Paylaş
Çünkü, Türkiye’nin daha güçlü bir ekonomiye sahip olması için şirketlerinin, işadamlarının birer küresel oyuncu olması gerekiyor.
Bunun da yolu takip etmekten, işi kovalamaktan, mücadele etmekten geçiyor.
İyiyiz, ama daha gidecek çok yolumuz bulunuyor.
Biliyorum, her yeni başlangıç Türk şirketlerinin o ülkedeki yeni başarı öyküleri yazmalarını sağlayacak.
Bugün, işte öyle öykülerden birine tanıklık edeceğiz.
Makedonya’ya, Üsküp’e gidiyoruz.
TAV’ın yapımını üstlendiği Üsküp Alexander the Great Havalimanı’nın açılışına...
Bir süre önce Pegasus Havayolları da İzmir - Üsküp hattına ilk uçuşunu gerçekleştirmişti.
Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’dan yeni hatlar talebinde bulunmuştu.
Bu sektörün çok dinamik olduğunu gösteriyor.
Bazı ülkelerin havayolları iflasın eşiğine gelirken, Türk şirketleri her yıl daha iyi performans gösteriyor.
Bu arada havalimanlarımız yenileniyor, Anadolu’daki bazı alanların bile Avrupa’daki birçok tatil merkezinden daha iyi olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.
* * *
TAV’a gelince...
Bana göre gerçek bir başarı öyküsü yazıyorlar.
İstanbul Atatürk, Ankara Esenboğa, İzmir Adnan Menderes, Gazipaşa, Gürcistan’daki Tiflis ve Batum, Tunus’taki Monastir Habib Bourguiba ve Enfidha-Hammamet, Makedonya’daki Üsküp Alexander the Great ve Ohrid St. Paul The Apostle havalimanlarını şimdilik işletiyorlar.
Şimdilik diyorum, çünkü...
Gözler yeni projelerde...
Suudi Arabistan’daki Medine Havalimanına en iyi teklifi veren grup oldular, ihalenin onaylanması bekleniyor.
Havaalanı inşaatı, işletmesi konularında da Türk şirketleri, rakiplerini birkaç yıl sonra geride bırakacaktır.
Hele Avrupa’daki alanlar da yenilenir, özelleştirilirse...
İşte siz görün o zaman olacakları...
TAV, Alexander the Great Havalimanı inşaatına Mart 2010’da başladı ve 100 milyon Euro’luk bir yatırım gerçekleştirdi. 6 yolcu köprülü, 40 bin metrekare yeni terminal binasıyla Üsküp’te, yıllık yolcu kapasitesi 4 milyona çıkacak.
TAV havalimanları 2010’da 420 bin uçak seferine ve yaklaşık 48 milyon yolcuya hizmet sunmuş.
Yolcu sayıları ve pazar payları konusunda detaylı araştırmalara imza atan Uluslararası Havalimanları Konseyi’nin (ACI-Airports Council International) verdiği rakamlar da çok çarpıcı...
Konsey, 157 ülkeden bin 318 havalimanını değerlendiriyor. ACI’nın rakamlarına göre, TAV tarafından işletilen İstanbul Atatürk Havalimanı 32 milyonu aşan iç ve dış hat yolcu sayısıyla Avrupa’da sekizinci, dünyada ise 37’nci en büyük oldu.
Dış hat, yani uluslararası yolcu sayısında ise Atatürk 19’uncu olarak rekor kırdı.
Bütün bunlar iyi gelişmeler...
Dış hatlarda İzmir’in rakamları Türkiye’nin çok üzerinde
BİRAZ da İzmir’in rakamlarına bakalım. TAV İzmir Genel Müdürü Erkan Balcı, Adnan Menderes’teki hava trafiğinden oldukça memnun...
2010 Temmuz’unda iç hat yolcu sayısı 3 milyon 70 binken, bu yıl rakam 3 milyon 517 bine çıkmış. Bu yüzde 15’lik bir artış demek...
Dış hatlarda ise, 1 milyon 102 binden 1 milyon 337 bine çıkmış. Yüzde 21’lik bir artış yaşanmış. Aynı dönemde İstanbul Atatürk’teki yurt dışı artışı yüzde 14, Ankara Esenboğa’daki yüzde 12 olmuş.
Balcı, direkt uçuş sayısının artmasıyla yurt dışı tercihlerinin de değiştiğini söylüyor.
Ben gelecek yıllarda da bu artışın böyle devam edeceğini düşünüyorum.
Hatta İstanbul’dan sonra İzmir, ikinci bir aktarma merkezi haline gelirse çok daha parlak bir tabloyla karşı karşıya da kalabiliriz.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın bu potansiyelin farkında olduğunu düşünüyorum. O yüzden uçuş noktalarının biraz genişlemesi, Almanya dışında İtalya, Fransa, İspanya’ya da İzmir’den direkt uçuşların başlatılması gerekiyor.
Paylaş