Son Güncelleme:
En cesur pilot, en korkak pilottur!
IRAK ve savaş konusuna Perşembe günü kaldığım yerden devam edecektim ama Diyarbakır'daki uçak felaketi bu soruna eğilmemi çok daha güncel kıldı.Çünkü baksanıza, sanki ‘‘DDT’’ ilacı püskürtülmüş sivrisinekmişçesine, kelle koltukta binmek zorunda kaldığımız bizim ‘‘THY’’ uçakları patır patır dökülüveriyor.Teker teker sayacağım da...* * *YAPIM hatasından kaynaklanan Paris ‘‘DC - 10’’ faciasını hariç tutarak ve önümde liste bulunmadığı için de yalnız aklımda kalanları sıralarsam, kronolojik eksiğiyle şunlar var:Bir; Yeşilköy'de ışıklar sönünce denize ‘‘dalıveren’’ ‘‘F - 28’’...İki; Isparta ışıklarını Antalya kıyısı sanıp dağa çakılan uçak...Üç; Adana'ya düşen bir başkası...Dört; Ankara'da yine tepeye toslayan ‘‘Boeing’’..Beş; kulenin ‘‘inme’’ uyarılarına rağmen tipide Van'a vuran ‘‘B - 737’’...Altı; Samsun pistinde vefat eden ‘‘RJ’’...Yedi; Çarşamba akşamı Diyarbakır'da düşen diğer ‘‘RJ’’...Dediğim gibi listem yok, dolayısıyla atladıklarım dahi olabilir.Singapur otoyolunda paçayı kıl payı kurtaran türden ‘‘vaka-ı adiyeleri’’ de yazmadım.El insaf, canımızı yeryüzünün en gelişmiş ve en teknolojik ulaşım aracına mı teslim ediyoruz, yoksa amentü billah bindiğimiz ecel gemisine mi?* * *EVET, son 25 - 30 yılı kapsayan yukarıdaki dehşet tablosu, ‘‘çağdaşlık’’ iddiasındaki bir havayolu firması için ve onun ulusu için, kelimenin tam anlamıyla korkunçtur.Zaten eminim ve açıklanmasını istiyorum, milyon kilometrede ölü sayısıyla saptanan güvenlik istatistiklerinde ‘‘THY’’ Avrupa'nın en sonlarında yer alıyor. Belki de sonuncusu!Ve kimse zinhar, yok ‘‘ILS cihazı işlemiyordu’’, yok ‘‘tipi kar yağıyordu’’, yok ‘‘sis perdesi inmişti’’ türünden gerekçelerle mazaret bulmaya çalışmasın. Minare kılıfa sığmıyor.Çünkü, ezici çoğunluğu ‘‘p-i-l-o-t-a- j’’ hatasından kaynaklanan tüm bu kazaları böyle sudan gerekçelerle açıklamaya, ancak ‘‘özürü kabahatinden büyük’’ denir.Cihaz mı işlemiyor, kar mı yağıyor, sis mi perdeliyor, o takdirde, kokpitin içindeki tek karar mercii olan ve levyelerde canımıza da kumanda eden mesul pilot, ‘‘i-n-m-e-z’’!Dünyanın tüm belli başlı hava kumpanyalarında bu hayati kural geçerli ve zorunludur.Efendim, inmediği takdirde ‘‘THY’’ye ‘‘eleştiri’’ geliyormuş.... Öp babanın elini!Sorumlu havayolu şirketi, sorumlu uçak pilotu, sorumlu kule amiri odur ki, böylesine ‘‘eleştiri’’lere ancak poposuyla güler. Geldiyse de, şikayet mektubunu anında çöpe atar.Yoksa, işte bugünkü gibi cenaze ilanları, taziyet bildirileri ve mevlit şekerleri dağıtır.* * *YETTİ ve de yeter!Hatırlayalım, kule ihtarlarına rağmen uçağını Van'a çakan pilot Adem Ungun'un bu hareketini, onun bağlı olduğu meslek odası ‘‘belki hırs duymuştur’’ cümlesiyle açıklamıştı.Hayır, hayır, hayır, pilot hırs duymaz! Duymamalıdır. Böyle bir şey düşünülemez.Dünyanın en zor ve en sorumlu uğraşlarından birisi olan pilotluk mesleğinin lugatinde ‘‘hırs’’ ve ‘‘cesaret’’ kelimeleri yoktur. Olamaz. Olması tahayyül dahi edilemez.Çünkü, en ‘‘hırslı’’ pilot, en ‘‘ödlek’’ (!) pilottur.En ‘‘cesur’’ pilot da, en ‘‘korkak’’ (!) pilottur.Kelle koltukta bindiğimiz ‘‘THY’’ uçaklarında, en ‘‘ödlek’’ ve en ‘‘korkak’’ pilotların bu gerçek kahramanlığına inanarak uçmak hakkımızı ve güvenliğini talep ediyoruz.