Firmaların kendilerine inovasyona yönelik belli ihtiyaçlar doğrultusunda danıştıklarını söyleyen Yayıcı, bu ihtiyaçlar genellikle dijitalleşme, bir alanda inovatif bir fikir bulmak ya da müşteri odaklı bir kültürel dönüşüm olabiliyor. Dolayısıyla çalıştayların amacı da firmaların sorunlarıyla ilgili inovatif bir çözüm bulma, dijitalleşerek şirket iş modelini ve müşteri deneyimini iyileştirme, müşteri sayısını arttırma, ya da bağlılığı arttırma gibi farklı konular olabiliyor. Bunun yanında, çalışanlara yönelik talepler de geliyor. Şirketler bazen genç çalışanları elde tutabilme veya yeni işe aldıkları personelin işe uyum sağlama süresini kısaltabilmek için de başvurabiliyor.
YARATICILIK İÇİN SANAT
Yayıcı, İnovasyonun verimli olabilmesi için çalıştaylar sırasında diğer şart olan sağ beynin çalışmasına yönelik farklı bir yöntem uyguladıklarını belirtiyor. Yayıcı, “Çalıştaylar sırasında sağ beyindeki fonksiyonları çalıştırmak için çeşitli sanatsal aktiviteler yapıyoruz. Buna da artful thinking diyoruz” diyor. Design thinking ve artful thinking’i entegre ettiklerini söyleyen Yayıcı, “Bunun için bazı tablolar gösteriyoruz ve katılımcılara bu tabloda ne gördüklerini soruyoruz. Fikir geliştirme kısmında soyut tablolarla yaratıcı kısmı hareketlendirmeye çalışıyoruz” diye konuşuyor.
ÇALIŞANLARA NE KATIYOR?
- Çalıştaylar ile pek çok birimden katılımcı geliyor, böylece bir çok birim bir araya gelerek birbirilerinin sorunlarına çözüm buluyorlar. bu birlikte çalışma kültürü yaratıyor. - design thinking metodu ik departmanlarına sorunlarının çözümü için tüm dünyada öneriliyor. normalde ik departmanları çalışanların sorunklarına kendileri yaratıcı fikirler bulmaya çalışıyor. bu metodoloji çalışanları da işin içine katıyor. yeni ik departmanları da müşteri odalı olmaya başlıyor. onların müşterileri de şirketteki çalışanlar.- design think de çıkan fikirlerler prototipleştiriliyor yani havada kalmıyor.
ÖRNEK ÇALIŞMALAR
- “Finans sektöründen bir firma ile çalışanların oryantasyon ve şirkete uyum süresini (onboarding) kısaltmayı amaçlayan bir Design Thinking workshop gerçekleştirdik. Metodolojinin araştırma aşamasında adaylarla ve firmada yeni görev yapmaya başlamış çalışanlarla empati görüşmeleri yapıldı. Zihin haritalandırma tekniğiyle yaptığımız içgörü analizlerinde, bu kişilerin teklif ve işe başlama tarihleri arasında geçen sürede ciddi bir belirsizlik duygusu yaşadıkları belirlendi. Bu belirsizliği gidermek üzere oryantasyon sürecini işe başlama tarihinin önüne çekecek oyunlaştırma (gamification) içeren dijital çözüm fikirleri geliştirdik. Bu sayede yeni ekip üyelerinin firmaya uyum sürecini kısalttık.”
- “Sağlık sektörünün önde gelen firmalarından biriyle gerçekleştirdiğimiz design thinking workshop’unda hastane personeli, doktorlar, hastalar ve hasta yakınlarının hastaneye girdiklerinde yaşayacakları deneyime pozitif katkı sağlayacak temel içgörüler tespit edildi. Bu içgörüler bağlamında rahatlama, huzur ve canlanma hissiyatlarını yaratan dijital bir sanat eseri fikri tasarlandı. Dijital eserin imgeleri, ana renkleri ve formları sanatçılar, psikologlar ve inovasyon danışmanları eşliğinde yine bu workshop sırasında belirlendi. Çevreye duyarlı yeşil bina sertifikasına sahip olan hastane, sanatın iyileştirici gücünü de kurumsal kimliğinin bir parçası haline getirdi.”
- “Farklı sektörlerden firmalarla müşteri odaklı dijitalleşme programları çerçevesinde Design Thinking Workshop’lar gerçekleştiriyoruz. Bu workshoplara sadece müşteriye dokunan birimler olan satış ve pazarlama birimleri değil, insan kaynakları, satınalma, kurumsal iletişim gibi firmanın tüm birimlerden ekipler katılıp, birlikte inovatif iş ve teknoloji çözümleri geliştiriyor. Bu sayede şirket içerisindeki silo bazlı yapıların yerini, birbirlerinin sorunlarını birlikte çözüme kavuşturan yaratıcılık, duygusal zeka ve empati gibi sağ beyin yetkinlikleri güçlenen organizasyonel yapılar alıyor.”