Galatasaray mı, milli takım mı çok izlendi

‘‘EĞER dünya kupası maçları saat farkı nedeniyle gündüz değil de gece yayınlansaydı, maçlar daha fazla izlenir ve reklam veren dünya kupasına daha fazla ilgi gösterirdi.’’

Bu sadece benim görüşüm değildi. Dünya Kupası öncesinde bütün Avrupalı reklamcılarla birlikte Türk reklamcılar da böyle düşünüyordu. Dünya Kupası'nın başlamasıyla da korkulan oldu, erken saatlerde yayınlanan maçlar gece yayınlanan maçlar kadar rating almadı. İngiltere-İsveç maçı, İngiltere'de % 23.1, Fransa-Senegal maçı ise Fransa'da % 19.7 rating alabildi. Almanya-İrlanda maçı ise Almanya'da sadece % 17.6 rating alabildi. Türkiye'de ise ilk Brezilya maçının ratingi AGB sonuçlarına göre sadece % 15.6 idi.

Açık olan televizyonların % 72'sinde ekranda Brezilya maçı görünse de, az sayıda televizyonun açık oluşu Brezilya maçını izleyenlerin yüzdesini % 15.2'den yukarıya taşıyamadı. Fransa'nın ve İngiltere'nin kupadan erken elenişi Avrupalı reklamcılar için şok üstüne şok oldu. Grup maçlarından sonra maç naklen yayınlarına olan ilgi iyice azaldı ve tahmin edilen reklam gelirlerine ulaşılamadı.

Türkiye'de ise durum farklı oldu. Milli Takım başarıdan başarıya koşunca, tüm Türkiye ile birlikte TRT yönetiminin de yüzü güldü. TRT ilk ilk üç maçda reklamların saniyesini 1200 dolara satarken sonraki iki maç için bu ücreti 1300 dolara son iki maç için ise 1400 dolara çıkardı. Çıkarmakta da haklıydı. Her maç bir öncekine göre daha fazla izlenir hale geliyordu. Saat 14.30'da yayınlanan yarı final maçına gelindiğinde, açık olan televizyonların % 82.2'sinde Brezilya maçı ekrandaydı. Ancak yine maçın erken bir saat de yayınlanması ratingi % 24'ten yukarıya çıkaramadı.

Gelin Galatasaray'ın şampiyon kulüplerde en çok izlenen maçına bakıp bir kıyaslama yapalım. Saat 21.45'te yayınlanan Galatasaray-Juventus maçı % 40 rating almıştı. Aynı saatte yayınlanan Atletico Bilbao maçının ratingi ise % 31.5 olmuştu. Bu rakamlar bize eğer Brezilya maçı gece yayınlansaydı ‘‘Kesinlikle tarihi bir rating rekoru olurdu’’ diyor.

Şimdi gelelim can alıcı noktaya. Yani ‘‘TRT maç yayınları için ödediği 10 milyon doları geri aldı mı, almadı mı?’’ noktasına. Güvenilir kaynaklarıma göre TRT tüm Dünya Kupası maçlarından 14 milyon dolar gelir elde etmiş. Yani Rüştü, Hasan Şaş ve İlhan Mansız bir bakıma TRT'nin de hayatını kurtarmış.

Bu hesaba göre TRT 4 milyon dolar kárda görünüyor. Diğer güvenilir kaynaklarıma göre de TRT maç ve eş dost nakillerini sağlamak için 5 milyon dolar harcama yapmış. Bu hesaba göre de TRT bir milyon dolar zararda görünüyor. Eğer TRT rakamları açıklarsa gerçeği öğreniriz. Maç nakli masraflarına eş-dost nakli masrafları dahil değilse, kanımca, 5 milyon doların hepsi zarar bile olsa, bu zarar, ulusça ekran başında bize uygulanan doğal terapiye değer. Ya bir de ‘‘Ne olacak bu Başkanımızın hali’’ diye herbirimiz saati 60 dolardan psikoloğa görünseydik? Astarı yüzünden pahallı olmaz mıydı?


Serap Harput öğrenmek istiyor


ECMEL'le birlikte, Alanya Migros'un neredeyse tamamını satın alıp kasalardan birine iliştik. Mal okutma işlemi bitip, gözlerin faltaşı gibi açılma sahnesine geldiğimizde kasadaki on yedi-on sekiz yaşlarındaki bayana kredi kartımı verdim. Aldı, ismimi okudu, sonra yüzüme baktı ‘‘Siz her gün.. Yok her Pazar Hürriyet'te okuduğumuz Ali Atıf Bir misiniz?’’ dedi. Gülümseyerek hafifçe kafamı ‘‘Evet’’ gibilerden salladım. ‘‘Ben sizi her hafta okuyorum. Sizden o kadar çok şey öğreniyorum ki anlatamam. Çok teşekkür ederim. Bakın eşiniz yine Komili Zeytinyağı'na geri dönmüş. Hem de bir tabak için..’’

Bir an afalladım. ‘‘Neden bahsediyor bu kız ya’’ diye düşündüm içimden. Sonra anladım ki, iki hafta önce yazdığım yazıdan söz ediyor. Hani ‘‘Ecmel Lio aldı, bir yağ şişesine gül gibi Komili'yi sattı’’ diye yazmıştım ya, onu hatırlatıyor bize.

Yakasındaki isimliğine baktım ismi Serap'tı. Serap Harput. ‘‘Hergün Hürriyet mi okuyorsun Serap?’’ diye sordum. ‘‘Evet. Eve gittiğimde tek öğrenme kaynağım o. Ben de herşeyi öğrenmek istiyorum. Aslında sadece sizi değil Hürriyet'in bütün yazarlarını okuyorum. Her köşesini okuyorum. Öğrenmek istiyorum.Herşeyi öğrenmek istiyorum. Geçen sefer başaramadım ama bu sefer üniversiteye girmeyi başaracağım’’ dedi.

İmzamı attım, kredi kartımı geri aldım. Serap'ın son sözünü içimden tekrar etmeye başladım: ‘‘Herşeyi öğrenmek istiyorum, herşeyi öğrenmek istiyorum, herşeyi öğrenmek istiyorum...’’

Ne kadar çok Serap var çevremizde değil mi? Kendilerini hatırlatmasalar bile onlardan emin olmamız gereken ne kadar çok Serap var. Ne kadar çok Serap var öğrenmeye aç. Bir şeyler yapmamız gerekli Seraplar için. Seraplara fırsat yaratmamız şart.

Sonra gidip Ecmel'e taş fırın erkeği çıkışı yaptım: ‘‘Beni okurlarıma rezil ediyorsun, bir Lio alıyorsun, bir Komili, kafalarını karıştırıyorsun. Karar versene ne alacağına ya...’’

Ecmel
gayet sakin yanıtladı: ‘‘Ama geçen alışveriş yaptığım yerde Komili'lere bu seramik tabaktan bağlamamışlardı ben ne yapayım. Üstelik Lio adamın elinden kayıyor, tutması da zor.’’

Şimdi de Lio'ya duyurulur.


Daha büyüğü adam olmamıştı ki!


ANIMSARSINIZ Turkcell'in Raga Oktaylı Cell-O kampanyası başladığında ayrıntılı bir analiz yapmış ve beş yıldız vermiştim. Peşinden bir Milli Takım sponsorluk filmi yapıldı. Milli Takım başarıdan başarıya koştukça, bu filmde ‘‘gidini gidini Türkler geliyor’’ diyen Raga Oktay daha da beğenilmeye, Turkcell markasına güç katmaya başladı. Biz Cell-O'dan şöyle okkalı bir macera daha beklerken.. O ne? Bir de baktık göz açıp kapayıncaya kadar devreye ‘‘Havuç’’ girmiş. Aslına bakarsınız, Havuç, ‘‘Çocuklar Duymasın’’ın üç dört hafta önceki bir bölümünde ağzına ‘‘Aumm’’u dolayınca bunun bir ‘‘product placement’’ (ürün yerleştirme) olduğunu anlamıştık. Havuç şiddetle bir cep telefonu olsun istiyordu. Bu telefon isteğini rakiplerden önce davranıp Turkcell'in iletişim aktifleri arasına katmak gayet akıllıca bir davranıştı. Ancak Havuç'u bu kadar kısa bir sürede karşımıza ‘‘Küçük Cell-O’’ olarak çıkarmanın ne alemi vardı, onu anlamıyorum. Daha büyük Cell-O'nun bir büyüklüğünü görmedik ki, Küçük Cell-O'nun ‘‘Küçük’’lüğü bir şey ifade etsin. Daha büyük Cell-O'nun etinden, sütünden, derisinden yararlanılmadı ki, Küçük Cell-O'ya gereksinim duyulsun. Üstelik de ‘‘dağ fare doğurmuşçasına’’.. Hadi acele edip soktunuz Havuç'u devreye diyelim, Havuç'un bilmişliğine yakışan bir reklam olmuş mu bu şimdi? Sıkıcı, sıradan, düzmantık birşey işte. Kusura bakmayın ama böyle.. ( Reklam Ajansı: Y&R Reklamevi, Rating: * * )


Aria'dan extra extra reklam


ARİA'nın ‘‘Extrakart’’ reklamını beğendim. Aria çıktı çıkalı ikinci kez eli yüzü düzgün bir reklamla karşımıza geldi. Aksak ritimli rap müziği eşliğinde dans eden gençlerin ve ‘‘Aria'dan Extra, Extra Kart’’ nakaratının iş yapma olasığı yüksek. Eğer aynı stratejinin farklı yaratıcı uygulamalarıyla devam edilirse, Extra Kart'ın rapcileri Hazır Kart'ın Özgür Kız'ına ve Mycep'in Cem Yılmaz'ına pekala rakip olabilirler. Yalnız Telsim'in başta Oxkartla, Fixkartla, Paratikartla düştüğü hataya düşmemek Aria/Extra Kart bağlantısını, Turkcell/Hazırkart gibi baştan iyi kurmak lazım. Benden söylemesi... ( Reklam Ajansı: Güzel Sanatlar/Bates Rating: * * * * )

DÜNYA Kupası reklam bombardımanı sırasında gözünüze bir Sütaş reklamı takıldı mı bilmiyorum. Ben bir kere izleyebildim. Çok hoşuma gitti. Ekranda ineklerin her zaman top koşturduğu saha var. Ama bu kez bekliyoruz, bekliyoruz inekler yok! Dış sesten öğreniyoruz ki bizim inekler Milli Takım'ın maçını izlemeye Japonya'ya gitmişler. Varolan stratejiyi destekleyen, markayı güçlendiren çok hoş bir reklam değil mi? ( Reklam Ajansı: Güzel Sanatlar/ Bates Rating: * * * * * )

Çekirgelik

Para herşeyi yapar diyen adam para için herşeyi yapan adamdır.

(Benjamin Franklin)
Yazarın Tüm Yazıları