Özellikle Avrupa’da emisyon sınırlaması nedeniyle köşeye sıkışıp çözümü elektrikli otomobil üretmekte bulan dev markaların kafasındaki soru: “Yüksek maliyetli bu araçları kime ve nasıl satacağız?” Geçen hafta İngiliz Dyson’ın, “Ticari anlamda geçerliliğini göremedik ve uygun alıcı bulamadık” gerekçesiyle 3.2 milyar dolarlık elektrikli otomobil projesini bitirmesi bu konudaki endişeleri arttırırken, daha fazla destek ihtiyacını gündeme taşıdı.
#YazarTürkiye tam 27 yıl aradan sonra ilk kez doğrudan yabancı otomotiv yatırımına hazırlanıyor. Dünyanın en büyük üreticilerinden BYD’nin, Manisa OSB’de 1 milyar dolar yatırımla kuracağı fabrikada şarj edilebilir hibrit modeli Seal U DM-i’yi üreteceği tahmin ediliyor. Çinli marka yatırım için ilave gümrük vergisi muafiyeti, şarj edilebilir hibrit modellere ÖTV avantajı ve Manisa’da 4 bin dönümlük arazi olmak üzere 3 önemli teşvik alacak.
#BYD2023 yılında bazı dönemlerde ayda 2-3 kez zamlanan sıfır otomobil fiyatları son 4 ayda daha yatay bir seyir izledi. En çok satan segmentlerde 4 aylık fiyat artışları yüzde 6 ila 10 arasında değişti. Şubat 2024 sonu itibarıyla küçük sınıf (B segmenti) sıfır otomobilde fiyat ortalaması 1.4 milyon TL’ye, orta sınıfta (C segmenti) fiyat ortalaması 1.9 milyon TL’ye ve orta-üst sınıfta (D segmenti) fiyat ortalaması 3.5 milyon TL’ye ulaştı.
#B SegmentiYeni vergi ve harç tutarlarıyla birlikte sürücülerin 2024 yılında ödeyeceği MTV, kasko, sigorta ve yakıt gibi 4 önemli gider kaleminde değişiklikler oldu. Biz de bu sene sürücülerin motor türlerine göre hangi otomobili tercih ederse en az ne kadar bütçe ayırması gerektiğini hesapladık. Buna göre, Türkiye’nin en çok satan otomobili Fiat Egea’yı kullanmanın sürücülere maliyeti en az 59 bin TL’yi bulacak. En çok satan elektrikli otomobil Togg T10X’i kullanmanın maliyeti sadece hızlı şarj istasyonları kullanıldığında 59 bin 402 TL, evden şarj edildiğinde 44 bin 796 TL olacak. Hibritler ise yakıt konusunda önemli avantajlar sağlıyor.
#MTVSıfır otomobil satışları tarihi rekor kırdı. Yılın ilk 11 ayında 1 milyon 74 bin araç satışı gerçekleşti. Yıl sonunun gelmesiyle birlikte otomobil markaları da yeni kampanyalarını duyurdu. Bazı markalar 500 bin liraya kadar sıfır faizli kredi imkanı sunuyor. İşte tüm markaların kredi, takas desteği ve indirim kampanyaları…
#OtomobilTürkiye’yi hibrit (melez) otomobillerin üretim üssü yapan Toyota’dan 6 milyar 952 milyon TL’lik yeni yatırım müjdesi geldi. Japon otomotiv devi, Sakarya’daki fabrikasının kapasitesini arttırarak yıllık 162 bin adet hibrit ve şarj edilebilir hibrit otomobil ile 44 bin adet batarya üretecek. Söz konusu yatırımın ikinci nesil C-HR’ın hibrit ve şarj edilebilir hibrit versiyonları için yapılacağı tahmin ediliyor.
#ToyotaTürkiye’de otomobil üretimi yapan Hyundai, Renault ve Toyota’nın ardından Fiat markası da hibrit üretmeye başladığını duyurdu. Böylece ülkemizde üretilen hibrit otomobil sayısı 6’ya ulaşırken, tüm yerli üreticiler ürün gamına hibrit eklemiş oldu. Uzmanlar ise daha az karbon salınımı gerçekleştiren hibrit araçların kapsamlı teşviklerle desteklenmesi gerektiğini belirtiyor.
#HibritOtomobil fiyatlarındaki yükseliş devam ederken engelli vatandaşlara sağlanan kolaylıkla birlikte onlarca model mevcut fiyatından çok daha ucuza alınabiliyor. ÖTV'siz olarak engelli bireylerin alabileceği araçlarda bayi satış fiyatı sınırı 2022 yılı için 450 bin 500 lira oldu.
#EngelliDünya çapında elektrikli ve hibrit araçlar her geçen gün daha çok konuşulur hale gelirken Türkiye otomotiv pazarı da bu trendden payına düşeni alıyor. Markalar yeni hibrit model getirirken yerli üretim de hareketlendi. Tüketicinin ilgisi de bu modellere kaymaya başladı. Dizel otomobillerin toplam satıştaki payı yüzde 22.1’e gerilerken, hibrit otomobillerin payı yüzde 8.1’e çıktı.
#GazetehaberleriAvrupa pazarında elektrikli ve hibrit araç satışları tarihte ilk kez dizeli geride bırakırken, Türkiye’de ilk 10 ayda 15 bin 151 adet hibrit araç satışı gerçekleşti. Türkiye pazarında yer alan 12 otomotiv markası 24 hibrit model satışa sunarken, ülkemizde satışa sunulan hibrit otomobillerin fiyatları ise 220 bin TL’den başlayarak 3 milyon TL’ye kadar uzanıyor.
#Gazetehaberleri2020 yılının ilk iki ayında otomobil satışlarının beklenenin üzerine çıkması ile birlikte en erken araç teslimi mayıs, hatta haziranı bulan modeller var. Markalar hazırlıklıyız dese de dolaştığımız bayilerde araç sayısı yok denecek kadar azdı. Bayiler, “Kaparoyu ver, teslimatı mayıs-hazirana yaparız. Fiyatı teslim tarihinde kesinleştirelim” diyor.
#GazetehaberleriTürkiye'nin otomotiv ihracatının yüzde 19,1'ini karşılayan Sakarya'da, yılın 9 aylık döneminde üretilen 200 bin 311 aracın yüzde 88,7'sine denk gelen 177 bin 718'i yurt dışına satıldı. Toyota, Otokar ve TürkTraktör gibi önemli firmalarıyla dünyanın dört bir yanına ihracat gerçekleştiren kent, otomotiv ihracatındaki yükselişini sürdürüyor.
#Otomotiv Sanayii Derneği7 ayda toplam pazar 2017’nin aynı dönemine göre yüzde 55, 2018’e göre ise yüzde 47.5 düşerken, bu durum yetkili servisleri kullanan 0-3 yaş araç parkının da küçülmesini sağladı. Aralık 2017’ye göre servislere giren araç sayısı Temmuz 2019’da yüzde 17.59 düşerken, pazarın daralmasına bağlı olarak bu oran Aralık 2020’de yüzde 55’e ulaşacak. İlk 6 ay sonunda yetkili servislere giren araç sayısı da yüzde 15 azaldı.
#OtomotivVolkswagen kuracağı yeni fabrika için Türkiye ile Bulgaristan arasında seçim yapmaya çalışırken, hükümetten çekici bir teklif geldi. Cumhurbaşkanlığı kararıyla, sıfırdan fabrika kurup en az 100 bin adetlik kapasiteye ulaşan firmalara, kapasitenin yüzde 15’i kadar gümrüksüz otomobil ithalat izni verildi. Yani eğer VW 300 bin adetlik bir fabrika kurarsa, Meksika’dan sıfır gümrükle 45 bin adet Jetta getirebilecek.
#OtomotivTürkiye’de üretilen otomobillerde yerlilik oranı geçtiğimiz yıla göre geriledi. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın 2019 yılı raporuna göre ülkemizde üretilen otomobillerde yerlilik oranı yüzde 20-65’ten yüzde 18-63 arasına geriledi. Ticari araçlarda yerlilik oranları otomobile nazaran daha yüksek seyrederken, bir tek traktörde yüzde 90’a ulaşan yerlilik oranları mevcut.
#Yazarlar