Aydın Ayan’ın bizi düşündüren resimleri

AYDIN AYAN’ın Kibele Sanat Galerisi’nde(*) açılan "Sisyphos’un Direnci. 35. Sanat Yılı Retrospektif Sergisi"ni kendisiyle birlikte gezdim.

Bir sanatçının akademi öncesinden başlayan yaratıcılık serüvenini yıl yıl bu sergide izledim.

Anadolu’nun uzun süren kışlarını, insanların, hayvanların yalnızlığını yansıtan tablolara bakarken birden kulağımda Mussorgski’nin Çıplak Dağda Bir Gece’sinin ezgileri yankılandı.

Benim görmek istediğim, gerçekte ve düşümde olanları onun resimlerinde gördüm.

Kurtuluş Savaşı
resimleri; bir mücadelenin bütün direncini, iradesini, cephe gerisini hissettiriyordu.

Ayın Altında Kağnılar’ı görünce hemen Názım Hikmet’in şiirini anımsadım.

Aydın Ayan’ın resim tarihindeki yerini eleştirmenler anlatacak, anlattılar, yazdılar da ben bir resimsever olarak, bana bu sergi ne verdi onu anlatıyorum. Resimlerle şiir okudum, resimlerle müzik dinledim.

İnsana dair temel soruların Aydın Ayan’ca yanıtını sergideki resimler aracılığıyla öğrendim.

İnsanlığın Tarihi de onlardaydı İnsanlığın Tarifi de.

* * *

AYDIN AYAN
’ın Sisyphos’un Direnci sergisinin kapsamlı kataloğunun başındaki Önsöz/Teşekkür yazısından bir bölüm, hem serginin adının hem de sanatçının/sanatın tanımına dair ipuçları veriyor:

"’Her iki kolu koskoca taşı destekliyordu; ama tam tepeye varır varmaz birdenbire bir kuvvet taşı düşürüyor ve aşağı yuvarlıyordu.’ Mitolojik kahraman Sisyphos’un öyküsünü Odysseia’sında bu sözlerle özetler Homeros.

Sanatçı/insan o lanetlenmiş mitolojik kahraman Sisyphos gibi yükünü tepeye taşımaya çalışır durmaksızın; tam ’başardım’ diyeceği noktada palaspandıras dibe yuvarlanır. Sonra gene aynı direnç ve tutkuyla yeniden başlar tırmanmaya...

Sanatçı/insanın varoluşundan bu yana süren, bundan sonra da sürecek olan -bitmez- bir çabadır bu."


Biyografisinin yanı sıra eleştirmenlerin onun hakkında yazdıklarının da yer aldığı katalogda ilginç anılarını da aktarıyor Aydın Ayan:

Bedri Rahmi Eyuboğlu, Atölyesi’ne devam eden bütün öğrencilerden, bir defter tutmasını ister, "Hoca Dedi ki" adını taşıyan bu defterde; onun şiirden tiyatroya kadar geniş bir yelpazede konu zenginliğine sahip söyledikleri yer alır. Hepsinin defter kapağına da Eyuboğlu bir resim çizer.

Yanılsamanın Yanılsaması, Gelin ve Gölgesi, Bisikletli Nereye Gidiyor
resimleri, Aydın Ayan’ın belleğimde kalan yapıtları.

Sergiyi gezerken insanın/insanlığın bütün yaşamı boyunca, belki belli bir coğrafyada, belki de bütün coğrafyalardaki, serüvenini bu eserlerde buldum. Her resmin, size söyleyeceği çok şey var. Her resmin hayatla kesiştiği bir nokta var.

* * *

AYDIN AYAN
’ın Sisyphos’un Direnci Retrospektif Sergisi’ni gezin.

Resimden ne bekliyorsunuz sorusunun yanıtını bulacaksınız.

ÑÑÑÑÑÑ-

(*) Levent, İş Bankası İkiz Kuleleri’ndeki Kibele Sanat Galerisi’ndeki sergi, 24 Şubat akşamına kadar pazar, pazartesi hariç saat 10.00 ile 19.00 arası görülebiliyor.
Yazarın Tüm Yazıları