Tekneyi denize indirmenin keyfi 850 YTL'den başlıyor
Denizcilik sektörünün önde gelen firmalarından Safter'in Yönetim Kurulu Başkanı Saim Ergün ve Pazarlama Müdürü Ayhan Safter ile tekneleri, sektörü ve şirketi konuştuk.
- Kaç model üretiyorsunuz?Â
Â
Şu anda 9 model üretiyoruz. Bunun 7 tanesi sandal tipi, bir tanesi sürat teknesi, bir tanesi de motoryat. Bu son ikisi yeni üretimimiz. Bunların yanında kano, deniz bisikleti, su sporları için jetler, botlar, ringolar, dalış kıyafetleri... Bunların bazılarını üretiyoruz bazılarında ise al-sat'çıyız.
YARIN: Safter nasıl kuruldu? Bir nalbur dükkanından bugünlere nasıl geldi? Ne kadar Safter, son dönemin hızla büyüyen şirketlerinden. Bir nalbur dükkanı ile başlayan hikaye şimdi kabin ve tekne üretimi ile devam ediyor. Özellikle şirketin ürettiği ufak ve uygun maliyetli tekneler kullanıcıların büyük ilgisini çekiyor. Eren GÜLER YAZIYOR Safter'in Yönetim Kurulu Başkanı Saim Ergün (üstte) ve Safter Satış ve Pazarlama Müdürü Ayhan Safter ile hem sektörü hem de şirketi konuştuk... Röportaj üç gün boyunca devam edecek...
- Dalış kıyafeti iÅŸine ne zaman girdiniz?Â
İki sezondur dalış kıyafeti satıyoruz. İnsanlar buraya geldikleri zaman palet, şnorkel filan soruyorlardı, biz de hizmet amaçlı başladık. Çok böyle aman aman her model yok ama insanlara hem kullanım hem de fiyat olarak cazip gelebilecek ürünler sunuyoruz.
- Motor satışı yapıyor musunuz?
Â
Jonhson, Evinrude ve Mercury gibi markaların bayilik ve temsilcilikleri var. Anadolu Yakası koordinatör bayiyiz, alt bayilikler ve servisler düzeyinde çalışıyoruz.
- En çok hangi motora talep var?
En çok 9.9 ve 15 beygirlik motorlar satılıyor. Marka olarak ise en çok Mercury, Tohatsu, Evinrude ve Johnson gibi markalara talep var.Â
- Kaç çeşit motor satıyorsunuz?
2.5 beygirden başlıyor, 250 beygire kadar gidiyor. Çok fazla çeşit var.
EN ÇOK 4.5 METRELİK TEKNE SATILIYOR
- En çok hangi tekne satılıyor?
Â
4.50 metrelik teknemiz en çok satılan model. Bir balıkçı teknesi tipinde olması, 4-5 kişinin gezebilmesi, suda iyi gitmesi gibi özellikleri nedeniyle daha iyi tutuluyor ve beğeniliyor. Ayrıca alanlar bir 9.9 beygirlik küçük motorla vergisiz bir şekilde denizde gezebiliyorlar.
       Â
Büyük teknelerde de satışlar var ama özellikle başlangıç için de tercih edilmesi nedeniyle 3.50 ve 4.50 teknelere talep çok yüksek. İnsanlar önce bunu alıp acemiliğimi atayım, yani denize bir adım atayım diyor. Zaten mal sattığım müşteri 3-4 sene sonra tekrar bana geliyor bu sefer daha büyük bir tekne istiyor.
" 7 bin YTL verdiğiniz zaman ideal bir denize çıkış teknesine kavuşuyorsunuz. "
Â
En küçük teknemiz 2.55 metre ve fiyatı 850 YTL'den başlıyor, 8 metrelik teknede ise fiyat 35 bin dolara kadar gidiyor.
- DiÄŸerleri?
Â
3.50 metrelik teknemiz 1250 YTL, 4.50 metrelik olan 2 bin 300 YTL. Ama onda ÖTV de var çünkü 100 kiloyu geçince ÖTV yükü biniyor.
Â
- Denize çıkmanın en düşük maliyeti nedir?
En ufak teknemiz için 2.5 beygirlik motor iyi iş görüyor, o da 1000 YTL. Yani KDV'siyle 2 bin YTL'ye denize çıkabiliyorsunuz. Bunu bir de iki kişi çıktığını düşünürseniz 1000 YTL gibi komik bir paraya tekne ve motor sahibi olabiliyorsunuz.
- Bu ufak tekne kaç kişilik?
Â
2 kiÅŸilik bu tekne. 3 kiÅŸi biraz tehlikeli olur.
" Eğer marinalardaki fiyatlar, vergiler düşer ve bayrak problemi çözülürse denizcilik sektörü patlama yaşayacak. "
Â
3.5 metreye ideal olan 4-5-6 beygir. Fiyatları da 1200 dolardan başlıyor 1600 dolara kadar gidiyor. 4.5 metre için 9.9 beygir ideal ama 15-25 beygire kadar takılabiliyor. Fiyatları 3 bin 500 dolardan 5 bin dolara kadar gidiyor.
- O zaman ortalama bir teknenin maliyeti ne kadara geliyor?
Â
7 bin YTL verdiÄŸiniz zaman tentesi, minderi, aksesurları ve motoru ile beraber ideal bir denize çıkış teknesine kavuÅŸuyorsunuz.Â
- Peki alanlar bu tekneleri nerede tutuyor?
Â
Marina fiyatları biraz yüksek olduğu için genelde balıkçı barınakları ve kendi oluşturdukları yerlerde tutuyorlar.
- İstanbul'da yeteri kadar yer var mı?
Â
Hayır yok ve o bizim en büyük sorunumuz. Bugün Pendik'te çok büyük bir liman yapılıyor. Orası yapıldığında nispeten fiyatların biraz düşeceğini bekliyoruz. Ama tabii bizim de gücümüz bir yere kadar. O işleri yapan insanlara telkinlerde bulunuyoruz. Fiyatları fazla şişirmeyin, daha fazla müşteri edinin, kazancınızı hizmetle elde edin, farklı olun gibi yaklaşımlarda bulunarak bunları sağlıyoruz. Ama gidip Fenerbahçe veya Ataköy'de böyle bir telkinde bulunma şansımız yok.
Â
Eğer marinalardaki fiyatlar, vergiler düşer ve bayrak problemi çözülürse denizcilik sektörü patlama yaşayacak. O kadar iddialıyım.
YARIN: Safter nasıl kuruldu? Bir nalbur dükkanından bugünlere nasıl geldi? Ne kadar üretim yapılıyor? En çok nereye satıyor? İhracatın payı ne kadar? Müşteriler kim?