Paylaş
Çünkü özel sayılarda birçok yazarın görüşleri, değişik açılardan, farklı görüşlerden bir konuyu tüm yönleriyle değerlendirirler.
Mustafa Ruhi Şirin’in editörlüğünü yaptığı özel sayı, “Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı”* bu belirttiğim gerekçeyle yazılması gereken bir çalışma.
Editörün Son Sözü: Niçin Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı Hazırladık? sorusunun yanıtını şöyle veriyor Şirin.
“Özel sayıda, dünyada yaygın kullanımı olan gençlik yerine ilk gençlik kavramını tercih ettik. Özel sayının öncelikli amacını, Türkçenin dil imkânı bakımından okulöncesi, çocuk ve ilk gençlik edebiyatına nasıl yansıdığını belirtmek olarak öngördük. Bu amacı gerçekleştirmek için 5 ay süren hazırlık süresince çocuklarla ve 291 yazar, çizer, editör, yayıncı, araştırmacı, eleştirmen ve çevirmen ile iletişim kurmaya öncelik verdik.”
* * *
ÖZEL sayı 9 bölümden oluşuyor.
Çocuk kitabı yazarları, bu edebiyat türünü inceleyenler, iki kavramın, iki yaş grubunun okudukları, okuması gerekleri üzerine düşüncelerini iletiyorlar.
Yaş gruplarına göre yapılan incelemeler, soruşturmaya verilen yanıtlar, çocuk kitabı yazanların, çocuk dünyasını inceleyenlerin, yayıncıların yararlanacağı nitelikte kaynaklar.
Bu sayıda sadece yazarların düşüncelerini, görüşlerini öğrenmeyeceksiniz, benim ilgimi çeken bölümlerden biri de Türkiye’de Çocuk Kitabı Çizerliğinin Sorunları başlığını taşıyor.
Çizerlerle söyleşi, çizginin okumadaki rolünü irdeliyor.
Sorunlara yaklaşım bölümünde, Aytül Akal ile Mavisel Yener’in düşüncelerine katılıyorum.
Çocuk edebiyatıyla ilgilenen herkesin sorunları ve düşünceleri bu özel sayıda yansıtılıyor, bu bilgilerin izinde yapılacak işler, yeni çalışmalar kaynak bulmuşlardır.
Filiz Özdem’in Çocuk Edebiyatının Çocukları Terbiye Etmek Gibi Bir Derdi Olmamalı yazısını bütün veliler okumalı.
Bu özel sayılarda soruşturma yönteminin uygulanması, daha geniş bir yazar-çizer kitlesini okura sunduğu için doğru bir çalışma.
İnci Enginün, Çocuk ve Kitapları yazısında, bakın hepimizin yaşadığı tereddüdü nasıl aktarıyor: “Çocuk edebiyatı üzerinde düşünmeyen hiçbir yetişkin yoktur sanırım. En azından bir çocuğa kitap hediye etmek bile o hediye üzerinde düşündürür. Hangi kitap hangi çocuğa hediye edilmelidir?”
Çocukluğuna göndermelerle, hepimizin ruh halini özetliyor.
* * *
İLK GENÇLİK VE ÇOCUK edebiyatı kuşakların yönlendirilmesinde en etkili öğedir.
Ona göre değerlendirelim.
(*) Türk Dili-Dil ve Edebiyat dergisi, 756. sayı, Aralık, Editör: Mustafa Ruhi Şirin.
Paylaş