmalar başlıyor.
Müzelerin onarımı için devletten para bekleme dönemi çoktan geçti. Artık sanatın devlete el açması garip karşılanıyor. Sponsorların da bu sorumluluğu unutmamaları gerekiyor. Benim için önemli olan restorasyonun yapılması, ortaya bir eserin çıkması. Yoksa para veren kaynak, özel mi genel mi, devlet mi belediye mi, yerli mi yabancı mı diye bir soru sormak aklıma gelmiyor.
* * *
TOPKAPI SARAYI MÜZESİ'ni temmuz-ağustos aylarında her gün ortalama 10 bin kişi ziyaret ediyormuş. Gelenlerin yüzde 98'inin de öncelikle ziyaret etmek istediği Hazine Dairesi'ymiş.
Çağdaş müzeciliğin uluslararası teknik ve sergileme normları burada uygulanıyor. Nem sisteminden ışıklandırmaya, aydınlatmaya kadar modern müzeciliğin bütün kurallarına dikkat edilmiş.
Yerden ısıtmanın yanı sıra, yer döşemesinde eski taş görüntüsüne en yakın malzeme kullanılmasına bile özen gösterilmiş.
Restorasyonun mimarı da Çağlayan Tuğal.
Ferhan Geylan, kendilerinin de bu işe sevgiyle başladıklarını, sevgiyle çalışan herkesle birlikte bunu tamamlayacaklarını söyledi.
Müzelerimizin önemli bölümlerinin ziyarete açılması, onarılması için özel kurumların çabasını bekliyorum. Hangi bina, hangi müze olursa olsun onarılması için para verenleri de köşemde yazacağım. Böylece başkalarına örnek olurlar umudundayım.
* * *
BU mutlu yazıdan sonra, keyfinizi kaçırmak istemem ama, hálá İstanbul'da bir Şehir Müzesi ve bir Modern Sanat Müzesi bulunmadığını üzülerek bir kez daha yazmaktan da vazgeçemiyorum.
Paylaş