Restoran ve kafeler yüzde 50 kapasite ile ‘kontrollü normalleşme’ sürecine gireli 4 gün oldu. 09.00-19.00 saatleri arasında hizmet veren esnaf lokantaları, fast food’cular, kafeler ilgiden memnun. ‘Fine-dining’ hizmet veren alkollü restoran sahipleri ile işletmecileri ise ‘Açıldık ama durum pek de güllük gülistanlık değil’ diyor. Hem onlarla, hem uzmanlarla konuştum. Hem de restoran ve kafeleri gezip durumun fotoğrafını çektim.
#Yazarİstanbul’da ‘Kabataş Meydan Düzenlemesi ve Transfer Merkezi Projesi’ İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından revize edildi. Buna göre projede martı formunda tasarlanan iskele kaldırıldı. Yerine Osmanlı tarihi ve geleneksel mimariden esinlenen klasik terminal binaları inşa edilecek. Trafiğin yeraltına alınmasından da vazgeçildi.
#GazetehaberleriDeniz tarafındaki çalışmaları tamamlanan Kabataş’taki “Martı Projesi”nin Kara tarafıyla ilgili projeye Kültür ve Turizm Bakanlığı İstanbul 2 Numaralı Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu, yaptığı bazı düzenlemelerle onay verdi.
#İstanbulKabataş’ta ’martı’ şeklinde olması nedeniyle kamuoyunda ’Martı projesi’ olarak bilinen "Kabataş Meydan Düzenlemesi ve Transfer Merkezi" projesi inşaatı, Kültür Varlıkları Koruma Kurulu’ndan kara bölümüne henüz izin çıkmadığı için durdu.
#Kabataş Meydan Düzenlemesi‘En İyi 100 Türk Filmi’, ‘En İyi 100 Albüm’, ‘En İyi 100 Türk Romanı’ derken sıra geldi ‘En İyi 100 Mimari Eser’e... Hürriyet Pazar, ‘soruşturma klasikleri’nde yeni bir kapıyı daha aralıyor. Mimarlık, tarihsel açıdan uğradığımız bütün duraklardan çok çok daha eski. İnsanın varlığıyla birlikte etrafını inşa etme çabası, dokunuşu upuzun bir sürecin ifadesi. Doğanın fiziksel koşullarından korunma çabası, başını sokacak bir mekân arayışı, sonrasında malzemelerin ve bilimin gelişimi derken basit ihtiyaçlardan ihtişama, işlevsellikten estetiğe, günü kurtarmaktan tarihe tanıklık etmeye onca yapı insanların, toplulukların, ait oldukları coğrafyaların da bir ifade biçimine dönüştü. Üzerinde yaşadığımız Anadolu da sayısız medeniyetin tanığı. Dolayısıyla mimarlık serüveninin de... Bu açıdan ‘En İyi 100 Mimari Eser’ soruşturmamızda 100 kişilik jürimize geniş bir hareket alanı tanıdık ve tanım aralığını, ilk yerleşmelerden biri olarak kabul edilen “Göbeklitepe’den Günümüze” parantezinde tuttuk. Bu parantezin içinde antik çağ, Roma, Selçuklu, Osmanlı ve tabii ki Cumhuriyet dönemi mimarisi vardı. Jüri bu çağların ifadesi olan yapıları (tek ya da çoğul) kendi mimarlık anlayışları ve beğenileri doğrultusunda seçti. Daha önceki soruşturmalarımızda jüri üyelerinden ‘En iyi 10’larını istemiştik, bu kez tanım aralığının genişliğinden dolayı seçkimiz ‘En iyi 20’lik listelerden oluştu. Ve nihayetinde akademisyenlerden, mimarlardan, kültür sanat insanlarından oluşan bir seçici kurul, ‘Türkiye toprakları üzerindeki en iyi 100 mimari eser’i belirledi. Biz de onların seçimlerini sayfalarımıza taşıyarak tarihe özel bir not daha düştük... Kültür hayatımıza ışık tutmasını dilediğimiz bu soruşturmayı da umarız öncekiler gibi beğenirsiniz diyelim... Not: Soruşturmamızda çeşitli nedenlerden dolayı hatıralarımızdan olmasa da fiziksel çevreden silinmiş, yıkılmış, hayatı sona ermiş yapılar yer almadı. 100’lük tablo, varlığını hali hazırda sürdüren yapılardan oluştu.
#Türkiye'deki En İyi 100 Mimari EserMimar Hakan Kıran, son yıllarda İstanbul’un en çok tartışılan iki projesine imza attı. Biri Haliç Metro Geçiş Köprüsü, diğeri halen inşaatı devam eden Kabataş’taki Martı Projesi... İki projeyi de eleştirmiş biri olarak geçen ay tesadüfen tanıştığım Kıran’la bu kez röportaj için bir araya geldim. Kabataş benim çok sık kullandığım bir yer, düzenleme yapılması gerektiğine sonuna kadar katılıyorum. Peki ama proje doğru proje mi? İlber Ortaylı’nın ve Mimarlar Odası’nın eleştirileri ile benim aklıma takılanları Kıran’a sordum, işte yanıtları...
#Cengiz Semercioğluİstanbul Kabataş’ta deniz, raylı sistem ve karayolu taşımacılığını entegre etmek amacıyla yapımına başlanan Martı Proje’sinin detayları belli olmaya başladı. Projede Kabataş’tan Üsküdar’a yapılacak denizaltı yaya yolunun yanı sıra kafeler, sebze-meyve pazarı, sanat galerisi ve sahaflar da bulunacak.
#Martı KabataşKabataş sahilinde geçtiğimiz aylarda yapımına başlanan, Kanatları açık bir martı şeklinde tasarlandığı için kamuoyunda ?Martı Projesi" olarak da bilinen, "Kabataş Transfer Merkezi Projesi"nde denize doğru uzanacak iskeleler için kazık çakma işlemleri tüm hızıyla sürüyor.Havadan bakıldığında denize doğru uzanan iskelelerin yavaş yavaş şekillenmeye başladığı görülüyor. İskelelerin yüksekliği ise şehrin siluetini bozmaması için 9,5 metreyi geçmeyecek. Projede deniz otobüsü, vapur ve deniz otobüsü iskeleleri yenilenecek. İnşaat nedeniyle Kabataş 2 yıl deniz trafiğine kapalı kalacak. Proje kapsamında yaklaşık 90 bin metrekarelik alanın yeniden düzenlenmesi bekleniyor.2005 yılında Mimar Hakan Kıran tarafından tasarlanan bu projeye 2016 yılında metro ilavesi kararı verildi. Projede otomobillerin geçtiği yol, yer altına alınıp tüm entegrasyon bu alanda sağlanacak. Proje ile Kabataş İskelesi, Kabataş-Taksim füniküler hattı ve yapımına başlanan Mahmutbey-Kabataş metro hattı entegre olacak. Projeye göre, bölgede büyük eksiklik meydan ihtiyacı karşılanıp 10 bin metrekarelik bir meydan oluşturulacak. Sahil şeridindeki yeşil bandı kesintisiz yayaya bırakacak. Böylelikle şu anda binlerce insanın tramvaya veya iskeleye ulaşmaya çalıştığı demirlerle çevrelenmiş dar kaldırımlar tarihe karışacak. Projede müze, sergi salonları ve otoparklar inşa edilmesi bekleniyor. Altta ve üstte geçiş alanlarında ihtiyaçlarını karşılayacak, büfe, pastane, gazete bayii gibi üniteler yapılması planlanıyor.
#KabataşKabataş sahilinde geçtiğimiz aylarda yapımına başlanan, "Kanatları açık bir martı şeklinde tasarlandığı için kamuoyunda "Martı Projesi" olarak da bilinen, "Kabataş Transfer Merkezi Projesi"nde denize doğru uzanacak iskeleler için kazık çakma işlemleri tüm hızıyla sürüyor.
#İstanbulİstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından, İstanbul’da deniz, raylı sistem ve karayolu taşımacılığını entegre etmek amacıyla yapılacak olan ‘Martı Projesi’ “Kabataş Transfer Merkezi Projesi” start aldı. İnşaat nedeniyle Kabataş 2 yıl deniz trafiğine kapanırken, yeşil alanlarla birlikte toplam 100 bin metrekarelik proje alanında “Martı” şeklindeki iskele alanı sadece 300 metrekare ile sınırlı kalacak. İskele alanının yüksekliği, silüeti bozmayıp, 9,5 metreyi aşmayıp, Dolmabahçe Camisi’ne 340 metre, Fındıklı Molla Çelebi Camisi’ne ise 190 metre mesafede yer alacak. Taşıyıcı olarak beton hiç kullanılmayıp, tamamen transparan olacak.
#KabataşBelediyelerin bütçeleri arttı, faaliyet alanları genişledi ama hemşerilerin temsil kapasitesi hiçbir şekilde değişmedi. Belediye reisi bir mimar seçiyor, yine belediye reisinin partisindekiler de onun getirdiği planı tasdik ediyor. Vapurların tipini, şehir otobüslerinin renklerini ahaliye sormak kurnazlığını gösterdiniz, buna gerçi bir itirazım yok, fakat şehrin hem görünüşünü hem de dibini kazacak sözde imar faaliyetlerine gelince bu incelik neden gösterilmiyor?
#İlber Ortaylı