Paylaş
Bugün de Cİ, Contemporary İstanbul 2012’nin son günü.
Plastik sanatlar dünyasını küresel bir anlayışla tanımanın, iyi resimleri, heykelleri görmenin, insanın estetik anlayışını ne kadar değiştirdiğini, güçlendirdiğini söylemeye gerek yok.
Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli, kataloğun başında Contemporary İstanbul hakkında bilgi veriyor ve ART İSTANBUL etkinliğini başlattığını belirtiyor.
Çoğunlukla Türk ressamları kişisel sergilerde, galerilerinin açtığı sergilerde görebiliyorsunuz. Ama dünya resminin önemli örneklerini, yeni çalışmalarını uluslararası fuarlarda görebiliyoruz.
Contemporary İstanbul için verdiği bilgide Ali Güreli, yabancı galeri sayısının Türk galerilerinin sayısından çok olduğunu vurguluyor.
Yeni Ufuklar bölümünde bu yıl Doğu Avrupa ve Balkanlar’dan gelen galerilerdeki sanatçıların yapıtlarını gördük.
Genel Koordinatör Hasan Bülent Kahraman katalogda yer alan Dünyaya Bir İşaret yazısında bakın fuarın amacını, hedefini nasıl anlatıyor: “Dünyanın yeni bir demokrasi aradığı şu dönemde sanatın küresel bir dil olarak her şeyden daha farklı bir konumu var. Çağdaş sanat, kendisini modern sanattan, siyasal tercihleri, güncel olanla kurduğu ilişki ve nihayet insani olan hiçbir şeye yabancı kalmayarak ayırdı. Sanat, bu özellikleriyle bugün dünyaya doğrudan müdahale gücüne sahip bir etkinlik.”
* * *
FUARLARIN bir sanat ekonomisi yarattığını eleştirmenler söylüyor. Fuarların birkaç işlevi var.
Birincisi koleksiyonerlerin resim seçebilme skalasını genişletmesi, ikincisi resim meraklısının, sergi ziyaretçisinin bilgisini derinleştirmesi.
Hiç kuşkusuz uluslararası sergiler, ziyaretçiye bir karşılaştırma duygusu da sunuyor. Kendi plastik sanatlar durumumuz ile dünyanın çeşitli ülkelerinin ressamları, heykeltıraşları arasında bir karşılaştırma her zaman yapılabilir, yapılmalı da.
Ülke galerilerinin benim için bir başka açılımı da vardır. Sanata dair sorunları, güncelden geçmişe uzanan tartışmaları nasıl sonuçlandırmışlar, yapıtlarına bu nasıl yansımış. Aynı çağda yaşayan, birbirine yakın coğrafyanın sanatçıları aynı meseleyi veya dünyayı nasıl algılayıp değerlendiriyorlar, işlerinde bunu da görebiliyorsunuz.
İstanbul Modern’deki Çin sanat eserleri sergisi bana bu alanda önemli bir malzeme sundu.
Sanat Fuarı’nda sadece sergi gezmekle yetinmeyeceksiniz, birçok kişi ünlü adların sanat konusundaki düşüncelerini, buradaki konuşmalardan öğrendi, tartışmalar ona yeni bakış açıları kazandırdı.
Sanat yayınlarını, dergileri de bir arada görebilmek, seçme konusunda bize çeşit zenginliği getiriyor.
Hollanda ile diplomatik ilişkilerimizin 400. yılı nedeniyle Hollanda Sanatından Örnekler de bu yılın bir artısı.
Fuarların ileriye dönük etkisini sağlayabilmek, bu çalışmaları çocuklara göstermek, yaşatmak, eğitmekle mümkün olacaktır. Cumartesi sabahı fuara girerken boyunlarında atölye önlüğü olan çocukların sanat atölyesine gitmelerini bu açıdan önemsedim. Çünkü bu çalışmalar çocuk belleğinde iz bırakır.
* * *
CONTEMPORARY İSTANBUL’u gezin, plastik sanatlar bilginizi, zevkinizi yenileyin.
Paylaş