Hangi öğretmen açığı doğru

28.11.2005 tarihinde basında çıkan haberlere göre Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, eğitim ve öğretim hizmetleri sınıfında 554 bin 680 öğretmen ve yöneticinin görev yaptığına işaret ederek, Anadolu ve Fen Liseleri dáhil Türkiye’de 165 bin 826 öğretmene ihtiyaç bulunduğunu bildirdi.

Çelik, CHP Antalya Milletvekili Feridun Baloğlu’nun ’öğretmen ihtiyacı’na ilişkin soru önergesine verdiği yanıtta, Türkiye’nin net öğretmen ihtiyacının 165 bin 826 olduğunu vurguladı.

Milliyet gazetesi muhabiri Bahar Atakan’ın 12.9.2007 tarihindeki haberine göre Hüseyin Çelik ülkemizde sadece 25 bin öğretmen açığını olduğunu ifade etmiştir. 28.11.2005 tarihli haberde 165 bin 826 öğretmene ihtiyaç olduğunu söyleyen Bakan, 12.9.2007 tarihindeki haberde 25 bin açık olduğunu söylüyor.

Peki, açık sayısının 165 bin 826 olduğu dönemden 12.09.2007’ye kadar kaç öğretmen atandığına bakalım.

2005’te 20309, 2006’da 37000, 2007’de de şu ana kadar 30.000 öğretmen atanmıştır. 10 bin de Ekim ayında atanacaktır. Yani 2005 başından 2007 sonuna kadar 87.309 öğretmen atanmıştır. Fakat gerçek sayı bu değildir. Çünkü sözleşmeli atanan bir öğretmen, bir sonraki atama döneminde puanı yeterli geliyorsa kadrolu olarak atanmaktadır. Pek çok sözleşmeli öğretmen de puanı yeterli geldiği için bir sonraki atama döneminde kadrolu olmuştur. Yani aynı kişi, iki defa sayılmakta, bu da 2005’ten 2007 sonuna kadar 87.309’dan az öğretmenin işe başladığını göstermektedir.

11.09.2007 tarihli Radikal gazetesinin haberine göre de 2005’te 17 bin 150, 2006’da 15 bin ve 2007’de yaklaşık 16 bin öğretmen emekli olmuştur. Bu üç yılda emekli olan toplam öğretmen sayısı 48 bin 750’dir.

2005 yılında CHP Antalya Milletvekili Feridun Baloğlu’nun soru önergesine verilen cevapta "Anadolu ve Fen Liseleri dáhil Türkiye’de 165 bin 826 öğretmene ihtiyaç bulunduğu" belirtilmiştir. 165 bin 826’dan 87.309’u çıkardığımızda 78.517 açık kalmaktadır. Üstelik yukarıda da bahsedildiği gibi ’sözleşmeli öğretmenin iki defa sayılması’ nedeniyle bu açık sayısı aslında çok daha fazladır. 2005 ve sonrasında emekli olan 48 bin 750 öğretmen sayısını da ’açık’ olarak eklediğimizde, asgari öğretmen açığın 2007 yılı sonunda 127 bin 267 olması gerekir. Ancak Millî Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, 12.9.2007 tarihli Milliyet’teki habere göre sadece ’Ekim’de yapılacak 10 bin sözleşmeli atamasından sonra sadece 15 bin’ öğretmen açığı kalacağını söylemiştir.

TABLO ORTADA

2005’ten bu yana açılan yeni okullar, mevcudu 30’lara düşürülen sınıflar, eğitim sistemine dáhil olan yeni öğrenciler de tabloya eklediğinde açığın ne kadar arttığı ortadadır.

2005’te beyan edilen açık sayısından, 2005 başından 2007 sonuna kadar yapılan atamayı çıktığımızda ve bu süreçte emekli olan öğretmen sayısını da eklediğimizde asgari 127 bin 267 öğretmen açığı ortaya çıkması gerekirken Sayın Bakan’ın beyanına göre 15 bir açık ortaya çıkmaktadır.

Sayın Bakan’ın 2005’teki soru önergesine verdiği cevapla 2007’de Milliyet gazetesine verdiği bilgiyi ve 2005’ten 2007’ye kadar yapılan atamaları hesapladığımızda "öğretmen açığının sayısı" konusunda ortaya büyük bir çelişki çıkmaktadır.

Acaba ’hangi öğretmen açığı sayısı’ doğru?

Bütün bunlardan sonra Sayın Bakan veya Sayın Başbakan ne yapacaktır?

Kamuoyu olarak bunun merakı içindeyiz.

Ramazan ANDIRICI

İki konu

- ZEYNEP Demirtaş adlı okuyucunun su tasarrufu ile "10 m3 den fazla su kullanımı aşırı zamlı olsun" şeklinde önerisi var. Su tüketimi daire veya aile başına mı saptanacak? 2 kişilik aile ile 6 veya 7 kişilik bir ailenin su tüketimi aynı mı olması gerekiyor? Hanfendi sanırım yalnız yaşıyor, eh yalnız yaşayan bir kişi için 10 m3 hiç fena bir rakam değil!

- Geçenlerde ODTÜ’den hocam Sayın Hikmet Çetin’in köşenizde Kuğulu Kavşağı ile ilgili enfes bir önerisi vardı; "Sıhhiye’den Çankaya’ya tünel yapılsaydı daha iyi olurdu" diye... Sayın hocam sanırım Akay Kavşağı ile Kızılay Metro istasyonlarını hiç kullanmamış... Kuğulu Kavşağı’nı ben de hiç beğenmiyorum ama, hocamın fikir babalığı yaptığı bu tünel bu iki yerden nasıl gececekti acaba?

O. KONAKLIOĞLU
Yazarın Tüm Yazıları