Farklı sesler farklı kültürler

TÜRKİYE’nin ses zenginliği, müzik konusundaki çeşitliliği, bir dinleyici, bir müzik meraklısı için her zaman yenilikler sunar.

Haberin Devamı

Böyle iki örnekten söz etmek istiyorum bugün.

 

Biri, santuri Sedat Anar’ın Niyazi-i Mısrî Şiirine Besteler’i. Kapaktaki alt başlık: Mısrî’nin izinden.(1)


Diğeri de Ermenice besteler.


Adı: ‘Camport’ (Yolcu).(2)


Art arda bu iki CD’yi dinlerken, Türkiye’nin geniş, farklı kültür coğrafyasında dolaştım.


Etnik çeşitliliğin bir ülkenin müziği için nasıl önemli bir kaynak olduğunu dinleyerek öğrenebilirsiniz. Birlikte yaşayanlar, müzikleri aracılığıyla çok daha fazla kendilerini ve başkalarını tanırlar, öteki kavramının anlamsızlığını, iticiliğini ebediyen unutmazlar, unutturmazlar.


Bir ülkede kültür ayrı ayrı unsurlardan oluşur, hele bir ses kültürüyse, bu kural çok daha büyük bir oranla geçerlidir.


* * *


SANTURİ, besteci Sedat Anar’ın daha önceki iki CD’sini dinlemiş, yazmıştım.

 

‘Belâgat’ ve ‘Â’mâk-ı Hâyâl’.

Haberin Devamı


Yeni CD’nin adı ‘Çağırıram Dost’.


Albümdeki bütün besteler Sedat Anar’ın.


CD’deki dokuz beste şöyle sıralanıyor:


‘Çağırıram dost’, ‘Ey bülbülü şeyda’, ‘Ey garip bülbül diyarın kandedir’, ‘Varidat’, ‘Envaru sırrı’s samed’, ‘Ümmi sinana mersiye’, ‘Aşkın neyine ben kanageldim’, ‘Sana ya hu görünür’, ‘Ya men’.


Niyâz-î Mısrî kimdir?


XVII. asırda yaşayan Niyâzi-i Mısrî Halvetiyye’nin ‘Orta Kol’ diye tanınan ‘Ahmediyye-i Halvetiyye’ kolunun devamı niteliğinde olan ‘Mısriyye’ şubesinin kurucu pîridir. Coşkun ve cezbeli bir sûfî olan Mısrî, İslam tasavvuf tarihinin en renkli ve en önemli simalarından biridir.


1618’de Malatya’da doğmuş; Diyarbakir, Mardin, Kerbelâ, Mısır, İstanbul, Elmalı, Uşak, Kütahya ve Bursa’da yaşamış, nihayet sürgüne gönderildiği Limni’de 1694 senesinde vefat etmiştir.


Kendileri Mısır’da öğrenim gördüğü için ‘Mısrî’ diye tanınmıştır.


Sedat Anar, albüm çalışmasının niteliğini şöyle özetliyor:


“Şimdiye kadar yapılan besteler dini musiki formatındadır. Elbette ki, dini musiki formatını da tamamen göz ardı etmedim. Ama bu projede özellikle caz geleneğinden gelen üç müzisyenle (Kuzey Yılmaz, Emre Topak, Ömer Muhammed) çalıştım.”

Haberin Devamı


Albüme emek veren sanatçılar:


Beste, aranje, vokal, santur: Sedat Anar


Davul: Kuzey Yılmaz


Klasik gitar: Ömer Muhammed


Bas gitar: Emre Topak


Keman: Ali Taşyürek


Gelenekten bugüne seyreden bir müzik anlayışıyla yapılmış besteler ve santur.

-----------------------------

(1) Kalan
(2) Güvercin

Yazarın Tüm Yazıları