Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fatih Kacır, katıldığı bir televizyon programında açıklamalarda bulundu. Bakan Kacır, savunma sistemlerindeki gelişmelere ve hedeflere ilişkin "Hedef; hiç kimsenin Türkiye'nin kılına dahi zarar veremeyeceğini aklından dahi geçiremeyeceği bir sistem. Bütün akıllı sistemlerde yerlilik gayreti içindeyiz. Türkiye bütün bunlarda inanılmaz kabiliyet seti oluşturdu. Çoğu gitti azı kaldı, zoru gitti daha kolayı önümüzde. Yeter ki bu projelere millet olarak sahip çıkalım. Savunma sanayinde muazzam ihracat kapasitesi geliştirdik. İHA pazarında dünyada yüzde 70'e geldik. Önümüzdeki dönemde milletimizi yeni başarı hikayelerle buluşturmayı devam edeceğiz." şeklinde konuştu.
#Sanayi Ve Teknoloji Bakanı Fatih KacırTürkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması dışındaki ülkelerden elektrikli araç ithalatını zorlaştırdığı düzenlemeye şarj edilebilir hibritler de dahil edildi. Ağırlıklı olarak Çinli üreticileri etkileyen kararla ilgili Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Otomobil pazarında yerli araç payının yüzde 25’e gerilediği günümüzde, yerli araç payının korunması ve geliştirilmesi açısından olumlu etki yaratacak” dedi. Otomotiv distribütörleri ise aynı görüşte değil.
#Otomotiv ÜreticileriOtomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, bazı elektrikli araçların ithalinde, kapsamı genişletilen tebliği tüketicinin korunması, hizmet kalitesinin sağlanması, otomotiv sanayiinin rekabetçiliğinin gözetilmesi ve ekonomi açısından olumlu değerlendirdiklerini söyledi.
#Elektrikli AraçTicaret Bakanlığı, AB ve STA ülkeleri dışından ithal edilen elektrikli araçlar için zorlaştırdığı şartların kapsamını genişletti ve şarj edilebilir hibrit (PHEV) araçları da bu kapsama ekledi. Karar en çok uzun menzilli ve uygun fiyatlı PHEV modellerini Türkiye’ye getirmeye başlayan Çinli üreticileri etkileyecek. Çin ve Japonya gibi ülkelerden benzinli ve hibrit motorlu araç dışında araç getirmek zorlaşacak.
#Ticaret BakanlığıElektrikli ve haricen şarj edilebilir hibrit araçların ithalinde değişikliğe gidildi. Geçtiğimiz Kasım ayında sadece elektrikli araçlara getirilen şartlar plug-in hybrid araçlar için de geçerli oldu.
#Elektrikli OtomobilTürkiye’nin Çin’den ithal edilen otomobiller için temmuz ayında uygulamaya başladığı ilave vergilerin ilk etkileri görüldü. Ağustos ayında toplam pazarda Çinli üreticilerin satışları temmuz ayına kıyasla yüzde 31 azalarak 5 bin 946 adede kadar geriledi. Buna rağmen, sekiz ay sonunda satışlarını geçen yıla göre yüzde 120 artıran Çinli üreticiler her 10 otomobilden 1’ini satmayı başardı.
#ÇinTürkiye’nin ilave gümrük vergisi kararı Çin’de gündemden düşmüyor. Çin Elektrik ve Makine Sanayi Ticaret Odası (CCCME), ‘Çin otomotiv endüstrisi’ adına yaptığı açıklamada ülkedeki markaların Türkiye’de yaşayacağı kayıplar için tazminat talep edeceklerini belirtirken, karardan önce siparişi verilen otomobillerin yüzde 40’lık ek vergiden muaf tutulmasını istedi. Ayrıca, gümrüğe takılan elektrikli araçlar için de çözüm istendi.
#Çinİlave gümrük vergisi kararı sonrası Çinli otomotiv markaları Türkiye’de vites küçültmeye hazırlanıyor. SAIC bünyesindeki MG’nin Türkiye distribütörü Doğan Trend Otomotiv’in CEO’su Kağan Dağtekin, “Türkiye tavrını en başta ve net şekilde koyarak ‘üretiyormuş gibi yapıp montaj yapacaksınız gelmeyin, hayallere kapılmayın’ dedi. Bu işimize bazen gelmese de ülke açısından 30-35 yıllık birikimimizi kaybetmememiz lazım. Şimdi Türkiye’de üretim yapana veya farklı ülkelerden araç getirene kadar 1-2 sene vites küçültüp yola devam edeceğiz” dedi.
#OtomotivTürkiye 8 Temmuz itibarıyla Çin’den ithal edilecek tüm otomobillerde gümrük vergisini yüzde 50’ye çıkarıyor. Fiyatlar artacağı için tüketici bu karara tepkili ancak hükümet, otomotivde yüzde 70’i bulan ithalat oranını düşürmeyi ve Çinlilerin olası yatırım kararını hızlandırmayı hedefliyor. Kararın hemen ardından Chery’den “En kısa sürede Türkiye’de üretim gerçekleştirebilmek için çaba içerisindeyiz” açıklaması geldi.
#Çin OtomobilleriSHURA tarafından yayınlanan rapora göre Türkiye’nin enerji dönüşümünde öncelikler listesinin zirvesinde ‘hızla eyleme geçmek’ başlığı olmalı. Çalışmada, yenilenebilir enerjide öngörülen yatırımların hızlandırılması ve gerekli mevzuat düzenlemelerinin yapılmasının önemi vurgulanırken; elektrikli araçlara düşük faizli kredi desteği sunulması ve ısı pompalarına bazı bölgelerde öncelik verilmesi gerektiğine dikkat çekildi.
#Elektrikli AraçGeçen hafta iddialı hedeflerle tanıtılan “yerli elektrikli araç” Joyce VC3’ün aslında 2020 yılında Dialev tarafından Çin’de üretilen XVista VC3 olduğunu öğrendim. Aracı önce Çin’den ithal edip sonra yerlileştirerek Türkiye’de üretmeyi ve 2025’te 28 bin satmayı hedefleyen şirket yetkilileri, “Araç daha önce Dialev adına tasarımı yapılmış ancak bizim mühendislerimiz ile Türkiye ve bizim istediğimiz teknik, görsel ve regülasyona uygun hale getirilmektedir” dedi.
#Joyce VC3Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, "Görüyoruz ki; bazı belediye başkanları yerine getirmedikleri vaatlerinin üstünü örtmek için oraya buraya saldırmaktadır. Bugün de İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı bizi taşeron olarak suçlar gibi konuştuğuna şahit olduk. Çok şükür biz milletimize hizmet yolunda, milletimizin daha iyi şartlarda yaşaması için gerekirse işçi oluruz, taşeron oluruz" açıklamasını yaptı.
#Abdulkadir Uraloğlu2023 yılında bazı dönemlerde ayda 2-3 kez zamlanan sıfır otomobil fiyatları son 4 ayda daha yatay bir seyir izledi. En çok satan segmentlerde 4 aylık fiyat artışları yüzde 6 ila 10 arasında değişti. Şubat 2024 sonu itibarıyla küçük sınıf (B segmenti) sıfır otomobilde fiyat ortalaması 1.4 milyon TL’ye, orta sınıfta (C segmenti) fiyat ortalaması 1.9 milyon TL’ye ve orta-üst sınıfta (D segmenti) fiyat ortalaması 3.5 milyon TL’ye ulaştı.
#B Segmenti27 yıl sonra Türkiye’ye sıfırdan otomotiv fabrikası kurmaya en yakın yabancı üreticiler olan Çinliler ile yatırım trafiği hızlandı. Aralık ayında Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fatih Kacır’ın SAIC’e gerçekleştirdiği ziyaretin ardından 2 hafta önce Çin’den Türkiye’ye üst düzey delegasyon heyetinin geldiğini belirten Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, “2 yıldır üzerinde çalıştığımız süreç son 3 ayda hızlandı. Heyete Bursa’daki fabrikaları ve yan sanayi tesislerini gezdirdik. Yatırım için Avrupa ile rekabet halindeyiz. Duygusal olmayacağız, sonuna kadar uğraşacağız” dedi.
#Fatih KacırGeçtiğimiz yıla damgasını vuran üretken yapay zekâ uygulamaları 2024’ün ortalarından itibaren artık otomobillerde de yaygın olarak kullanılmaya başlayacak. İlk aşamada mevcut sesli asistanların yerini alacak yapay zekâ sürüş alışkanlıklarımızı takip edecek, sesimizi tanıyacak, klima ve koltuk gibi kişisel ayarlarımızı öğrenecek, dinleyeceğimiz müzikleri tahmin edecek ve rota oluşturmada yardımcı olacak. Mevcut asistanların aksine ‘konuşan bir araba’ hissi verecek yapay zekânın gelecekte ise otonom sürüşü kolaylaştırması bekleniyor.
#Skoda Chatgpt2023’te Türkiye için gaza basan Çinliler, sektörü tam anlamıyla karıştırdı. Herkes Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara getirilen yeni şartları tartışırken Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı Cengiz Eroldu’dan, “Çin’den ithal araçların yalnızca yüzde 20’si elektrikli, yüzde 78’si içten yanmalı. Benzer uygulama içten yanmalılar için de olmalı. Biz rekabete ve Çinlilere karşı değiliz ancak yatırım yapmadan pazarı Çinlilere bırakmayı doğru bulmuyoruz” çıkışı geldi. Eroldu, 2.2 milyar dolarlık ithalata karşılık Çin’e sadece 21 milyon dolar ihracat yapıldığını söyledi.
#ÇinSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Türkiye sanayisinin dünyanın bütün coğrafyalarına, bütün ülkelerine rekabetçi şekilde ihracat yapabilecek güçte olduğunu belirterek, “Özellikle son 5 yılda milli gelirimiz içerisinde hem toplam sanayinin hem imalat sanayinin payının yükseldiğini gözlemliyoruz. Tabii bizim için en gerek düşük, orta düşük, gerek orta yüksek, yüksek teknolojide 13 yıl boyunca pandemi dönemindeki 1-2 ay hariç neredeyse aralıksız bir yükseliş trendi var.” dedi.
#ToggSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Türkiye sanayisinin dünyanın bütün coğrafyalarına, bütün ülkelerine rekabetçi şekilde ihracat yapabilecek güçte olduğunu belirterek, “Özellikle son 5 yılda milli gelirimiz içerisinde hem toplam sanayinin hem imalat sanayinin payının yükseldiğini gözlemliyoruz. Tabii bizim için en gerek düşük, orta düşük, gerek orta yüksek, yüksek teknolojide 13 yıl boyunca pandemi dönemindeki 1-2 ay hariç neredeyse aralıksız bir yükseliş trendi var.” dedi.
#Mehmet Fatih Kacır