Karşılıklı oturur musunuz?
Havayolları kabine daha fazla koltuk koymanın, yolcular da haklı olarak daha az ödeyip yüksek konforu yakalamanın peşinde. İki olmazı yeni kabin tasarımı nasıl bir araya getirecek?
Bir dönem bazı havayollarının ‘business class’ kabininde, bazı şirketlerin de ekonomide birkaç sırada uyguladıkları karşılıklı oturuma sahip koltuk tasarımı artık tüm uçağa yayılıyor. Fransız koltuk imalatçısı Zodiac’ın başvurusu geçen günlerde Avrupa Patent Ofisi’nden onay aldı.
Tasarım, yolcu başına 10 santimetre ekstra alan sunarken uçağın koltuk kapasitesini de yüzde 16 artırıyor. Yolcu için ‘ekstra alan’, havayollarına da daha fazla gelir sunacak tasarımı ilk hangi şirketin uygulayacağı merakla bekleniyor.
Normalde tek koridorlu uçaklarda bir sırada iki üçlü yani toplam altı koltuk bulunuyor. Bu tasarımda, koltuk sayısı 3+4’le toplam 7’ye yükseltiliyor. Üçlüde iki yolcu öne, biri geriye bakıyor. Diğer taraftaki koltukta ise ikişer koltuk öne, diğer ikisi de arkaya bakacak şekilde tasarlanmış.
Akla gelen sorular
Tahliyede ne olacak? En önemli konuların başında acil durumlarda yapılan tahliye geliyor. Zodiac yetkilileri, artan kapasiteyle acil çıkış kapı sayısının artırılacağı ve yolcuların iyi yönlendirilerek kapıdan çıkabileceğine dikkat çekiyor.
Ters oturunca uçak tutar mı? Az da olsa bazı havayolu şirketleri business ve ekonomide ters koltukları bazı sıralarda denemişti. Beklenenin aksine daha az sayıda yolcu ters oturmaktan rahatsız oldu. Genellikle yolcuların önemli bölümü, uçak kalkış için piste ilerlerken ters oturmaya uyum sağladı.
Kol koyma kavgası bitecek mi? Tasarımda iki yolcu yan yana gelmeyeceği için kol koyma yerini kim kapacak derdi de ortadan kalkacak. Genelde burayı kapmak için yolcular arasında ciddi bir savaş yaşanır. En büyük şikâyetse ortada oturan yolculardan gelir.
Yan yana oturmak isteyenler ne yapacak? Yan yana oturmak isteyen ailelere karşılıklı koltuklar verilerek bu sorunun çözülmesi hedefleniyor.
İşte ‘HD31 Projesi’
Zodiac şirketinin yolcu başına 31 inç yani 79 santimetre koltuk aralığı sunacağı için tasarıma High Density 31 (Yüksek Yoğunluk 31) adı verildi:
* Tek koridorlu uçaklar için yapılan tasarımla yolcu başına toplam alan yüzde 15 artırıldı. Bunun anlamı, her yolcu için koltuk aralığının yaklaşık 10 santimetre genişlemesi.
* Havayollarına artısı ise koltuk kapasitesinin yüzde 16’ya yükseltilmesi. Yani 180 yolcu taşıyabilen uçak için 30 ekstra koltuk anlamına geliyor. Havayollarının daha fazla koltuk satması ciddi bir ekstra gelir.
* Tasarımla bir sıradaki koltuk sayısı altıdan yediye yükseliyor.
* Kullanılmayan koltukların oturma yeri aynı sinemalardaki gibi yukarı kaldırılıyor. Bacak mesafesi uzuyor.