Tadı Araplara göre ayarlandı Türkiye’nin ‘labne’si bölge lideri oldu

ÜRETTİĞİ her 3 kilogram labne peynirinden 2 kilogramını ihraç eden Türk firmaları, Arap ülkelerinde pazar liderliğini ele geçirdi. Labne peyniri lokumdan sonra en fazla aranan ürün olunca, paketlere “Orjinal Türk labnesi” yazılmaya başlandı.

Haberin Devamı

ORTADOĞU’nun geleneksel peyniri Labne’nin maya ve kremasını değiştirip, ekşimsi tadından arındıran Türk firmaları, Suudi Arabistan, Kuveyt ve Bahreyn başta olmak üzere 8 Arap ülkesinde pazar liderliğini ele geçirdi. Yılda üretilen 24 bin ton labne peynirinin 18 bin tonunu Ortadoğu ve Türk Cumhuriyetleri’ne ihraç eden, iç piyasada ise sadece 6 bin ton satış gerçekleştirebilen firmalar, “Turkish Labne” adıyla ihraç ettiği bu sürülebilen peynirleri, damak tadından yakaladığı 17 ülkenin kahvaltı sofralarına sokmayı başardı.

/images/100/0x0/55ead4f5f018fbb8f8998abb

İç pazarın 5.5 katı

Arkadaşımız Miray Nevzat’ın yaptığı araştırmaya göre, başta Pınar olmak üzere, Ülker, Teksüt, Yörsan, Muratbey ve Süter, toplam hacmi 190 milyon dolar olan sürülebilir peynir pazarında, yılda toplam 55 milyon dolarlık labne peynir üretimi gerçekleştiriyor. Bu peynirlerin ihracatından elde edilen gelir 47 milyon doları bulurken, iç piyasada satılan labne peynirlerin toplam bedeli de 8 milyon dolar oluyor. Bu da, 27 yıllık üretim geçmişi olmasına rağmen, labne peynirlerin bir türlü kahvaltı sofralarına girememesinden kaynaklanıyor.

Haberin Devamı

Orjinal Türk labnesi

Türkiye’de ilk olarak 1984 yılında Yaşar Holding’in, Pınar markası altında mayasını değiştirip, ekşimsi tadından arındırarak üretmeye başladığı Arap ülkelerinin labne peynirine özel formüllü krema sayesinde, tatlımsı bir tat ve yumuşak bir kıvam kazandırdı. Bu da, Türkiye’de üretilen labne peynirlere Ortadoğu, Balkanlar ve Türk Cumhuriyetleri’nde farklı bir yer edinmesini sağladı. Tüm bunların sonunda labne peyniri, lokumun ardından özellikle Arap ülkelerinde en fazla talep gören Türk gıda ürünlerinden biri konumuna geldi. Bu nedenle, firmalar yurt dışına ihraç ettikleri ürünlerdin ambalajında “Orjinal Türk labnesi” ibaresini de kullanıyor.

Geleneksel kahvaltılık peynir

TÜRKİYE’de tramisu gibi bazı tatlı ve çorbaların yapımında kullanılan, sandviçlerde yer alabilen labne peynirleri Ortadoğu ve Türk Cumhuriyetleri’nin geleneksel kahvaltılık ürünleri arasında yer aldığı için seviliyor.

Haberin Devamı

Peynir pazarı yüzde 25 labne yüzde 29 büyüdü

Labne ile birlikte üçgen, krem ve taze peynirlerin de yer aldığı sürülebilir peynir kategorisi, Türkiye’de yılda 700 bin ton üretimle 4.7 milyar liralık hacme ulaşan toplam peynir sektöründen aldığı pay, yüzde 6 civarında oluyor.
Son dönemlerde yıllık büyüme oranı yüzde 25’lere ulaşan sürülebilir peynir kategorisinde ise yüzde 34’le en büyük payı, krem peynirler alıyor. Krem peynirleri yüzde 29’la labne, yüzde 20’yle üçgen, yüzde 17’yle de taze peynir izliyor.
Kişi başına 8.5 kilo peynirin tüketildiği Türkiye’de sürülebilir peynirleri en fazla çocuklar tüketiyor. Çocukların tercihi krem peynirden yana olurken, ev hanımları pasta, meze ve salatalarda labne kullanma yoluna gidiyor.
Doktorlar da, bebeklerin sağlıklı beslenmesinde labneyi öneriyor. Aynı zamanda krema yerine daha hafif bir alternatif olan labne, bazı çorbalarda, çeşitli sosların ve sandviçlerin hazırlanmasında da kullanılıyor.

Yazarın Tüm Yazıları