Küresel ısınma yüzünden alışverişçilerin de tadı kaçtı. Kimse havaya giremiyor. Dünyanın dört bir yanındaki alışveriş merkezlerinde, mağazalarda işler kesat. Havalar böyle günlük güneşlik (Türkiye’de son birkaç günü saymazsak) oldukça işler yeniden açılacak gibi değil.
The New York Times’ın haberine göre ABD’de Noel alışverişi kimseyi pek memnun etmemiş. Havalar iyi giderken kimsenin kışlık giysiler, Noel hediyelikleri alası yokmuş. Kalın bir kışlık palto için ayrılan bütçeyi, halk teknoloji ürünlerine harcamaya başlamış. Hatta hemen bir isim de takmışlar içinde bulundukları duruma: İlk Küresel Isınma Noeli.
Çiftçilerin yağmur duasına çıkması gibi, mağaza sahipleri de hava durumunu yakından takip etmeye ve sıcaklıkta ani düşüşler beklemeye başlamış. Pahalı mağazalara palto veren Manhattanlı Searle adlı perakendecinin satış müdürü Rick Weinstein, "Sabahları hava sıcaklığını görünce kıkırdamaya başlıyoruz. Ardından sinirden gülme ve nihayet küfretme geliyor" diyor.
Tüm bunlar küresel ısınmanın sadece Noel ve yılbaşı alışverişi üzerindeki etkileri. Yılın geri kalanında başımıza neler gelecek kimbilir.
Online manav açıldı
Benim açımdan internetten en son alacağım şey meyve sebze. Markete, pazara gidip tek tek elimle seçmeyi, koklamayı seviyorum. Özellikle de otların birarada durduğu reyonlara bayılıyorum. Ama bir de hayatın gerçekleri var; zamansızlık gibi.
Yukarıda bahsettiğim ritüeli gerçekleştirmek maalesef her zaman mümkün olmuyor. Hatta bazen sadece bir haftasonu hobi faaliyeti olarak kalıyor. İnsan işten eve yetişmeye çalışırken bir de ağır meyve-sebze poşetleri taşımak istemiyor.
Yakınlarda geniş kapsamlı bir online manav açıldı; www.manavim.com. Kendilerini Türkiye’nin ilk ve tek online manavı olarak tanıtıyorlar ama pek doğru değil. Özellikle organik tarım ürünleri satın alabildiğiniz başka internet adresleri de var. Fakat manavım.com, gerçekten de geniş kapsamlı bir site. İçinde 200’e yakın çeşit var.
Tropikal, Egzotik ve Organik başlıkları altında ürünler satıyorlar. Normalde bir manavda olmayacak ürünler buluyorsunuz; bakliyat, baharat, zeytin ürünleri, kuruyemiş, meyve suyu, salça ve turşu gibi.
Her ürünün altında detay yazan kutucuklar var. Tıkladığınızda nasıl yenir, nasıl kesilir, kabuğu nasıl soyulur gibi ayrıntılı bilgilere ulaşıyorsunuz. Özellikle egzotik ve tropik meyveler için gerekli ve isabetli bir hizmet.
Alışveriş yapmak için siteye üye olmanız gerekiyor. Telaşa gerek yok, üyelik ücretsiz. Sadece size bilgilerin bulunduğu bir hesap açabilmek için üye oluyorsunuz. Siparişler en geç 2 gün içinde ve istediğiniz saatte teslim ediliyor. İstanbul dahilinde ekstra kargo ücreti alınmıyor. Diğer iller için kargo ücreti ödemek zorundasınız. Bir de sipariş verebilmek için en az 40 liralık sepet doldurmanız lazım.
Sanal manavda fiyatlar (YTL)
Tane hindistancevizi 3
Ananas 9.75
Avokado 3.25
1 kilo taze zencefil 12.50
Yarım kilo organik siyah çay 11.50
20 gram kuru organik fesleğen 3.15
1 kilo organik havuç 2.45
1 bağ organik pazı 2.80
200 gr. organik iç ceviz 12.75
1 kilo organik nar 3.95
Katalog yapmak moda oldu
IKEA kataloğu ile iddialı bir marka ya, Türkiye’ye geldikten sonra bizim kırk yıllık markalarda da bir kıpırdanma oldu. Herkes fiyakalı bir katalog yapma yarışında. Halihazırda böyle bir adeti olanlar da daha gelişmiş modeller çıkarmaya bakıyor.
Haksız sayılmazlar, IKEA satışlarını artıran en önemli unsurlardan biri ünlü katalog. Mümkün olduğunca fazla eve girmeye, sürekli baş köşede bulunmaya çalışıyorlar.
Konuya şimdi elime geçen bir zarftan çıkan İstikbal kataloğu nedeniyle girmiş bulunuyorum. Bayağı cüsseli bir yayın. Mükremin Abi’nin "kalın kitap" dediği türden. Adı Ev Concept. İsim Mudo’yu, içerik IKEA’yı hatırlatıyor. Hatta şöyle diyeyim; IKEA’nın kataloğunu resmen taklit etmişler!
Fakat meselenin özünü atlamışlar. IKEA kataloğunun bu kadar popüler olmasının sebebi içindeki her ürünün fiyatının yazması. İstakbal kataloğunda tek bir fiyat bilgisi yok. Üstelik o kadar kalın ve ağır ki, insanın taşımaya gözü korkar.