Türkiye 8 Temmuz itibarıyla Çin’den ithal edilecek tüm otomobillerde gümrük vergisini yüzde 50’ye çıkarıyor. Fiyatlar artacağı için tüketici bu karara tepkili ancak hükümet, otomotivde yüzde 70’i bulan ithalat oranını düşürmeyi ve Çinlilerin olası yatırım kararını hızlandırmayı hedefliyor. Kararın hemen ardından Chery’den “En kısa sürede Türkiye’de üretim gerçekleştirebilmek için çaba içerisindeyiz” açıklaması geldi.
#Çin OtomobilleriSıfır otomobil yatırım aracı olmaktan çıkınca bayiler gerçek müşterilerle baş başa kaldı. Aylar sonra elinde stok kalan markalar ekimde ‘kampanya’ kartını açtı. Öyle ki, bazı modellerde takas dahil 200 bin TL’yi aşan indirimler yapıldı. 9 ayda 857 bin 757 adet satışı yakalayan sektör, kalan üç ayda kampanyaların da etkisiyle ilk kez 1 milyon adetlik satışa ulaşmaya hatta geçmeye hazırlanıyor.
#OtomobilÖTV matrahlarına yüzde 60 ve yüzde 70’lik iki yeni dilim gelmesini SUV pazarı açısından değerlendiren Nissan Türkiye ve Kuzey Afrika Genel Müdürü Emre Doğueri, “Bir önceki vergi sistemi nedeniyle segmentler arasında bir geçişkenlik vardı. Bizim öngörümüz C-SUV, yeni ara dilimler sayesinde B-SUV’a verdiği satışları muhtemelen geri alacak. Fiyat odaklı B-SUV’u tercih edilenler yüzde 50 ile yüzde 80 arasında getirilen iki yeni matrah dilimleriyle yeniden C-SUV’u tercih edebilir. Fiyatlar artık çok net oturdu” dedi.
#QashqaiDevlet, ÖTV teşviki için vergi gelirine ve piyasanın canlanmasına bakar. Teşvikin devrede olduğu mart ayı ile teşviksiz ağustos ayı arasında satışlarda yarı yarıya fark olsa da ÖTV tahsilatında büyük fark yok. Ayrıca bir çok marka 8 ayda sattığını 4 ayda satacağını öngördüğüne göre piyasa canlanması için bir şey yapmaya gerek var mı?
#YazarAB’nin Trump’un kararlarına karşı misilleme olarak Japonya ile serbest ticaret anlaşması imzalamasıyla, Japon marka otomobillerin yüzde 10 ucuzlayacağı beklentisini yarattı. Ancak, Japon üreticiler Avrupa’da sattıkları modellerin büyük kısmını Avrupa’daki ve Türkiye’deki tesislerde ürettiği için bu beklenti boşa çıktı.
#OtomotivRenault’un Türkiye’deki gücü ve etkisi Japon ortağı Nissan’ı da harekete geçirdi. Önce Renault-Nissan’ın CEO’su Carlos Ghosn yatırım sinyalini verdi, ardından Oyak Grubu ortaklık çağrısı yaptı. Tüm bunlarından ardından geçtiğimiz yıl Nissan, Türkiye’deki temsilciliği satın alıp başına 22 yıllık Renault tecrübesi bulunan Sinan Özkök’ü geçirdi. Özkök, “İlk hedefim 2 yıl içinde 40 bin adetlik satışa ulaşmak. Bu olursa yatırım kaçınılmaz” açıklamasını yaptı.
#Renault-Nissan’In CEO’Su Carlos Ghosn22 yıl Renault’da çalıştıktan sonra Türkiye’de Nissan’ın yeni Genel Müdürü olan Sinan Özkök, son 5 yıldır gündemde olan yatırım planlarına ilişkin yeni bir alternatif sundu. Özkök, “Üretim için ilk etapta illa yeni bir tesis kurulması gerekmiyor. Oyak Renault’un Bursa fabrikasında kapasite boşluğu doğarsa 20 bin Nissan markalı araç üretebiliriz. Bu sayede Türkiye’de en çok satan Japon marka oluruz” dedi.