AKILLI MUSLUK ÜRETİYORLAR
İTÜ Teknokent bünyesindeki şirketlerden biri olan ve 2016’dan beri Silikon Vadisi’nde bulunan Pubinno’nun hikayesi, Can Algül’ün barlarda herkesin yaşadığı servis sıkıntısını fark etmesi ile başlamış. Algül, DigiPubs adı altında, masaların üstünde muslukların ve gömülü tabletlerin olduğu bar konseptini geliştirmiş. Hatta bu işe odaklanmak için İTÜ İnşaat’ı bırakmış. Ancak, işi geliştirmek için ihtiyacı olan gerekli sponsorları bulduğu sırada 2013’te alkol ile ilgili yasal düzenlemeler hayata geçirilmiş ve proje bir süre rafa kaldırılmış. Daha sonra, hızlı erişim ve data kavramları, alkollü içeceklerin reklamlarının yasaklanmasıyla birleşince Beerpoint adında yeni bir ürün ortaya çıkmış. Bu ürün, nesnelerin interneti mantığıyla çalışan, self servis bir bira makinası. Algül ve ekibi, Ar-Ge çalışmaları yaparken sektörde bir başka büyük sıkıntıyı keşfetmişler. Bu da köpük zaiyat ve çalıntıdan dolayı meydana gelen, fıçı başına yüzde 23’lük bir kaybın söz konusu olmasıymış. Ayrıca, fıçı birada kalite standartının (köpük miktarı, soğukluk, karbon miktarı) yakalanamaması. Bu sorunun çözümü için şirketin ikinci ürünü olan Taptronics adını verdikleri akıllı muslukları geliştirmişler. Musluk her seferinde en lezzetli birayı verirken, fıçılarda yüzde 20 verim artışı sağlıyor. Bunun haricinde satış, stok ve bakım dataları anlık olarak takip edilip operasyon optimize ediliyor.
EMOJİLER DiYARI
Şahin Boydaş ve Dana Loberg tarafından kurulan MojiLaLa, aslında daha önce yine Silikon Vadisi’nde kurulan ve Hollywood stüdyolarına teknoloji altyapıları sağlayan MovieLaLa isimli girişim üzerine çalışırken ortaya çıkmış. Boydaş ve Loberg, bu süreçte tasarımcıların emoji ve çıkartmalarını satabileceği bir pazar yeri olmadığını fark etmişler. MovieLaLa’yı Silikon Vadisi’nin önemli şirketlerinden birine satıp MojiLaLa üzerinde çalışmaya başlamışlar. 2016’nın sonuna doğru kurulan MojiLaLa; tasarımcıların mobil platformlar için tasarladıkları emoji ve çıkartmalarını (sticker) tüm dünyadaki kullanıcılara satabilecekleri bir pazar yeri. Kullanıcılar da MojiLaLa uygulamasını indirerek bu emoji ve çıkartma paketlerini kullanabiliyorlar. Bugün değeri 25 milyon TL olan şirket şu anda Apple’ın bir numaralı emoji ve çıkartma dağıtıcısı konumunda. Platformda tüm dünyadan sanatçıların tasarladığı 22 binden fazla emoji ve çıkartma bulunuyor. Türkiye’den de birçok tasarımcının tasarladığı Türkçe yerel çıkartma paketleri platformu da bulunuyor. Mojilala’da şu anda hareketli emojleri çektiğiniz fotoğraflar üzerinde kullanabileceğiniz artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerinde de çalışmalar sürüyor. Bu teknoloji için ise Facebook ile görüşmeler yaparak ilerliyor.
EĞİTİRKEN KAZANDIRIYOR
ODTÜ Teknokent bünyesinde bulunan Udemy, tohumları 2006’da Türkiye’de atılan online eğitim platform. Eren Bali ve Oktay Çağlar’ın Türkiye’de kurdukları, daha sonra Gagan Biyani’yi de aralarına katarak büyüttükleri Udemy, kişilerin dünyanın herhangi bir yerinden, istedikleri herhangi bir konuda ders almalarına ya da eğitim vermelerine olanak sağlıyor. Udemy’nin ortakları başvurdukları 57 yatırımcıdan red cevabı almış. Bugün ise 10 milyondan fazla öğrenci kullanıyor, platformda 80 farklı dilde 40 binden fazla eğitim bulunuyor. Udemy’nin yarattığı platform kullanarak yılda milyon dolarlar kazanan eğitmenler bulunuyor.