Paylaş
“Arım balım peteğim”den söz ediyorum.
Bu şarkının sözleri Mehmet Erbulan’a, bestesi İsmet Nedim Saatçi’ye aitti.
O şarkı, zamanında, Yılın Şarkısı seçilmiş, ödülünü de Turgut Özal’dan almıştı.
ANAP ile ilgili serüveni de şöyledir: Bir gün Özal, telefon eder, besteyi partisi için uyarlamasını ister. Sanatçı şimdi Almanya’da yaşıyor, yıllarca orada müzik öğretmenliği yaptı. Gözden ırak olan gönülden de ırak oluyor.
Geçmişte birçok hit olmuş, popülerliğin zirvesine çıkmış bir bestecinin şarkılarını dinledim.
2 CD’den oluşan bir albüm: “Taş Plaktan Günümüze (1958-2012) *
İsmet Nedim Saatçi / Hafif Türk Sanat Müziğinin Öncüsü.”
İsmet Nedim’in bestelerini hem kendisi hem zamanın ünlü sesleri söyledi, birçok filmde bu besteler çalındı.
Albümü dinlediğinizde özellikle eski kuşak, hiç şüphesiz; “Boş Kalan Çerçeve”, “Benim de canım var, ben de insanım”, “Arım Balım Peteğim”, “Adını Anmayacağım” gibi şarkıları birlikte söylemeye başlayacaktır.
Yıllar öncesinin bestelerini dinlerken, bugünün bu doğrultuda yapılan çalışmalarıyla karşılaştırdım. Bugün farklı adlarla adlandırılan türlerin başlangıcını, çıkış noktasını bu bestelerde bulabilirsiniz.
Kiminiz bu klasik çizgiden ayrılmış bir Türk müziği diye eleştirebilirsiniz, kiminiz bugüne uzayan çalışmalara alışık kulağınızla beğenebilir.
Ben bu konuda nesnel bir tavrı benimsedim. Besteleri dinlediğinizde iki kavram üzerine tartışmada yararlı bir ses malzemesine sahip olduğunuzu fark edeceksiniz.
“Çoksesli Türk sanat müziği” - “arabesk”. Sanatçının iddiasına göre, “TRT Denetim Kurulu, bu kaideyi uygulasa, arabesk doğmazdı”.
ALBÜM iyi hazırlanmış, bestecinin hayatını, dönemin tartışmalarının yer aldığı belgeler izliyor.
Onun yaptığı yeniliği kabul etmekte zorlandıklarını, sonra da başka desteklerle bestelerini söyleyebildiğini yazıyor.
Turgut Özakman, radyo müdürüyken bir tartışmayı şöyle noktalamış: “Musiki kaideleri bestekârların eserlerinden çıkar. Kaidelere göre beste yapmak aynı şeyin tekrarı demektir.”
Batı müziği sazlarını Türk müziğinde kullandı, zamanında bu yeniliği dinleyenlerden, bazı müzikçilerden olumsuz eleştiriler aldı, bazıları da övdüler.
Tanınmış bestecilerden Saadettin Kaynak, Avni Anıl, Şekip Ayhan Özışık onu beğenenler arasındaydı. Safiye Ayla, Sabite Tur Gülerman gibi ünlü ses sanatçıları da onun bestelerini icra ettiler.
Ahmet Say, Müzik Ansiklopedisi’nde onun yerini şöyle belirler: “Hafif Türk sanat müziğinin öncüsü olarak bilinir. Ayrıca, çok sazlı Türk müziği dönemine öncülük etmiştir.”
Müziğimiz, özellikle Türk sanat müziği ile ilgili yapılan tartışmalardan bir sonuç alınması mümkün değildir. Çünkü herkesin, özellikle uzmanların, bu müziği algılayışı, yorumlayışı farklıdır. Ama bu kavramlar, anlayışlar üzerine karar vermekte bu albüm etkili olacaktır.
MÜZİK ortamımızda neler yaşandı, İsmet Nedim Saatçi ekseninde kendi zevkinizi gözden geçirmeyi deneyin.
(*) Taş Plaktan Günümüze (1958-2012), İsmet Nedim Saatçi, Hafif Türk Sanat Müziğinin Öncüsü, 2 CD, Arşiv Serisi, Medya Müzik&Yapım.
Paylaş