Şebnem ARAT
Bu yıl 3.’sü düzenlenen TED İstanbul Ulusal Forumu’na (TİUF) 22 okuldan 280 lise öğrencisi katıldı. Türkiye’nin farklı illerinden gelen liseliler İstanbullu akranlarıyla birlikte ülkenin ekonomiden, güvenliğe, insan haklarından, Avrupa Birliği’ne birçok sorununu ele aldı.
Ev sahibi olan TED İstanbul Koleji Vakfı Genel Müdür Yardımcısı Tuta Özgen, Türkiye’nin zeki, yaratıcı ve üretken insanlara ihtiyacı olduğunu belirterek, şöyle konuştu: “21. yüzyıl dünyası bilmenin yanı sıra kavrama, sentezleme, eleştirel düşünme, yaratıcılık, empati kurma, işbirliği, çözüm üretme becerilerine sahip olmayı gerektiriyor. Ancak bu özelliklere sahip olan bireyler yeni dünya düzeni ile mücadele edebilecek. Düzenlediğimiz etkinlik bu becerileri kazandırmak için çok faydalı. Öğrenciler farklı başlıklar altında güncel konuları tartışma imkanı buldu. Kuzey Kıbrıs, terör, ekonomik kriz, kadın hakları, afetler, Ermeni soykırımı iddiaları gibi önemli konulara parmak basarak, çözüm önerileri geliştiriyorlar.”
Ben diye değil biz diye çalışıyorlar
Özgen, “Bu forum öğrencilere akıl yürütmeyi, sistemsel düşünmeyi, sorgulamayı, alternatif bakış açıları geliştirmeyi, bilgileri sentezleyerek bunlar arasında bağ kurmayı öğretecek. Farklı bakış açılarını irdeleyerek daha iyi çözümlere götüren önemli yolları kavrayacaklar. Tüm bu süreçlerde ise hiç tanımadıkları kişilerle çalışacaklar. Farklı düşüncelere saygı ile yaklaşmayı, kuşku, güven, merak, dikkat ve sabrın düşünme sürecinde önemli değerler olduğunu görecekler” dedi.
Oyun oynarak birbirini tanıyan öğrenciler, 2 gün boyunca 17 saat komite çalışmaları yaptı. Kendi konuları hakkında tartışıp önerge hazırladı. Her önergede durumlar ve farklı çözüm yolları yer aldı. Daha sonrasında her öğrenci sunumlarını diğer arkadaşları ile paylaştı. Onaylanan önerge ise Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne gönderilecek.
TED İstanbul Koleji Vakfı Lise Müdürü Füsun Ersoy, ortaöğretim gençliğini düşünmeye sevk etmeyi amaçladıklarını söyleyerek, “Öğrencilerin düşüncelerini doğru ifade ederek, sorunlara çözüm bulmalarını istedik. Ben diye değil, biz diye çalışmalarını sağlamak için yola çıktık. TİUF’un özelliği ulusal olması ve sorunların Türkçe tartışılıyor olması. Liseliler konular hakkında derinlemesine araştırmalar yaparak, bilimsel gerçeklere dayalı çözüm önerileri buluyor. Ayrıca kendi organizasyonlarını kendileri düzenliyor” diye konuştu.
Geleceğe hazırlanıyoruz
TİUF Baş Organizatörü TED İstanbul Koleji Vakfı 11. sınıf öğrencisi, Ecem Aydoğan (16), “Türkiye’nin sorunları hakkında fikir paylaşımı yapıyoruz. Birbirimizin görüşlerini öğreniyoruz. Bilinçleniyoruz ve geleceğe en iyi şekilde hazırlanıyoruz. Burada kazandığım deneyim ile ileride de organizasyon işi ile ilgilenmek istiyorum” dedi.
VKV
Koç Özel Lisesi’nde okuyan 11. sınıf öğrencisi Melis Cin (16) ise konferansa kendi okulundan 17 kişinin katıldığını belirterek, iki yıldır Avrupa Türkiye Gençlik Parlementosu konferanslarına katıldığını söyledi. Eyüboğlu Koleji 11. sınıf öğrencisi Can Elvanlıoğlu (16) da TİUF sayesinde fikirlerinden vazgeçmeyi, karşı görüşlere hoşgörü ile yaklaşmayı öğrendiğini vurguladı.
TİUF’ta tartışılan konular
Dışişleri I: Kıbrıs Rum Kesimi’nin, Akdeniz’de petrol aramasından yola çıkarak, Türkiye’nin bu konudaki tutumu ne olmalı? Kuzey Kıbrıs ve Rum Kesimi arasında barışı sağlama ve çözüm bulunmasında nasıl bir yol izlenmeli?
Dışişleri II: Fransa’nın Ermeni Soykırımı’nı ele alan yasa tasarısının, başta Avrupa olmak üzere tüm dünyada Türklere karsı oluşturacağı önyargı nasıl önlenebilir? Ne tür barışçıl yollara başvurulmalı?
Güvenlik: Terör sorunu ve şehit verilen onca asker göz önüne alınarak, Türkiye’nin bütünlüğünü tehdit eden bölücü unsurlara karşı nasıl bir sorun çözücü politika izlenmeli?
Çevre: Türkiye’deki hidroelektrik santrallerin beklentileri karşılamamasına dikkat çekerek, devlet, sivil toplum örgütleriyle işbirliği içinde nasıl bir çözüm getirilmeli?
Ekonomi: Türkiye AB’deki ekonomik krizden ne gibi faydalar sağlayabilir?
İnsan hakları I: Türkiye’nin çoğunlukla doğusunda 18 yaş altı kız çocuklarının evlendirilmesinin bölgede ve Türkiye’de doğurduğu sorunlar neler?
İnsan hakları II: 23 Ekim 2011 Van depreminde yaşanan büyük kayıplar, 99 Gölcük depreminden ders alınmadığının kanıtı mı? Toplumsal yardımlar gereğince kullanılmamış olabilir mi?
Sivil hak ve özgürlükler: Emniyet güçlerinin, meslekleriyle elde ettikleri gücü orantısız kullanıp sivil halka haksız yere şiddet uygulaması nasıl önlenebilir? Emniyet Müdürlüğü ne tür yaptırımlar uygulamalı?
Avrupa Birliği: Avrupa Birliği, finansal açıdan zor duruma düştüğü bu günlerde, siyasi ve ekonomik açıdan eski gücüne kavuşmak için ne tür değişikliklere gitmeli?
Nüfus ve kalkınma: Türkiye’de iç göçler, az gelişmiş bölgelerdeki kalkınma sürecine zarar vermeden ve refah düzeyinin yükseltilmesini engellemeden nasıl önlenebilir?