Türkler Silikon Vadisi’nde

2dk okuma

Teknoloji girişimlerinin sayısı tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de hızla artıyor. Hatta, bazı firmalar sadece Türkiye sınırları içinde kalmıyor, yurtdışına da açılıyorlar.

Haberin Devamı

Tüm dünyada teknolojinin kalbi olarak kabul edilen Silikon Vadisi, yurtdışına açılmak isteyen Türklerin aklına ilk gelen yerlerden biri. Bunun pek çok nedeni var. Öncelikle, Silikon Vadisi küresel girişimlerin ve teknolojilerin merkezi olduğu için firmaları potansiyel müşterilere hızlı bir şekilde bağlayabiliyor. Bunun yanında, bu bölgede ürünü ve fikri erken aşamada test etmek çok kolay, çünkü bu testi yapılabilecek kitleye çok rahat ulaşılıyor. Bu da girişimcilerin ürünü geliştirmek veya düzeltmek için gereken noktaları çok net görmesini sağlıyor. Yapılan çalışmalar gelecek vaat ediyorsa erken aşamada yatırımcıların dikkatini hemen çekebiliyor. İşte bu nedenlerden dolayı Silikon Vadisi, tüm dünyadan olduğu gibi Türkiye’den de girişimleri kendisine çekiyor. Biz de Hürriyet İK olarak Silikon Vadisi’de ofisi bulunan dört farklı şirketin hikayelerini kurucularından dinleyerek derledik.


VİDEOLARI SÜSLETİYORLAR
İTÜ Teknokent bünyesinde bulunan AVCR, Finlandiya’da Nokia Araştırma Merkezi’nde mobil video alanında Ar-Ge faaliyetlerinde çalışan doktoralı iki Türk mühendis, Kemal Uğur ve Oğuz Bici tarafından kuruldu. İki ortağın amacı Türkiye’ye dönüp bu alanda global teknoloji ve ürünler çıkartmakmış. Şirketin kuruluş fikri, Uğur ve Bici’nin Nokia’da birlikte çalışırken geliştirdikleri teknolojilerin eğlenceli uygulamalar için de kullanılabileceğini düşünmeleri ile oluşmuş. 2014’te faaliyete geçen şirket, son kullanıcılar için yenilikçi teknolojiler kullanan mobil uygulamalar geliştiriyor. Bu kapsamda şirketin ilk ürünü, kullanıcıların kolay bir şekilde görsel efekt ve filtrelerle süslenmiş videolar yaratmalarını sağlayan bir mobil uygulama olan funimate. Bu ürün şu anda dünyada 20 milyona yakın indirme sayısına ulaşmış durumda. Arkasında TÜBİTAK projeleriyle desteklenmiş ve uluslararası patent başvurularıyla korunma altına alınmış ciddi bir teknoloji bulunuyor. Şirketin Sİlikon VAdisi serüveni ise yaklaşık 1 yıl önce başlamış.

AKILLI MUSLUK ÜRETİYORLAR
İTÜ Teknokent bünyesindeki şirketlerden biri olan ve 2016’dan beri Silikon Vadisi’nde bulunan Pubinno’nun hikayesi, Can Algül’ün barlarda herkesin yaşadığı servis sıkıntısını fark etmesi ile başlamış. Algül, DigiPubs adı altında, masaların üstünde muslukların ve gömülü tabletlerin olduğu bar konseptini geliştirmiş. Hatta bu işe odaklanmak için İTÜ İnşaat’ı bırakmış. Ancak, işi geliştirmek için ihtiyacı olan gerekli sponsorları bulduğu sırada 2013’te alkol ile ilgili yasal düzenlemeler hayata geçirilmiş ve proje bir süre rafa kaldırılmış. Daha sonra, hızlı erişim ve data kavramları, alkollü içeceklerin reklamlarının yasaklanmasıyla birleşince Beerpoint adında yeni bir ürün ortaya çıkmış. Bu ürün, nesnelerin interneti mantığıyla çalışan, self servis bir bira makinası. Algül ve ekibi, Ar-Ge çalışmaları yaparken sektörde bir başka büyük sıkıntıyı keşfetmişler. Bu da köpük zaiyat ve çalıntıdan dolayı meydana gelen, fıçı başına yüzde 23’lük bir kaybın söz konusu olmasıymış. Ayrıca, fıçı birada kalite standartının (köpük miktarı, soğukluk, karbon miktarı) yakalanamaması. Bu sorunun çözümü için şirketin ikinci ürünü olan Taptronics adını verdikleri akıllı muslukları geliştirmişler. Musluk her seferinde en lezzetli birayı verirken, fıçılarda yüzde 20 verim artışı sağlıyor. Bunun haricinde satış, stok ve bakım dataları anlık olarak takip edilip operasyon optimize ediliyor.

Haberin Devamı

EMOJİLER DiYARI
Şahin Boydaş ve Dana Loberg tarafından kurulan MojiLaLa, aslında daha önce yine Silikon Vadisi’nde kurulan ve Hollywood stüdyolarına teknoloji altyapıları sağlayan MovieLaLa isimli girişim üzerine çalışırken ortaya çıkmış. Boydaş ve Loberg, bu süreçte tasarımcıların emoji ve çıkartmalarını satabileceği bir pazar yeri olmadığını fark etmişler. MovieLaLa’yı Silikon Vadisi’nin önemli şirketlerinden birine satıp MojiLaLa üzerinde çalışmaya başlamışlar. 2016’nın sonuna doğru kurulan MojiLaLa; tasarımcıların mobil platformlar için tasarladıkları emoji ve çıkartmalarını (sticker) tüm dünyadaki kullanıcılara satabilecekleri bir pazar yeri. Kullanıcılar da MojiLaLa uygulamasını indirerek bu emoji ve çıkartma paketlerini kullanabiliyorlar.  Bugün değeri 25 milyon TL olan şirket şu anda Apple’ın bir numaralı emoji ve çıkartma dağıtıcısı konumunda.  Platformda tüm dünyadan sanatçıların tasarladığı 22 binden fazla emoji ve çıkartma bulunuyor. Türkiye’den de birçok tasarımcının tasarladığı Türkçe yerel çıkartma paketleri platformu da bulunuyor. Mojilala’da şu anda hareketli emojleri çektiğiniz fotoğraflar üzerinde kullanabileceğiniz artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerinde de çalışmalar sürüyor. Bu teknoloji için ise Facebook ile görüşmeler yaparak ilerliyor.

EĞİTİRKEN KAZANDIRIYOR
ODTÜ Teknokent bünyesinde bulunan Udemy, tohumları 2006’da Türkiye’de atılan online eğitim platform. Eren Bali ve Oktay Çağlar’ın Türkiye’de kurdukları, daha sonra Gagan Biyani’yi de aralarına katarak büyüttükleri Udemy, kişilerin dünyanın herhangi bir yerinden, istedikleri herhangi bir konuda ders almalarına ya da eğitim vermelerine olanak sağlıyor. Udemy’nin ortakları başvurdukları 57 yatırımcıdan red cevabı almış. Bugün ise 10 milyondan fazla öğrenci kullanıyor, platformda 80 farklı dilde 40 binden fazla eğitim bulunuyor. Udemy’nin yarattığı platform kullanarak yılda milyon dolarlar kazanan eğitmenler bulunuyor.  

Haberle ilgili daha fazlası: